چه عواملی باعث سقط مکرر جنین می شود؟

اگر بیشتر از 3 بار سقط پشت سر هم داشته باشید ، سقط مکرر نامیده می شود. این موضوع نادر است و 1٪ از زوجین را درگیر می کند. سقط های مکرر زودرس (در سه ماهه اول بارداری) معمولاً به دلیل مشکلات ژنتیکی یا کروموزومی رویان است. همچنین مشکلات ساختاری رحم نیز می تواند در سقط جنین اولیه نقش داشته باشد.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

سقط مکرر در اواخر زمان می تواند نتیجه ناهنجاری های رحم ، مشکلات خودایمنی ، دهانه رحم مشکل دار یا زایمان زودرس باشد.

یافتن علت سقط مکرر :

سابقه سقط مکرر ، ارزیابی و مشاوره ژنتیک را می طلبد و ممکن است در صورت لزوم، آزمایشاتی را روی مادر ، پدر و بافت جنین انجام می دهیم. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش آناتومیک / سونوگرافی (آزمایش سونوگرافی یا HSG / اشعه ایکس)
آزمایش اختلالات ایمنی خودکار (در موارد 3 یا بیشتر از دست دادن)
آزمایش مقاومت انسولین ، دیابت و سایر غدد درون ریز مربوط به غده تیروئید و هیپوفیز
آزمایش کروموزوم محصولات بارداری پس از تلفات (اگر قبلاً سقط کرده اید ، می توانیم DNA جنین را از اسلایدهای ثابت فرمالین آزمایش کنیم)
مطالعات لخته شدن خون 
آزمایش کروموزوم والدینی که بدنبال جابجایی متعادل هستند

سقط مکرر جنین

چه عواملی باعث سقط مکرر می شود؟

در حالی که اغلب دلایل سقط جنین مشخص نیست ، بسیاری از بیماران بارداری سوم موفقیت آمیزی را تجربه می کنند. حتی پس از دو سقط ، 65٪ احتمال دارد بارداری سوم شما به دنیا بیاید و به دنیا بیاید. با این حال ، اگر علتی کشف شود ، رفع آن آسان است و یافتن علت در این مرحله ممکن است از ضررهای بیشتر و فشارهای روحی جلوگیری کند. پس از دو سقط ، شما را با عنوان از دست دادن بارداری راجعه مواجه می کنند و ممکن است از آزمایش تشخیصی ذکر شده در بالا بهره مند شوید تا ببینید آیا دلیل سقط جنین وجود دارد یا خیر.

دلایل ژنتیکی (جنین یا والدین)

ناهنجاریهای کروموزومی تصادفی رویان معمول است و 80-50٪ از کل تلفات سه ماهه اول را تشکیل می دهد. با این حال ، مواردی وجود دارد که برخی از ناهنجاری های کروموزومی به طور مکرر منتقل می شوند و می توانند منجر به از دست دادن های متعدد بارداری شوند. اگر دو یا چند ضرر داشته اید ، شما و شریک زندگی خود باید نوع کاریوپی را در نظر بگیرید تا از نظر جابجایی متعادل بررسی شود. شانس یافتن جابجایی متعادل در هر یک از والدین 4٪ است.

در برخی موارد از دست دادن بارداری راجعه ، لقاح آزمایشگاهی با آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی ممکن است در نظر گرفته شود. منطق این است که از دست دادن احتمالاً به دلیل یک جنین غیرطبیعی از نظر کروموزومی است ، بنابراین انتخاب یک جنین طبیعی از نظر کروموزومی احتمال تولد زنده من را افزایش می دهد. این بسیار شخصی است و باید با مشورت پزشک در نظر گرفته شود.

