مونو تست چیست و از کاربرد آن چه میدانید؟

مونونوکلئوز (مونونوکلئوز) یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. ویروس اپشتین بار (EBV) شایع ترین علت مونو است ، اما ویروس های دیگر نیز می توانند باعث این بیماری شوند. EBV یک نوع ویروس تبخال است و بسیار شایع است. اکثر آمریکایی ها تا سن 40 سالگی به EBV مبتلا شده اند اما ممکن است هرگز علائم بیماری مونو را تجربه نکنند.

کودکان خردسال مبتلا به EBV معمولاً علائم خفیفی دارند یا هیچ علائمی ندارند. با این حال ، نوجوانان و جوانان به احتمال زیاد دچار تک رنگ می شوند و علائم قابل توجهی را تجربه می کنند. در حقیقت ، از هر چهار نوجوان و بزرگسال که حداقل یک نفر مبتلا به EBV هستند ، حداقل یک نفر به صورت مونو مبتلا می شود.

مونو می تواند علائم مشابه علائم آنفولانزا را ایجاد کند. مونو به ندرت جدی است ، اما علائم می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد. گاهی مونو را بیماری بوسیدن می نامند زیرا از طریق بزاق منتقل می شود. اگر یک لیوان نوشیدنی ، غذا یا ظروف را با فردی که مونو دارد به اشتراک بگذارید ، می توانید مونو بگیرید.

مونو تست چیست

آزمایش مونوسپات : این آزمایش به دنبال آنتی بادی های خاص در خون است. این آنتی بادی ها در حین یا بعد از عفونت های خاص ، از جمله مونو ، خود را نشان می دهند.

آزمایش آنتی بادی EBV : این آزمایش به دنبال آنتی بادی های EBV است که علت اصلی بیماری مونو است. انواع مختلفی از آنتی بادی های EBV وجود دارد. در صورت یافتن انواع خاصی از آنتی بادی ها ، ممکن است به این معنی باشد که اخیراً آلوده شده اید. انواع دیگر آنتی بادی های EBV ممکن است به این معنی باشد که شما در گذشته آلوده بوده اید.

نام های دیگر مونو تست :

آزمایش مونوسپات ، آزمایش هتروفیل تک هسته ای ، آزمایش آنتی بادی هتروفیل ، آزمایش آنتی بادی EBV ، آنتی بادی های ویروس اپستین بار

آزمایش مونو برای چه مواردی مناسب است؟

آزمایشات مونو برای کمک به تشخیص عفونت مونو استفاده می شود. ممکن است ارائه دهنده شما از یک مونوسپات برای دستیابی به نتایج سریع استفاده کند. نتایج معمولاً ظرف یک ساعت آماده می شوند. اما این تست دارای نرخ منفی کاذب بالایی است. بنابراین آزمایش های تک لکه ای اغلب با آزمایش آنتی بادی EVB و سایر آزمایشاتی که به دنبال عفونت هستند ، سفارش داده می شود. این شامل:

شمارش کامل خون و یا اسمیر خون ، که سطح بالای گلبول های سفید خون را بررسی می کند ، نشانه عفونت است. کشت گلو ، برای بررسی وجود گلودرد استرپتوکوک ، که علائم مشابهی با مونو دارد. گلودرد استرپتوکوک یک عفونت باکتریایی است که با آنتی بیوتیک درمان می شود. آنتی بیوتیک ها مانند عفونت های مونو روی عفونت های ویروسی کار نمی کنند.

چرا به آزمایش مونو نیاز دارم؟

اگر شما یا فرزندتان دارای علائم مونو هستید ، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک یا چند آزمایش تک نفره سفارش دهد. علائم عبارتند از:

  • تب
  • گلو درد
  • غدد متورم ، به ویژه در گردن و یا زیر بغل
  • خستگی
  • سردرد

در طول آزمون مونو چه اتفاقی می افتد؟

شما باید یک نمونه خون را از نوک انگشتان خود یا از ورید تهیه کنید.

برای آزمایش خون با نوک انگشت ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی انگشت وسط یا انگشت حلقه شما را با یک سوزن کوچک می کند. پس از پاک کردن اولین قطره خون ، او یک لوله کوچک را روی انگشت شما قرار می دهد و مقدار کمی خون جمع آوری می کند. وقتی سوزن انگشت شما را تکان می دهد ممکن است احساس سوزن سوزن شدن کنید.

برای آزمایش خون از ورید ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک نمونه خون را از رگ بازوی شما می گیرد. پس از قرار دادن سوزن ، مقدار کمی خون در لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. وقتی سوزن داخل یا بیرون می رود ممکن است کمی احساس سوزش کنید.

هر دو نوع آزمایش سریع هستند و معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

آیا برای آماده شدن برای مونو تست باید کاری انجام دهم؟

شما هیچ آمادگی خاصی برای آزمایش خون با نوک انگشت یا آزمایش خون از ورید ندارید.

نتایج مونو تست :

اگر نتایج آزمایش مونوسپات مثبت بود ، ممکن است به این معنی باشد که شما یا فرزندتان مونو دارید. اگر منفی بود ، اما شما یا فرزندتان هنوز علائم دارید ، پزشک شما احتمالاً آزمایش آنتی بادی EBV را تجویز می کند.

اگر آزمایش EBV شما منفی بود ، به این معنی است که شما در حال حاضر عفونت EBV ندارید و هرگز به این ویروس آلوده نشده اید. نتیجه منفی بدین معناست که علائم شما احتمالاً ناشی از اختلال دیگری است.

اگر آزمایش EBV شما مثبت بود ، به این معنی است که آنتی بادی های EBV در خون شما یافت شده است. این آزمایش همچنین نشان می دهد که کدام نوع آنتی بادی پیدا شده است. این به ارائه دهنده شما امکان می دهد بفهمد اخیراً یا قبلاً آلوده شده اید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}