از راه های تشخیص سرطان روده چه می دانید؟

برخی از افراد آزمایشاتی را برای سرطان روده انجام می دهند زیرا دارای علائمی هستند. برخی دیگر ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند ، اما دارای سابقه خانوادگی قوی در سرطان روده هستند ، یا از آزمایش غربالگری نتیجه مثبتی گرفته اند.

آزمایشاتی که باید برای تشخیص سرطان روده انجام دهید به شرایط خاص شما بستگی دارد. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایشات کلی برای بررسی سلامت کلی بدن و عملکرد بدن ، آزمایش برای یافتن سرطان و آزمایشاتی برای بررسی گسترش سرطان (متاستاز) باشد. برخی آزمایشات ممکن است در طول یا بعد از درمان برای بررسی میزان عملکرد درمان تکرار شوند.

راه های تشخیص سرطان روده

روش های تشخیص عمومی

معاینه جسمی

پزشک بدن شما را معاینه می کند ، شکم شما را از هر گونه تورم احساس می کند. برای بررسی مشکلات در راست روده و مقعد ، پزشک یک انگشت دستکش شده و روغن کاری شده را به مقعد وارد کرده و احساس توده یا تورم می کند. به این معاینه رکتال دیجیتال (DRE) می گویند و ممکن است ناخوشایند باشد ، اما نباید دردناک باشد.

آزمایش خون

شما ممکن است آزمایش خون انجام دهید تا سلامت عمومی خود را ارزیابی کنید و به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد خون شما در بدن شما از دست می رود. آزمایش خون ممکن است مواد شیمیایی موجود در کبد شما را اندازه گیری کرده و تعداد گلبول های قرمز خون شما را بررسی کند.

آزمایش خون پنهان مدفوع ایمونوشیمیایی (iFOBT)

بسته به علائم شما ، ممکن است یک iFOBT داشته باشید که بدنبال مقادیر کمی خون در مدفوع شماست. این شامل گرفتن نمونه ای از مدفوع در خانه است که برای ردیابی میکروسکوپی خون بررسی می شود ، که ممکن است نشانه پولیپ ، سرطان یا بیماری روده دیگر باشد. iFOBT سرطان را تشخیص نمی دهد ، اما اگر خون پیدا کند ، پزشک توصیه می کند که در اسرع وقت کولونوسکوپی انجام دهید.

آزمایشاتی برای یافتن سرطان در روده

کولونوسکوپی و نمونه برداری

کولونوسکوپی کل طول روده بزرگ را بررسی می کند. با این حال ، هنوز ممکن است که پولیپ های کوچک از دست بروند ، به خصوص اگر در پشت یکی از چین های روده قرار داشته باشند یا روده کاملاً خالی نباشد.

پزشک یک کولونوسکوپ (یک لوله انعطاف پذیر که در انتهای آن دوربین دارد) را در مقعد قرار داده و به داخل راست روده و روده بزرگ می برد. دی اکسید کربن یا هوا به روده بزرگ منتقل می شود تا پزشک بتواند روده را راحت تر ببیند.

اگر پزشک هر منطقه غیرطبیعی یا مشکوکی را مشاهده کند ، نمونه کوچکی از بافت را برای معاینه برمی دارد. این به عنوان نمونه برداری شناخته می شود. در طی کولونوسکوپی می توان اکثر پولیپ ها را به طور کامل از بین برد. یک آسیب شناس بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا علائم بیماری را بررسی کند و ممکن است تغییرات ژنتیکی خاصی را جستجو کند.

تست های کمتر استفاده شده

آزمایشات دیگری که می تواند برای یافتن سرطان در روده استفاده شود:

سی تی کولونوگرافی : این با استفاده از سی تی اسکنر تصاویری از روده بزرگ و راست روده و نمایش آنها بر روی صفحه نمایش است. اگر کولونوسکوپی قادر به نشان دادن کل روده بزرگ نباشد یا کولونوسکوپی ایمن نباشد ، ممکن است استفاده شود.
سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر : این آزمایش به پزشک اجازه می دهد تا فقط مقعد و قسمت تحتانی روده بزرگ را ببیند. یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام سیگموئیدوسکوپ به آرامی در مقعد قرار گرفته و از طریق روده به سمت بالا هدایت می شود. نور و دوربینی در انتهای سیگموئیدوسکوپ مناطق غیرمعمولی را نشان می دهد و پزشک می تواند از نمونه های بافتی (بیوپسی) استفاده کند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}