پیوند بین سلامت روده و قلب

بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، بیماریهای قلبی عروقی - که قلب و عروق خونی را تحت تأثیر قرار می دهند - عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان و ایالات متحده است ، زیرا در هر یک از 4 مورد مرگ و میر را شامل می شود. عوامل زیادی می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند ، از جمله اضافه وزن یا چاقی ، عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن. اما یک عامل مهم وجود دارد که ممکن است از آن آگاه نباشید: سلامت روده.

در سال های اخیر ، آگاهی عمومی نسبت به میکروبیوم روده ، جمع آوری باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش شما و نقشی که در سلامت دستگاه گوارش ایفا می کند ، افزایش یافته است. با بهبود سلامت میکروبیوم روده ، ممکن است بتوانید نفخ و گاز را کاهش داده و منظم بودن حرکات روده را بهبود بخشید.

تحقیقات فزاینده ای نشان می دهد که تعادل اشتباه باکتری های روده می تواند باعث آسیب هایی فراتر از روده شما شود و در شرایطی مانند آرتروز ، چاقی و افسردگی نقش داشته باشد. همچنین به نظر می رسد عروق خونی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. 

در حالی که تحقیقات در حال انجام است ، خبر خوب این است که می توانید برای بهبود میکروبیوم روده خود ، از اصلاح رژیم غذایی گرفته تا مصرف برخی مکمل ها و اتخاذ سایر اقدامات مربوط به شیوه زندگی سالم ، گام هایی بردارید. در اینجا آنچه شما باید در مورد ارتباط بین روده و سلامت قلب بدانید و چگونه می توانید سلامت روده خود را بر اساس آخرین داده ها به حداکثر برسانید.

نقش روده شما در سلامتی و بیماری

میکروبیوم شما شامل تریلیون میکروارگانیسم است که در بدن شما زندگی می کنند - بیشتر باکتری ها بلکه قارچ ها و سایر ارگانیسم ها. برآورد شده است که یک فرد معمولی حدود 38 تریلیون باکتری در میکروبیوم خود دارد که اکثر این موجودات در دستگاه گوارش یا روده زندگی می کنند.

بسیاری از این باکتریها مفید تلقی می شوند و به عملکردهای طبیعی دستگاه گوارش کمک کرده و از بدن در برابر موجودات مضر بیشتر دفاع می کنند.

با این حال ، سایر باکتری های موجود در میکروبیوم شما نه تنها می توانند سلامت دستگاه گوارش شما را مختل کنند ، بلکه بر بسیاری از مناطق دیگر بدن نیز تأثیر منفی می گذارند. رافائل کلمن ، پزشک ، پزشک طب یکپارچه و کاربردی و بنیانگذار مرکز سلامتی کلمن در شهر نیویورک می گوید: "شواهد قابل توجهی وجود دارد که میکروبیوم روده در سلامت انسان تقریباً در همه بیماری ها نقش دارد." "بیماریهای قلبی عروقی که با عوارض و مرگ و میر بالا در سراسر جهان همراه هستند ، از این قاعده مستثنی نیستند."

در حالی که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری نحوه تاثیر دقیق میکروبیوم روده بر خطرات مختلف بیماری ها وجود دارد ، واضح است که به طور کلی ، روده ناسالم باعث ایجاد اثرات منفی بر سلامتی از طریق التهاب می شود - واکنش سیستم ایمنی بدن شما به آسیب یا ماده خارجی.

ایان آر باروس ، دکتر ، متخصص قلب در دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن ، توضیح می دهد: "هفتاد درصد از سلول های التهابی بدن در واقع در بافت مربوط به روده قرار دارد." "بنابراین باکتری های روده بر نقش التهابی روده و کل بدن تأثیر می گذارد."

به گفته دکتر کلمن ، وقتی روده شما ملتهب می شود ، موادی که نباید از روده خارج شوند ، از جمله مواد شیمیایی تولید شده توسط باکتری های ناسالم روده ، می توانند وارد جریان خون شده و در هر نقطه ای که در بدن شما به وجود می آیند ، باعث ایجاد واکنش التهابی شوند. برای رسیدن به هر مکانی ، این مواد ضد التهابی باید از طریق رگ های خونی شما عبور کنند-و می توانند بر آنها تأثیر بگذارند.

هنگامی که التهاب بر عروق خونی تأثیر می گذارد ، "رگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند" ، کلمن توضیح می دهد. سلولهای عروق به خوبی کار نمی کنند و این زمینه را برای ایجاد پلاک و تصلب شرایین آماده می کند. "

تأثیر روده بر سلامت قلب و عروق: آنچه می دانیم
در چند سال گذشته ، مطالعات تحقیقی شواهد زیادی را نشان داده است که میکروبیوم ناسالم روده می تواند در بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد. بسیاری از مطالعات بر روی نشانگر التهابی به نام تری متیل آمین -اکسید N -TMAO تمرکز کرده اند که به دلیل وجود برخی از باکتری های ناسالم روده تولید می شود.

