بیماری سارکوئیدوز چیست و چه علائمی دارد؟

سارکوئیدوز بیماری است که با رشد مجموعه های کوچکی از سلول های التهابی (گرانولوم) در هر قسمتی از بدن شما بیشتر در ریه ها و غدد لنفاوی مشخص می شود. اما می تواند بر چشم ها ، پوست ، قلب و سایر اندام ها نیز تأثیر بگذارد. علت سارکوئیدوز ناشناخته است اما کارشناسان معتقدند که این ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده ناشناخته است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عوامل عفونی ، مواد شیمیایی ، گرد و غبار و واکنش احتمالی غیر طبیعی به پروتئین های بدن (خود پروتئین ها) می تواند مسئول تشکیل گرانولوم در افرادی باشد که مستعد ژنتیکی هستند.

هیچ درمانی برای سارکوئیدوز وجود ندارد اما اکثر افراد بدون هیچ درمانی یا فقط با درمان متوسط ​​بسیار خوب عمل می کنند. در برخی موارد ، سارکوئیدوز به خودی خود برطرف می شود. با این حال ، سارکوئیدوز ممکن است سالها طول بکشد و باعث آسیب به اندام شود.

علائم و نشانه های سارکوئیدوز

با توجه به اینکه به اینکه کدام اندام تحت تأثیر قرار می گیرند متفاوت است. سارکوئیدوز گاهی اوقات به تدریج ایجاد می شود و علائمی ایجاد می کند که سالها طول می کشد. در موارد دیگر ، علائم به طور ناگهانی ظاهر می شوند و سپس به همان سرعت ناپدید می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به سارکوئیدوز هیچ علامتی ندارند ، بنابراین ممکن است این بیماری تنها زمانی تشخیص داده شود که به دلایل دیگر رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.

علائم این بیماری :

سارکوئیدوز می تواند با علائم و نشانه های زیر شروع شود:

خستگی
تورم غدد لنفاوی
کاهش وزن
درد و تورم در مفاصل ، مانند مچ پا
علائم ریه
سارکوئیدوز اغلب ریه ها را درگیر می کند و ممکن است مشکلات ریوی ایجاد کند ، مانند:

سرفه خشک مداوم
تنگی نفس
خس خس کردن
درد قفسه سینه

علائم پوستی این بیماری 

سارکوئیدوز ممکن است مشکلات پوستی ایجاد کند ، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بثوراتی از برجستگی های قرمز یا بنفش مایل به قرمز ، معمولاً روی ساق پا یا مچ پا قرار دارد که ممکن است در لمس گرم و لطیف باشد
تغییر شکل زخم ها (ضایعات) در بینی ، گونه ها و گوش ها
مناطقی از پوست که رنگ تیره یا روشن تری دارند
رشد در زیر پوست (ندول) ، به ویژه در اطراف زخم یا خالکوبی

علائم چشمی این بیماری

سارکوئیدوز می تواند چشم ها را بدون ایجاد هیچ گونه علامتی تحت تاثیر قرار دهد ، بنابراین مهم است که به طور منظم چشم های خود را چک کنید. هنگامی که علائم و نشانه های چشمی ظاهر می شوند ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تاری دید
چشم درد
سوزش ، خارش یا خشکی چشم
قرمزی شدید
حساسیت به نور

علائم و نشانه های مربوط به سارکوئیدوز قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه
تنگی نفس (تنگی نفس)
غش (سنکوپ)
خستگی
ضربان نامنظم قلب (آریتمی)
ضربان قلب سریع یا تکان دهنده (تپش قلب)
تورم ناشی از مایع اضافی 

علت این بیماری چیست؟

پزشکان علت دقیق سارکوئیدوز را نمی دانند. به نظر می رسد برخی از افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند که ممکن است توسط باکتری ها ، ویروس ها ، گرد و غبار یا مواد شیمیایی ایجاد شود. این باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی شما می شود و سلولهای ایمنی شروع به جمع آوری در الگویی از التهاب به نام گرانولوم می کنند. با تجمع گرانولوم در یک اندام ، عملکرد آن اندام تحت تأثیر قرار می گیرد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}