ناهنجاری های رحم

حدود 15٪ از کل سقط های مکرر ناشی از مشکل ساختاری رحم است. ناهنجاری های رحم می تواند چیزی باشد که شما با آن متولد شده اید (مادرزادی) ، مانند رحم دوتایی ، رحمی که توسط دیواره (رحم سپتوم) تقسیم شده یا سایر مشکلات مادرزادی کمتر شایع است.

همچنین در برخی از خانم ها مشکلاتی در زمینه فیبروم یا پولیپ وجود دارد. اینها رشدهایی است که می تواند در هر مکان درون رحم رخ دهد ، که ممکن است هیچ تاثیری در بارداری نداشته باشد یا مشکلاتی ایجاد کند.

اسکارهای داخل رحم نیز می توانند منجر به سقط جنین شوند. خبر خوب این است که اکثر این مشکلات را می توان قبل از بارداری از طریق جراحی برطرف کرد ، بنابراین احتمال بارداری سلامتی شما را افزایش می دهد. ارزیابی مناسب برای بررسی وجود مشکلی مانند این بسیار مهم است.

مسائل غدد درون ریز

مسائل غدد درون ریز که تحقیقات لازم را در بر می گیرند شامل بیماری تیروئید و غده هیپوفیز ، دیابت یا سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

نقص فاز لوتئال (LPD) نشان می دهد که خود زن کمتر از حد مطلوب است بنابراین منجر به سقط می شود. درمان خط اول برای بیماران مبتلا به LFD داروهای القا تخمک گذاری مانند کلومیفن سیترات است.

در گذشته ، درمان با پروژسترون محبوب بوده است. با این حال ، مطالعات کمی وجود دارد که نشان دهنده سودمندی از درمان با پروژسترون تجربی باشد. یک رویکرد آگاهانه همیشه بهترین مرحله در ارزیابی مسائل احتمالی غدد درون ریز است.

بیماری های خود ایمنی: سندرم آنتی فسفولیپید آنتی بادی

مشکلات ایمونولوژیک هنگامی رخ می دهد که مادر آنتی بادی تولید می کند که به طور غیرمستقیم باعث لخته شدن رگ های خونی می شود و منجر به رشد جنین می شود. جنین از مواد مغذی محروم شده و در رحم می میرد و باعث سقط می شود.

اگر 3 ضرر یا بیشتر متحمل شده باشید ، می توان برای آزمایش این مشکل تعدادی آزمایش خون انجام داد. برای کمک به آسپیرین یا هپارین (داروی ضد انعقاد خون) درمانی برای این بیماری وجود دارد. اگر پزشک شما آسپرین درمانی روزانه را توصیه کند ، احتمالاً از دوز کم آسپرین (81 میلی گرم در روز) استفاده خواهید کرد.

هپارین ضد انعقادی است که اغلب برای جلوگیری از مشکلات لخته شدن خون تجویز می شود. شما باید در مورد تمام خطرات کوتاه مدت و بلند مدت مرتبط با هپارین در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. این روش درمانی تنها در مواقعی که واقعاً ضمانت داشته باشد باید مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر احساس نمی شود که اختلالات لخته شدن خون باعث از دست دادن بارداری مکرر شود ، با این حال بیمارانی که سابقه شخصی یا خانوادگی لخته شدن خون دارند (به عنوان مثال در اندام های خود یا ریه ها) باید آزمایشاتی را برای برخی اختلالات لخته شدن انجام دهند. این یک مسئله پیچیده و گیج کننده است و یک متخصص تشخیص می دهد که آزمایش مناسب است یا خیر

فاکتورهای محیطی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص ، داروها ، اشعه ایکس و ... نیز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برخی از این عوامل مربوط به کار است ، در حالی که برخی دیگر ممکن است مربوط به سبک زندگی باشد. استفاده بیش از حد از الکل یا کافئین و استعمال دخانیات (توسط شخص اول و دوم) توسط هر یک از طرفین ممکن است بر نتیجه بارداری تأثیر بگذارد. چاقی با افزایش خطر سقط جنین همراه است.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}