سیاه زخم یا آنتراکس چیست ؟ از علل و علائم این بیماری چه میدانید؟

سیاه زخم یک بیماری نادر اما جدی است که توسط یک باکتری سازنده اسپور ، باسیلوس آنتراسیس ایجاد می شود. سیاه زخم به طور عمده دام و حیوانات وحشی را تحت تأثیر قرار می دهد. انسان می تواند از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با حیوانات بیمار آلوده شود.

سیاه زخم یا آنتراکس

هیچ مدرکی وجود ندارد که سیاه زخم از فردی به فرد دیگر منتقل شود ، اما این احتمال وجود دارد که ضایعات پوستی سیاه زخم از طریق تماس مستقیم یا تماس با یک جسم آلوده (fomite) مسری باشد. معمولاً باکتری سیاه زخم از طریق زخم در پوست وارد بدن می شود. شما همچنین می توانید با خوردن گوشت آلوده یا استنشاق هاگ آلوده شوید.

علائم و نشانه ها ، که به نحوه آلودگی شما بستگی دارد ، می تواند شامل زخم های پوستی ، استفراغ و شوک باشد. درمان سریع با آنتی بیوتیک می تواند بسیاری از عفونت های سیاه زخم را درمان کند. معالجه سیاه زخم استنشاقی دشوارتر است و می تواند کشنده باشد. سیاه زخم در کشورهای پیشرفته بسیار نادر است. با این حال ، این بیماری همچنان نگران کننده است زیرا از این باکتریها در حملات بیوتروریسم در ایالات متحده استفاده شده است.

علائم سیاه زخم یا آنتراکس 

چهار راه مشترک عفونت سیاه زخم وجود دارد که هر کدام علائم و نشانه های مختلفی دارند. در بیشتر موارد ، علائم در طی شش روز پس از قرار گرفتن در معرض باکتری ایجاد می شوند. با این حال ، ممکن است علائم سیاه زخم استنشاق بیش از شش هفته طول بکشد.

سیاه زخم پوستی

یک زخم بزرگ با مرکز سیاه ، ناشی از سیاه زخم پوستی
جعبه گفتگوی بازشو را باز کنید
عفونت سیاه زخم مربوط به پوست از طریق پوست وارد بدن شما می شود ، معمولاً از طریق بریدگی یا زخم دیگر. این با شایعترین راه بیماری است. همچنین ملایم ترین است. با درمان مناسب ، سیاه زخم پوستی به ندرت کشنده است. علائم و نشانه ها عبارتند از:

برجستگی برجسته و خارش دار شبیه گزش حشره ای است که به سرعت به زخم بدون درد و مرکز سیاه تبدیل می شود
تورم در غدد لنفاوی زخم و مجاور
بعضی اوقات ، علائم شبیه آنفولانزا از جمله تب و سردرد

سیاه زخم دستگاه گوارش

عفونت سیاه زخم گوارشی ناشی از خوردن گوشت نپخته از حیوان آلوده است. این می تواند بر دستگاه گوارش از گلو تا روده بزرگ تأثیر بگذارد. علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • اسهال شدید و خونی در مراحل بعدی بیماری
  • گلو درد و مشکل در بلعیدن
  • تورم گردن

علت بیماری سیاه زخم

اسپورهای سیاه زخم توسط باکتری های سیاه زخم تشکیل می شوند که در بیشتر مناطق جهان به طور طبیعی در خاک وجود دارد. اسپورها می توانند سالها خاموش بمانند تا جایی که به میزبان راه پیدا کنند. میزبانهای رایج سیاه زخم شامل دامهای وحشی یا خانگی مانند گوسفند ، گاو ، اسب و بز است.

گرچه سیاه زخم در ایالات متحده نادر است ، اما در نقاط دیگر مانند آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی ، جنوب صحرای آفریقا ، آسیای میانه و جنوب غربی آسیا ، اروپای جنوبی و اروپای شرقی و کارائیب هنوز سیاه زخم رایج است.

بیشتر موارد سیاه زخم در انسان در اثر قرار گرفتن در معرض حیوانات آلوده یا گوشت یا پوست آنها رخ می دهد. در ایالات متحده ، چند نفر هنگام ساخت طبل های آفریقایی سنتی از پوست حیوانات آلوده ، به سیاه زخم مبتلا شده اند.

یکی از معدود موارد شناخته شده انتقال غیر حیوانی ، حمله بیوتروریسم بود که در سال 2001 در ایالات متحده رخ داد. 22 نفر پس از قرار گرفتن در معرض اسپورها از طریق پست ، دچار سیاه زخم شدند و پنج نفر از افراد آلوده فوت کردند.

اخیراً ، در دو شیوع جداگانه ، مصرف کنندگان هروئین در اروپا از طریق تزریق داروهای غیرقانونی به سیاه زخم مبتلا شدند. در مجموع 40 نفر جان خود را از دست دادند. هروئین فروخته شده در اروپا احتمالاً از مناطقی ناشی می شود که سیاه زخم در آن شیوع بیشتری دارد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}