سندرم تورت یا تیک چیست؟

سندرم تورت (TS) یک بیماری سیستم عصبی است. TS باعث می شود افراد "تیک" داشته باشند. تیک تشنج ، حرکت یا صداهای ناگهانی است که افراد به طور مکرر انجام می دهند. افرادی که تیک دارند نمی توانند بدن خود را از انجام این کارها باز دارند. به عنوان مثال ، ممکن است یک نفر مدام پلک بزند. یا ممکن است شخصی ناخواسته صدای غرغر کننده ای بکند.

داشتن تیک کمی شبیه به سکسکه است. حتی اگر شما نمی خواهید سکسکه کنید ، بدن شما به هر حال این کار را انجام می دهد. گاهی اوقات افراد می توانند خود را برای انجام یک تیک خاص برای مدتی متوقف کنند ، اما این سخت است. در نهایت فرد باید تیک انجام دهد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

سندرم تورت یا تیک

انواع تیک ها

دو نوع تیک وجود دارد : حرکتی و آوازی

تیک حرکتی

تیک های حرکتی مربوط به حرکات بدن هستند. نمونه هایی از تیک های حرکتی عبارتند از پلک زدن ، بالا انداختن شانه ها یا تکان دادن دست می باشد.

تیک های آوازی

تیک های صوتی، صداهایی هستند که شخص از خود می سازد. نمونه هایی از تیک های صوتی شامل زمزمه ، صاف کردن گلو یا فریاد زدن یک کلمه یا عبارت است.

تیک ها می توانند ساده یا پیچیده باشند:

تیک های ساده

تیک های ساده فقط یک یا دو قسمت از بدن را درگیر می کند. نمونه هایی از تیک های ساده عبارتند از خیره شدن چشم ها یا بو کشیدن.

تیک های پیچیده

تیک های پیچیده معمولاً چندین قسمت مختلف بدن را درگیر می کنند و می توانند الگویی داشته باشند. یک مثال از یک تیک پیچیده این است که هنگام حرکت دادن دست ، سر را بکوبید و سپس به بالا بپرید.

علائم سندرم تورت

علائم اصلی TS تیک است. علائم معمولاً از 5 تا 10 سالگی کودک شروع می شود. اولین علائم اغلب تیک های حرکتی هستند که در ناحیه سر و گردن رخ می دهند. تیک ها معمولاً در مواقع استرس زا یا هیجان انگیز بدتر می شوند. هنگامی که فرد آرام باشد یا بر فعالیتی تمرکز کند ، آنها بهبود می یابند.

انواع تیک ها و تعداد دفعاتی که فرد دچار تیک می شود در طول زمان بسیار تغییر می کند. حتی اگر علائم ممکن است ظاهر ، ناپدید شده و دوباره ظاهر شوند ، این شرایط مزمن تلقی می شوند.

در بیشتر موارد ، تیک ها در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی کاهش می یابد و گاهی به طور کامل ناپدید می شوند. با این حال ، بسیاری از افراد مبتلا به TS تیک را در بزرگسالی تجربه می کنند و در برخی موارد ، تیک ها در بزرگسالی بدتر می شوند.

اگرچه رسانه ها اغلب افراد مبتلا به TS را بصورت غیرارادی فحش می دهند (به آنها کوپروالیا می گویند) یا دائماً کلمات افراد دیگر (که اکولالیا نامیده می شود) را تکرار می کنند ، اما این علائم نادر است و برای تشخیص TS نیازی نیست.

تشخیص سندرم تورت

هیچ آزمایش واحدی مانند آزمایش خون برای تشخیص TS وجود ندارد. متخصصان بهداشت برای تشخیص TS و سایر اختلالات تیک به علائم فرد نگاه می کنند. اختلالات تیک از نظر نوع تیک موجود (حرکتی یا آوازی ، یا ترکیبی از هر دو) و مدت زمان ادامه علائم با یکدیگر تفاوت دارند. اگر فردی دارای تیک حرکتی و صوتی باشد و علائم تیک را حداقل به مدت یک سال داشته باشد ، می توان TS را تشخیص داد.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}