نکاتی درخصوص به تعویق انداختن فاصله بین دوزهای واکسن Covid-19

همانطور که اولین واکسن های ویروس کرونا در پایان پر سر و صدا سال 2020 شروع به کار کرد ، مقامات انگلیس به طور غیر منتظره ای تا 3 ماه فاصله بین دوز واکسن اول و دوم را تأیید کردند. رویکردی که سایر کشورها نیز آن را در نظر گرفتند. منطق این است که ، با وجود ویروس همراه با عدم اطمینان در مورد تأمین واکسن ، واکسیناسیون تعداد بیشتری از افراد با یک دوز در جلوگیری از مرگ و بستری در بیمارستان موثرتر از آن است که اگر تعداد کمتری از افراد دو دوز دریافت کنند. با این حال منتقدان خرد دور شدن از جدول زمانی آزمایش شده در آزمایشات بالینی را زیر سوال می برند.

شواهد آزمایشی کمی وجود دارد که نشان دهد این امر چه تاثیری بر واکسن Pfizer / BioNTech خواهد گذاشت

هنگامی که مقامات انگلستان دستورالعمل های جدید را اعلام کردند ، دو واکسن مجاز به استفاده بودند. اولین واکسن از Pfizer / BioNTech و اکنون در سراسر اروپا پخش می شود. از فناوری جدیدی استفاده می کند که مواد ژنتیکی را به نام mRNA معرفی می کند ، که حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئین به اصطلاح خوشه ویروس کرونا در بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی است. دو هفته بعد از دوز دوم ، واکسن اثر تماشایی 95٪ را نشان داد.

آزمایشات مربوط به این واکسن فاصله دوزهای مختلف را آزمایش نکرده است و همچنین تأثیر یک در مقابل دو دوز را ارزیابی نکرده است. در یک مطالعه بررسی شده ، شرکت ها نشان دادند که اثر واکسن بین دوز اول و دوم 52.4٪ است - که با فاصله 21 روز از یکدیگر فاصله داشتند.

با این حال ، مقامات انگلستان پیشنهاد کردند که در این آزمایش ، بیشتر "خرابی های واکسن" ، جایی که افراد Covid-19 را با وجود واکسیناسیون دریافت کردند ، اندکی پس از اولین دوز بودند. بین روز 15 و 21 ، اثر مشاهده شده در برابر Covid-19 علامت دار 89٪ تخمین زده شد ، که مقامات را به این نتیجه رساند که "محافظت کوتاه مدت از دوز 1 از روز 14 پس از واکسیناسیون بسیار زیاد است".

اما دانشمندان تأكید كرده اند كه به نظر می رسد تنها پس از دوز دوم ، میزان آنتی بادی های به اصطلاح خنثی كننده كه به گفته ایمونولوژیست ها مهیب ترین سلاح های زرادخانه ایمنی هستند - افزایش چشمگیری پیدا می كند. در همین حال ، خود شرکت ها بیانیه ای صادر کردند و گفتند: "هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد محافظت پس از دوز اول بعد از 21 روز ادامه دارد."

برخی شواهد نشان می دهد که به تأخیر انداختن دوز دوم واکسن آکسفورد / آسترازنکا می تواند مفید باشد

واکسن دوم ، ساخته شده توسط Oxford / AstraZeneca ، مبتنی بر فناوری است که قبلاً با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته بود: ویروس سرماخوردگی بی ضرر ویرایش سرماخوردگی به طوری که مواد ژنتیکی حاوی دستورالعمل های پروتئین سنبله را حمل می کند.

مطالعات بالینی ارزیابی واکسن آکسفورد-آسترازنکا شامل دوزهای فواصل بین دو تا سه ماه بود که به نظر می رسد پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد می کند. اما داده ها از زیرمجموعه ای از بیماران که نیم دوز بعلاوه دوز کامل دریافت کرده اند ، در مقابل اکثر شرکت کنندگان که دو دوز استاندارد با فاصله چند هفته دریافت کرده اند ، گرفته شده است.