در مروری بر 19 مطالعه در مورد TMAO و خطرات قلبی و عروقی ، که در ژوئن 2017 در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد ، محققان دریافتند که افزایش TMAO با 62 درصد خطر بیشتر حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی همراه است. 63 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ از هر علت در طول دوره مطالعه قرار گرفت. این نتایج نسبت به افراد مورد مطالعه ، که شامل افرادی می شوند که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر انتخابی و کسانی که دارای بیماری مزمن کلیه ، با یا بدون دیابت ، با نارسایی مزمن یا حاد قلبی ، و بیماری عروق کرونر یا محیطی هستند ، قرار گرفتند.

بررسی مشابهی از 17 مطالعه در مورد TMAO و خطرات قلبی ، که در اکتبر 2017 در European Heart Journal منتشر شد ، نشان داد که سطح بالای TMAO در خون با 67 درصد خطر بیشتر حوادث قلبی عروقی همراه است و 91 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ از هر علتی این خطر مرگ متناسب با سطوح TMAO ، نه فقط در سطوح بسیار بالا ، افزایش یافته و در بین جمعیت مورد مطالعه یکسان بوده است.

کلمن می گوید ، توجه به این نکته ضروری است که طبق داده های موجود ، "حتی با تعدیل عوامل خطر سنتی" - با در نظر گرفتن تفاوت فشار خون ، کلسترول یا تری گلیسیرید - "افزایش سطح TMAO می تواند افزایش خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی "

یکی دیگر از یافته های قابل توجه - و احتمالاً امیدوارکننده - در مطالعه روی موش هایی که توسط دکتر باروس تحت حمایت مشترک قرار گرفت ، در اکتبر 2018 در مجله Scientific Reports منتشر شد. در آن مطالعه ، موشهای مبتلا به تصلب شرایین با نوع مفید باکتریهایی که از TMAO برای غذا استفاده می کردند تغذیه شدند ، که منجر به کاهش سطح TMAO در خون آنها شد. باروس توضیح می دهد: "پس از دریافت این باکتری های مفید ، مقدار پلاک آترواسکلروتیک کاهش یافت." وی می افزاید: در حالی که هیچ مطالعه ای برای یافتن مزایای مشابه در افراد مبتلا به تصلب شرایین انجام نشده است.

چگونه میکروبیوم روده سالم داشته باشیم

دو نوع مکمل غذایی اغلب به عنوان یک میکروبیوم سالم روده مورد حمایت قرار می گیرند: پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها. پروبیوتیک ها حاوی باکتری های مفید هستند ، در حالی که پروبیوتیک ها حاوی موادی هستند که می توانند رشد باکتری های مفید را افزایش دهند. برخی مکمل ها حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک هستند.

در حالی که شواهدی وجود دارد که برخی از انواع این مکمل ها برای سلامت روده شما مفید هستند ، باروس احتیاط را توصیه می کند. او می گوید: "من هنوز فکر نمی کنم که ما درک درستی از این داشته باشیم که آیا دادن پروبیوتیک یا پری بیوتیک به درستی التهاب و بیماری های قلبی عروقی را در دراز مدت کاهش می دهد یا خیر."

کلمن خاطرنشان می کند که علاوه بر پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها ، برخی غذاها می توانند برای حفظ میکروبیوم سالم روده مفید باشند. بر اساس اعلام مرکز تغذیه کاربردی در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست ، اینها شامل غذاهای زیر است:

مارچوبه
تره فرنگی
سبزی قاصدک
سیر
پیازها
دانه کتان
سیب
موز
جو دو سر

کلمن می گوید ، همچنین مهم است که از غذاهای فرآوری شده ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، قند اضافی و چربی اضافی در رژیم غذایی خود اجتناب کنید ، که همه آنها می توانند منجر به ایجاد میکروبیوم ناسالم شوند. باروس می افزاید که الکل همچنین می تواند تعادل روده شما را به هم بزند ، بنابراین بهتر است در حد متعادل بنوشید.

به گفته کلمن ، استرس می تواند یکی دیگر از عوامل کلیدی در تعادل ناسالم باکتری های روده باشد ، بنابراین در صورت امکان استرس را کاهش دهید ، احتمالاً از طریق فعالیت هایی مانند ورزش ، مدیتیشن یا تمرینات ذهن آگاهی.

کلمن می گوید ، چه در حال حاضر بیماری قلبی دارید یا در معرض خطر بیشتری برای آن هستید ، تشخیص نقش میکروبیوم روده در سلامت انسان بسیار مهم است. او معتقد است که بهبود میکروبیوم برای حفظ سلامت کلی و جلوگیری از بیماری ها حیاتی است.

باروس می گوید: "به نظر من مهمترین راه حل این است که راه های بیشتری در راه است." او می گوید ارتباط بین روده و سلامت قلب "یک زمینه واقعاً هیجان انگیز است ، و امیدوارم که ما بیشتر داشته باشیم. پیشنهادات در سالهای آینده. "

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}