قلب سالم در دوران بارداری

مراقبت از سلامتی خود، مخصوصا قلب، یک مسئله بسیار مهم در طی بارداری می باشد. اما مراقبت هایی که پیش از آنکه باردار شوید بایستی انجام شوند، برای سلامت جنین و مادر بسیار مهم و حیاتی هستند.

 چه اتفاقاتی در دوران بارداری برای زن باردار قابل توجه است؟؟

به گفته دکتر" Maria Sophocles "، دکتر زنان و زایمان در پرینستون ایالت نیوجرسی،  اتفاقاتی هستند که در دوران بارداری در قلب فرد باردار شکل میگیرند. زنان باردار پیش از بارداری، بایستی از سلامت قلبی خود مطمئن شوند.

در مورد همه زنان باردار، این مطلب صحت دارد و قابل توجه و پیگیری میباشد. اما این موضوع برای زنان بارداری که دارای شرایط خاصی از جمله چاقی، دیابت، فشار خون و کلسترول خون بالا و همچنین دارای زمینه ارثی چربی خون بالا می باشند و جزو دسته افراد پرخطر در زمینه بیماری های قلبی عروقی می باشند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گفته دکتر Maria Sophocles، زنان باردار را در شرایطی با خطر بالا از دوران قبل از بارداری و همچنین خطر بالقوه سقط جنین در دوران بارداری قرار می دهد، که دارای مشخصه هایی از قبیل فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار میباشد. همچنین میتواند به جفت، کلیه ها، کبد، و مغز مادر آسیب برساند.

به گفته دکتر Maria Sophocles اگر شما دیابتی هستید و قصد باردار شدن دارید، شما در شرایط با خطر بالاتری نسبت به بقیه قراردارید. همچنین امکان افزایش و بالارفتن خطر نیز وجود دارد. اگر شما سیگار میکشید، دیابت دارید، و دارای فشار خون بالا هستید، هرکدام از این موارد کار قلب را برای پمپ خون به تمام بدن ، در افرادی که قصد بارداری دارند، سخت میکند.

 تحقیقات انجام شده در دانشگاههای امریکا در این مورد

براساس تحقیقات یکی از دانشگاههای آمریکایی زنان و زایمان، بیماری های قلبی عروقی، امروزه یکی از دلایل عمده مرگ مادر در دوران بارداری می باشد. و همچنین در دوره بعد از بارداری و زایمان، حدود26.5% مرگ ها به این دلیل اتفاق می افتد. زنان رنگین پوست و آنهایی که درآمد پایینی دارند، شرایط خطر بالاتری نسبت به بقیه دارند.

در ماه MAY، دانشگاه آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، راهنمایی هایی برای پزشکان و متخصصان زنان و زایمان در مورد غربالگری افرادی که قصد بارداری دارند، همچنین تشخیص و مدیریت بیماری های قلبی برای زنان باردار، در فاصله زمانی پیش از بارداری تا پس از زایمان، با تاکید بر نیاز به ارزیابی زنان باردار در مورد مشکلات و بیماری های قلبی پیش از بارداری، ارائه نمود.

به گفته دکتر Melinda Davis ، استادیار بیماری های قلبی عروقی ، و عضو تیم مشکلات قلبی مادر در دوران بارداری، در دانشگاه میشیگان، این موضوع به این معنا نیست که آنهایی که مشکل قلبی عروقی دارند ، نمیتوانند بارداری را تجربه کنند. بلکه به این معناست که این زنان بایستی بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

همچنین ایشان اضافه کردند: اگر یک زن در دوران بارداری دارای شرایط خاصی از نظر پزشکی بود، بایستی در بهترین حالت از نظر سلامتی بوده و به خطراتی که او و بچه اش را تهدید میکنند کاملا آگاه باشد.

مراقبت های پیش از بارداری مناسب، شامل مدیریت و کنترل وزن، قطع مصرف الکل و همچنین عدم مصرف سیگار است.

 وزن در دوران بارداری بایستی از طریق مصرف میوه جات و سبزیجات و فیبر و قراردادن زمان مناسب برای  ورزش در برنامه خود کنترل  میشود، حتی اگر ورزش، 20 دقیقه پیاده روی در طول روز باشد کفایت می کند. بدن انسان در طول زمان بارداری کاملا با تغییرات سازگار میشود، اما اگر شما سیگاری هستید یا مشکلات دیگری دارید، در طول زمان بارداری باید انتظار مشکلات بیشتری از نظر بیماری های قلبی عروقی نسبت به بقیه داشته باشید.

زنان با مشکلات قلبی عروقی، بایستی پیش از آنکه بخواهند بارداری را تجربه کنند، با یک متخصص قلب و زنان و زایمان، در زمینه مراقبت های پیش از بارداری، مشاوره داشته باشند. به عنوان مثال، خانومی که در خطر پره اکلامپسی باشد، ممکن است مشاوره برای این خانوم گرفتن آسپیرین یا داروی کاهش فشار خون باشد، در صورتی که اخیرا این کار را نجام نداده باشد و از این داروها استفاده نکرده است.

مشاوره با متخصص مراقبت های پیش از بارداری در مورد داروهایی که مصرف می کنید از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا اطمینان کامل حاصل شود که این داروها برای جنین خطر نداشته باشد.

متخصصان زنان و زایمان اعلام داشتند که سن بالای مادر در زمان اولین بارداری یکی از فاکتورهای خطر برای مرگ مادر در آمریکا بوده است، جایی که زنان باردار نسبت به سایر کشورهای صنعتی جهان، بیشتر با مرگ دست وپنجه نرم میکنند.

 آمار زنانی که بارداری خودرا تا 30سالگی، و یا حتی 40سالگی در آمریکا به عقب می اندازند، رو به افزایش است.

زنانی که در هنگام بارداری سن بیشتری دارند، احتمالا مشکلات بیشتری از قبیل فشار خون بالا و دیابت دارند. 

مطالعات مروری در مورد مرگ مادران باردار در ایالت های ایلی نوی و کالیفرنیا نشان داد که از هر چهار مرگی که اتفاق می افتد، یکی را می توان نجات داد. دکتر Davis در مقاله جدیدی که ارائه کرد، نیاز به یک زمینه جدید در زمینه بیماری های قلبی عروقی را بیان نمود، که زنان بارداری را شامل میشوند که دارای فاکتورهای خطر بیشتری نسبت به بقیه هستند،  که باید مراقبت های پیش از بارداری خود را زیر نظر متخصصین قلب، مادر و جنین، زایمان، بیهوشی و پرستاران بگذرانند.

  به گفته دکتر Maria Sophocles، اگر شما بیماری قلبی دارید، بایستی زیر نظر متخصص قلب باشید و بارداری خودرا مدیریت کنید. و مشاوره تنها با دکتر زنان و زایمان و در امید اینکه همه چیز خوب پیش می رود میتواند برای فرد باردار خطر آفرین باشد.

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}