داده های حاصل از دو دوز استاندارد کارایی کلی 62٪ را نشان داد. اما یک خطای دوز دهی که به یک گروه فرعی از شرکت کنندگان در آزمایش بالینی ، نیم دوز و به دنبال آن یک دوز کامل داده بود ، در واقع اثربخشی را تا 90٪ کاهش داد. اعداد در زیرمجموعه بیماران با خوش بینی محتاطانه ای روبرو شدند - به دلیل تعداد اندک بیماران و به دلیل اینکه هیچ بیماری از 55 سال بزرگتر نبود.

با این حال ، تنظیم کننده مراقبت های بهداشتی انگلستان پیشنهاد کرد که تأثیر بیشتر رژیم نیم دوز / دوز کامل بیشتر از یک رژیم به یک فاصله زمانی بیشتر بین دوزها کاهش می یابد. آژانس با استفاده از تجزیه و تحلیل اکتشافی ، کارآیی در برابر Covid-19 علامت دار را از 73٪ پس از اولین دوز تخمین زد.

واکسن های مختلف ممکن است به رویکردهای مختلفی نیاز داشته باشند

دکتر ماریولا Fotin-Mleczek ، مدیر ارشد فناوری CureVac ، یک شرکت آلمانی در مراحل آخر تولید واکسن Covid-19 mRNA خود می گوید که وی در استفاده از یک روش متناسب با همه واکسن ها با مکانیسم های مختلف عملکرد تردید دارد. .

برای واکسن های mRNA مانند کاندید CureVac (و محصول Pfizer / BioNTech) اولین دوز سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد اما پاسخ ایمنی به طور کامل ثابت نشده است. ‘بدون تقویت آن در چند هفته آینده ، پاسخ های آنتی بادی بیشتر کاهش می یابد. بنابراین ، شما باید آزمایش کنید که چه تاثیری روی حفاظت دارد. در حال حاضر ، داده ها در مورد اینکه آیا حفاظت ادامه می یابد وجود ندارد ، "او گفت.

به نظر می رسد سازمان بهداشت جهانی با این تجزیه و تحلیل موافق است و حاکی از آن است که در حالی که داده هایی برای تأیید دوزهای واکسن آکسفورد-آسترازنکا وجود دارد ، هیچ مدرک علمی برای کشیدن دوز دوم واکسن Pfizer / BioNTech تا 12 هفته وجود ندارد.

به تأخیر انداختن دوزها می تواند پایبندی به سایر برنامه های واکسن را تضعیف کند

پروفسور هیدی لارسون ، مدیر بنیانگذار پروژه اطمینان واکسن در مدرسه بهداشت لندن می گوید ، اگرچه قابل درک است که چرا دولتها در شرایط اضطراری دوز دوم را به تأخیر می اندازند ، اما برای فضای وسیع اعتماد به نفس در واکسن ها و علوم بسیار خوب نیست. پروفسور لارسون می گوید ، یکی از بزرگترین نگرانی هایی که والدین در مورد واکسن ها دارند ، زمانبندی است - آنها معمولاً فکر می کنند که آیا ممکن است فاصله واکسن ها را کاهش دهند؟

توضیحاتی که به آنها داده شد این است که رعایت زمانبندی مهم است زیرا این روش واکسنها بسیار موثر است ، وی خاطرنشان کرد که بنابراین این تصمیم اعتماد به نفس دانشمندان مانند او را که می خواهند در روند علمی پرورش دهند ، از بین می برد.

او گفت : "این فقط به مردم احساس می کند که آنها یک چیز به ما می گویند ... و سپس آنها می روند و انجام می دهند - کاری که ما به والدین گفته ایم که نمی توانند انجام دهند - که تغییر برنامه است". پیامدهایی برای اطمینان از واکسن بسیار فراتر از همه گیر کنونی دارد. ‘این یک لحظه بسیار تاریخی به دلایل زیادی است ، و این فراموش نخواهد شد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}