از بیماری میکروسفالی چه می دانید؟

میکروسفالی (my-kroh-SEF-uh-lee) یک بیماری عصبی نادر است که در آن سر نوزاد به طور قابل توجهی کوچکتر از سر سایر کودکان هم سن و جنس است. میکروسفالی که گاهی در بدو تولد تشخیص داده می شود ، معمولاً در نتیجه رشد غیر طبیعی مغز در رحم یا رشد نکردن آنطور که باید پس از تولد است.

میکروسفالی می تواند توسط عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی ایجاد شود. کودکان مبتلا به میکروسفالی اغلب مشکلات رشدی دارند. به طور کلی هیچ درمانی برای میکروسفالی وجود ندارد ، اما مداخله اولیه با درمان های حمایتی ، مانند گفتار و کاردرمانی ، ممکن است به رشد کودک شما و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

بیماری میکروسفالی

علائم اولیه بیماری میکروسفالی عبارتند از:

اندازه سر به طور قابل توجهی کوچکتر از سایر کودکان هم سن و سال است

اندازه سر به عنوان فاصله دور بالای سر کودک اندازه گیری می شود. با استفاده از نمودارهای استاندارد رشد ، اندازه گیری با سایر اندازه گیری های کودکان در صدک مقایسه می شود.

برخی از کودکان فقط سرهای کوچکی دارند که اندازه آنها به اندازه صدک اول کاهش می یابد. در کودکان مبتلا به میکروسفالی ، اندازه سر به طور قابل توجهی کمتر از حد متوسط ​​، احتمالاً حتی زیر صدک اول برای سن و جنس نوزاد شما است.

کودک مبتلا به میکروسفالی شدیدتر نیز ممکن است پیشانی شیب دار رو به عقب داشته باشد.

زمان مراجعه به پزشک

به احتمال زیاد پزشک میکروسفالی را هنگام تولد نوزاد یا در معاینه منظم نوزاد تشخیص می دهد. با این حال ، اگر فکر می کنید سر نوزاد کوچکتر از حالت عادی است یا آنطور که باید رشد نمی کند ، با پزشک می بایست مشورت کنید.

علت بیماری میکروسفالی :

میکروسفالی معمولاً نتیجه رشد غیرطبیعی مغز است که می تواند در رحم (مادرزادی) یا در دوران نوزادی رخ دهد. میکروسفالی ممکن است ژنتیکی باشد. علل دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کرانیوسینوستوز ادغام زودرس مفاصل بین صفحات استخوانی که جمجمه نوزاد را تشکیل می دهد ، از رشد مغز جلوگیری می کند. درمان کرانیوسینوستوز (kray-nee-o-sin-os-TOE-sis) معمولاً به این معنی است که نوزاد شما برای جدا کردن استخوان های جوش خورده به جراحی نیاز دارد. اگر هیچ مشکل اساسی در مغز وجود نداشته باشد ، این جراحی به مغز اجازه می دهد تا فضای کافی برای رشد و نمو داشته باشد.
ناهنجاری های کروموزومی سندرم داون و سایر شرایط ممکن است منجر به میکروسفالی شود.
کاهش اکسیژن به مغز جنین (آنوکسی مغزی) : برخی عوارض حاملگی یا زایمان می تواند اکسیژن رسانی به مغز جنین را مختل کند.
عفونت ها در دوران بارداری به جنین منتقل می شوند. اینها شامل توکسوپلاسموز ، سیتومگالوویروس ، سرخک آلمانی (سرخجه) ، آبله مرغان (واریسلا) و ویروس زیکا هستند.
قرار گرفتن در معرض مواد مخدر ، الکل یا برخی مواد شیمیایی سمی در رحم : هر یک از این موارد کودک شما را در معرض ناهنجاری های مغزی قرار می دهد.
سوء تغذیه شدید : عدم دریافت تغذیه مناسب در دوران بارداری می تواند بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد.
فنیل کتونوری کنترل نشده (fen-ul-kee-toe-NU-ree-uh) ، همچنین به عنوان PKU شناخته می شود ، در مادر. PKU یک نقص مادرزادی است که توانایی بدن در تجزیه اسید آمینه فنیل آلانین را مختل می کند.

عوارض میکروسفالی :

برخی از کودکان مبتلا به میکروسفالی دارای هوش و رشد طبیعی هستند ، اگرچه سر آنها برای سن و جنس آنها همیشه کوچک خواهد بود. اما بسته به علت و شدت میکروسفالی ، عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاخیرهای رشدی مانند گفتار و حرکت
  • مشکلات مربوط به هماهنگی و تعادل
  • کوتولگی یا کوتاهی قد
  • تحریف صورت
  • بیش فعالی
  • ناتوانی های ذهنی
  • تشنج
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}