دیسکرازی خون و علل آن چیست؟

اصطلاح "دیسکرازی خون" به طور مکرر توسط پزشکان استفاده می شود اما می تواند بیماران را گیج کند. به طور کلی ، این یک اصطلاح غیر اختصاصی است که می تواند به هر بیماری مرتبط با خون اشاره داشته باشد. گفته می شود ، در صورت عدم قطعیت تشخیص (هنگام تشخیص) یا در شرایط خاص ، تمایل به استفاده از آن است.

دیسکرازیای خون شرایط پزشکی (اختلالات هماتولوژیک) است که ممکن است اجزای سلولی یا پلاسمائی خون ، مغز استخوان یا بافت لنفاوی را تحت تأثیر قرار دهد. نمونه هایی از دیسکرازی خون شامل کم خونی ، سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم ، شرایطی است که باعث لخته شدن خون یا خونریزی بیش از حد خون و غیره می شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

دیسکرازی خون ممکن است شایع یا غیر معمول ، بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم باشد و از شرایط بسیار خفیف یا بدون علامت تا موارد تهدید کننده زندگی را شامل شود. اصطلاح پزشکی دیسکرازی خون به معنای واقعی کلمه "مخلوط بد" است و می توان آن را در پزشک یونانی جالینوس جستجو کرد. در آن زمان ، احساس می شد که این مخلوط بد (دیسکرازی) عدم تعادل در چهار بوی بدن - خون ، صفرا سیاه ، صفرا زرد و آب است.

دیسکرازی خون ممکن است شامل موارد زیر باشد :

سلول های خونی مانند گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت ها
پروتئین های موجود در خون که مسئول لخته شدن و خونریزی هستند
بافت لنفاوی مانند غدد لنفاوی و طحال
مغز استخوان
رگ های خونی
شاخه پزشکی که این شرایط را برطرف می کند ، خون شناسی نامیده می شود.

علائم
بسیاری از علائم مربوط به دیسکرازی خون به علت زیاد یا کمبود انواع مختلف سلولهای خونی یا به دلیل تجمع این سلولها در غدد لنفاوی یا طحال است.

سلول های قرمز خون
شایعترین علائم مربوط به سلولهای خونی در صورت کم خونی (تعداد گلبولهای قرمز کاهش یافته یا سطح هموگلوبین پایین) رخ می دهد. علائم کم خونی می تواند شامل سبکی سر یا غش (سنکوپ) ، خستگی ، تپش قلب یا ضربان قلب سریع ، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست باشد.

وقتی گلبول های قرمز خون ناقص باشند (به عنوان مثال ، با کم خونی سلول داسی شکل) ممکن است در رگ های خونی در بافت های مختلف گیر کرده و باعث مرگ سلول و درد بعدی (اغلب شدید) شوند.

افزایش گلبول های قرمز خون (و در نتیجه افزایش ویسکوزیته خون) می تواند منجر به ایجاد رنگ قرمز صورت و سردرد شود.

گلبول های سفید خون :

وقتی سطح گلبول های سفید خون پایین باشد ، ممکن است عفونت ایجاد شود. علائم معمولاً مربوط به محل عفونت است ، مانند:

  • ریه ها: سرفه یا سرفه کردن خون ، تنگی نفس ،
  • دستگاه تنفسی فوقانی: گلو درد ، مشکل در بلع ، درد سینوس ، تخلیه بینی
  • دستگاه ادراری: درد همراه با ادرار ، تکرر ادرار
  • شکم: حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال ، درد شکم
  • سیستم عصبی مرکزی: سردرد ، سفتی گردن ، گیجی
  • سطح پایین پلاکت (ترومبوسیتوپنی) بسته به شدت می تواند علائم ایجاد کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • کبودی (اکیموز)
  • نقاط قرمز روی پوست که با فشار پاک نمی شوند (پتشیا)
  • خون دماغ شدن
  • دوره های قاعدگی سنگین
  • خونریزی از مثانه یا با حرکات روده
  • اختلالات خونریزی

علائم اختلالات خونریزی با شرایط پلاکتی همپوشانی دارد و به شدت بیماری بستگی دارد. با شرایط خفیف ، افراد ممکن است خونریزی بیشتری را پس از جراحی یا اقدامات دندانپزشکی مشاهده کنند.

علل بیماری دیسکرازی خون :

دلایل دیسکرازی خون همیشه مشخص نیست. در این صورت ، پزشکان اغلب از اصطلاح ایدیوپاتیک استفاده می کنند ، که اساساً علت آن در آن زمان نامشخص یا حتی کاملاً ناشناخته است. علل و عوامل خطر می تواند به چندین دسته تقسیم شود که گاهی با هم همپوشانی دارند.

بدخیمی ها

سرطان ها مانند سرطان خون ، لنفوم و مولتیپل میلوما با رشد خارج از کنترل یکی از انواع گلبول های سفید مشخص می شود. این می تواند به مشکلات مربوط به نوع خاص سلول منجر شود ، اما ممکن است بر روی سایر سلولهای خون نیز تأثیر بگذارد ، مانند سلولهای لوسمیک مغز استخوان را که منجر به تولید کمتر انواع دیگر سلولهای خون می شود.

مواد مخدر ناشی از دارو

واکنشهای جانبی دارویی یکی از دلایل شایع دیسکرازی خون است و ممکن است با داروهای تجویز شده و غیرقانونی و همچنین مکملهای ویتامین و تغذیه ای ایجاد شود. این واکنش ها ممکن است توسط تعدادی از چندین مکانیزم مختلف رخ دهد.

قرار گرفتن در معرض محیط

تعدادی از قرار گرفتن در معرض محیط وجود دارد که ممکن است منجر به دیسکرازی خون شود ، مانند برخی مواد شیمیایی و اشعه.

عفونت ها

سلولهای خون نه تنها در مبارزه با عفونت مهم هستند ، بلکه ممکن است توسط عفونت نیز آسیب ببینند.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

کمبود مواد مغذی ضروری ممکن است در تشکیل مناسب سلولهای خونی تداخل ایجاد کند. به عنوان مثال می توان به کم خونی ناشی از کمبود آهن ، ویتامین B12 یا فولات اشاره کرد.

خود ایمنی

شرایط خود ایمنی ممکن است منجر به ایجاد آنتی بادی هایی شود که علیه سلول های مختلف خون هدایت می شوند.

ژنتیک

ژنتیک می تواند از طریق جهش های ژنی خاص (مانند بیماری سلول داسی شکل) یا استعداد ارثی (مانند برخی موارد کم خونی کمبود B12) در دیسکرازی خون نقش داشته باشد.

ترکیبی

ترکیبی از دلایل بالا ممکن است منجر به ایجاد یک نوع دیسکرازی خون شود. به عنوان مثال ، کم خونی آپلاستیک ممکن است به دلیل عفونت های ویروسی ، داروها ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا اشعه و ... رخ دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}