سندرم استکهلم چیست و بر چه کسانی تاثیر می گذارد؟

سندرم استکهلم معمولاً با آدم ربایی های مهم و موقعیت های گروگان مرتبط است. گذشته از موارد جنایت مشهور ، افراد عادی نیز ممکن است در پاسخ به انواع آسیب ها دچار این وضعیت روانی شوند.

سندرم استکهلم چیست؟

سندرم استکهلم یک واکنش روانی است. این امر زمانی اتفاق می افتد که گروگان ها یا قربانیان سوء استفاده با گیرندگان یا سوء استفاده کنندگان خود پیوند برقرار می کنند. این ارتباط روانی در طول روزها ، هفته ها ، ماه ها یا حتی سال های اسارت یا سوء استفاده ایجاد می شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

با این سندرم ، گروگان ها یا قربانیان سوءاستفاده ممکن است با اسیران خود همدردی کنند. این برعکس ترس ، وحشت و بی اعتنایی است که در این شرایط از قربانیان انتظار می رود.

با گذشت زمان ، برخی از قربانیان احساسات مثبتی نسبت به اسیران خود پیدا می کنند. آنها حتی ممکن است احساس کنند که اهداف و علل مشترکی دارند. قربانی ممکن است احساسات منفی نسبت به پلیس یا مقامات داشته باشد. آنها ممکن است از هر کسی که سعی می کند به آنها کمک کند تا از وضعیت خطرناکی که در آن قرار دارند فرار کنند.

این پارادوکس در مورد هر گروگان یا قربانی اتفاق نمی افتد و مشخص نیست که چرا در این صورت رخ می دهد.

بسیاری از روانشناسان و متخصصان پزشکی سندرم استکهلم را یک مکانیسم مقابله ای می دانند ، یا راهی برای کمک به قربانیان در مواجهه با آسیب های یک وضعیت وحشتناک است. در واقع ، سابقه سندرم ممکن است به توضیح علت این امر کمک کند.

سندرم استکهلم یک واکنش احساسی است. برای برخی از قربانیان سوءاستفاده و گروگان هنگامی اتفاق می افتد که آنها احساسات مثبتی نسبت به یک فرد بدسرپرست یا گروگان داشته باشند.

درواقع سندرم استکهلم یک تشخیص روانی نیست. در عوض ، این راهی برای درک واکنش عاطفی است که برخی از افراد نسبت به یک اسیر یا سوء استفاده کننده دارند.

گاهی اوقات افرادی که در زندان هستند یا مورد سوء استفاده قرار می گیرند می توانند احساس همدردی یا سایر احساسات مثبت نسبت به فرد اسیر داشته باشند. به نظر می رسد این اتفاق در طول روزها ، هفته ها ، ماهها یا سالهای اسارت و تماس نزدیک با فرد اسیر کننده رخ می دهد.

ممکن است پیوندی بین قربانی و اسیر ایجاد شود. این می تواند منجر به رفتار محبت آمیز و آسیب کمتر از سوی فرد متجاوز شود زیرا آنها همچنین ممکن است با قربانیان خود پیوند مثبتی ایجاد کنند.

کسی که مبتلا به سندرم استکهلم است ممکن است احساسات گیجی نسبت به فرد متجاوز داشته باشد ، از جمله:

  • عشق
  • ابراز همدردی
  • یکدلی
  • تمایل به محافظت از آنها
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}