از ویروس زیکا چه می دانید؟

بیماری ویروس زیکا توسط ویروسی ایجاد می شود که اساساً توسط پشه های آدس منتقل می شود و در طول روز نیش می زند. علائم به طور کلی خفیف بوده و شامل تب ، بثورات پوستی ، التهاب ملتحمه ، درد عضلات و مفاصل ، ضعف یا سردرد است. علائم به طور معمول 2-7 روز ادامه دارد. بیشتر افراد مبتلا به عفونت ویروس زیکا علائمی ندارند.
عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری می تواند نوزادان را با میکروسفالی و سایر ناهنجاری های مادرزادی متولد شود ، که به عنوان سندرم مادرزادی زیکا شناخته می شود. عفونت با ویروس زیکا همچنین با سایر عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس و سقط همراه است.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

ویروس زیکا

افزایش خطر ابتلا به عوارض عصبی با عفونت ویروس زیکا در بزرگسالان و کودکان ، از جمله سندرم Guillain-Barré ، نوروپاتی و میلیت همراه است.
ویروس زیکا ویروسی است که توسط پشه منتقل می شود و اولین بار در اوگاندا در سال 1947 در میمون ها شناسایی شد. بعداً در سال 1952 در انسان در اوگاندا و جمهوری متحد تانزانیا شناسایی شد.

شیوع بیماری ویروس زیکا در آفریقا ، آمریکا ، آسیا و اقیانوس آرام ثبت شده است. از دهه 1960 تا 1980 ، موارد پراکنده ای از عفونت های انسانی در سراسر آفریقا و آسیا یافت می شود که به طور معمول با بیماری خفیف همراه است.

اولین شیوع بیماری ویروس زیکا در سال 2007 از جزیره یاپ (ایالت های فدرال میکرونزی) گزارش شده است. به دنبال آن شیوع گسترده عفونت ویروس زیکا در پلی نزیای فرانسه در سال 2013 و سایر کشورها و سرزمین های اقیانوس آرام رخ داد. در مارس 2015 ، برزیل شیوع زیادی از بیماری بثورات را گزارش داد ، به زودی به عنوان عفونت ویروس زیکا شناخته شد و در ژوئیه 2015 ، مشخص شد که با سندرم گیلن باره در ارتباط است.

علت ایجاد ویروس زیکا چیست؟

در اکتبر 2015 ، برزیل ارتباط بین عفونت ویروس زیکا و میکروسفالی را گزارش داد. به زودی شیوع و شواهد انتقال در سرتاسر قاره آمریکا ، آفریقا و دیگر مناطق جهان ظاهر شد. تاکنون ، در مجموع 86 کشور و سرزمین شواهدی از عفونت Zika منتقل شده توسط پشه گزارش کرده اند.

ویروس زیکا اغلب از طریق گزش پشه آلوده به فرد منتقل می‌ شود. پشه‌ هایی که به عنوان حامل ویروس شناخته شده‌ اند، شامل دو گونه از پشه‌ های آئدس هستند که در سراسر جهان یافت می‌شوند. این نوع پشه‌ ها به طور مکرر در ساعات روز حمله می‌ کنند، اما شب‌ ها نیز نیش می‌ زنند. آن‌ ها معمولا در نزدیکی آب راکد تخم‌ گذاری کرده و می‌ توانند در خانه و همچنین خارج از منزل زنده باقی بمانند.

نیش پشه

محافظت در برابر گزش پشه ها در طول روز و اوایل شب یک اقدام اساسی برای جلوگیری از عفونت ویروس زیکا است. توجه ویژه باید به جلوگیری از گزش پشه در بین زنان باردار ، زنان در سن باروری و کودکان خردسال باشد.

اقدامات محافظت شخصی شامل پوشیدن لباس (ترجیحاً رنگ روشن) است كه تا آنجا كه ممكن است بدن را می پوشاند. استفاده از موانع فیزیکی مانند صفحه پنجره ها و درها و پنجره های بسته و استفاده از مواد ضد دافع حشرات بر روی پوست یا لباسهایی که حاوی DEET ، IR3535 یا ایکاریدین است طبق دستورالعمل های برچسب محصول.

کودکان کوچک و زنان باردار اگر در طول روز یا اوایل شب می خوابند ، باید زیر شبکه های پشه بخوابند. مسافران و کسانی که در مناطق آسیب دیده زندگی می کنند باید همان اقدامات احتیاطی اساسی را که در بالا توضیح داده شد انجام دهند تا خود را از گزش پشه محافظت کنند.

پشه ها در اطراف خانه ها ، مدارس و محل کار تولید مثل می کنند. از بین بردن این مکانهای تولید پشه مهم است ، از جمله: پوشاندن ظروف ذخیره آب ، از بین بردن آب ایستاده در گلدان های گل ، و تمیز کردن لاستیک های زباله و استفاده شده. ابتکارات جامعه برای حمایت از دولت محلی و برنامه های بهداشت عمومی برای کاهش سایت های تولید پشه ضروری است. مقامات بهداشتی همچنین ممکن است استفاده از لارو کش و حشره کش ها را برای کاهش جمعیت پشه ها و شیوع بیماری توصیه کنند.

علائم و نشانه های ویروس زیکا

دوره کمون (زمان قرار گرفتن در معرض علائم) بیماری ویروس زیکا 3 تا 14 روز تخمین زده می شود. اکثر افراد آلوده به ویروس زیکا علائمی ندارند. علائم به طور کلی خفیف از جمله تب ، بثورات پوستی ، التهاب ملتحمه ، درد عضلات و مفاصل ، ضعف و سردرد است و معمولاً به مدت 2 تا 7 روز ادامه دارد.

عوارض بیماری ویروس زیکا

عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری دلیل میکروسفالی و سایر ناهنجاری های مادرزادی در جنین در حال رشد و نوزاد است. عفونت زیکا در بارداری همچنین منجر به عوارض حاملگی مانند از دست دادن جنین ، مرده زایی و زایمان زودرس می شود.

عفونت ویروس زیکا همچنین محرک سندرم Guillain-Barré ، نوروپاتی و میللیت ، به ویژه در بزرگسالان و کودکان بزرگتر است. تحقیقات برای بررسی تأثیرات عفونت ویروس زیکا بر نتایج حاملگی ، راهکارهای پیشگیری و کنترل و تأثیرات عفونت بر سایر اختلالات عصبی در کودکان و بزرگسالان ادامه دارد.

انتقال

ویروس زیکا اساساً با گزش پشه آلوده از تیره Aedes ، عمدتاً Aedes aegypti ، در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری منتقل می شود. پشه های آدس معمولاً در طول روز گاز می گیرند ، در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر / عصر به اوج خود می رسند. این همان پشه ای است که دانگ ، چیکونگونیا و تب زرد را منتقل می کند.

ویروس زیکا همچنین از طریق تماس جنسی ، انتقال خون و فرآورده های خونی و پیوند اعضا از مادر به جنین منتقل می شود.

تشخیص

عفونت با ویروس زیکا ممکن است بر اساس علائم افرادی که در مناطقی با انتقال ویروس زیکا و یا ناقلین پشه آدس زندگی می کنند یا از آنها بازدید می کنند ، مشکوک باشد. تشخیص عفونت ویروس زیکا فقط با آزمایشات آزمایشگاهی خون یا مایعات دیگر بدن مانند ادرار یا منی قابل تأیید است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}