آیا سرگیجه می تواند از علائم ویروس کرونا باشد؟

وقتی به COVID-19 فکر می کنید ، احتمالاً به تب ، سرفه و تنگی نفس فکر می کنید. با این حال ، COVID-19 می تواند علائم زیادی داشته باشد. اینکه این علائم چیست و همچنین شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. در حقیقت ، COVID-19 همچنین می تواند علائم عصبی مانند سردرد و از دست دادن بو یا چشایی ایجاد کند. سرگیجه دو علامت عصبی دیگر است که می تواند با COVID-19 اتفاق بیفتد.

آیا سرگیجه از علائم COVID-19 است؟

قبل از اینکه در مورد چگونگی ارتباط سرگیجه با COVID-19 صحبت کنیم ، بیایید شرح دهیم که هر دو این علائم چگونه هستند و تفاوت آنها چیست. سرگیجه سرگیجه احساس عدم تعادل یا ناپایداری است. اگر سرگیجه دارید ، ممکن است در حفظ تعادل مشکل داشته باشید یا هنگام راه رفتن ممکن است لرزان شوید. سرگیجه به احساسی منحصر به فرد اشاره دارد که در آن احساس می کنید انگار خود یا محیط اطراف در حال حرکت هستید. با سرگیجه ، معمولاً احساس چرخش در سر را تجربه می کنید

به طور کلی سرگیجه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این دلایل شامل مشکلات گوش داخلی است. گوش داخلی شما برای کمک به شما در حفظ تعادل و تعادل مهم است. مشخص شده است که برخی از انواع عفونت های ویروسی می توانند بر گوش داخلی تأثیر بگذارند و منجر به بیماری هایی می شوند که باعث سرگیجه یا سرگیجه می شوند. یکی از این موارد ، نوریت دهلیزی است.

نوریت دهلیزی وقتی اتفاق می افتد که عفونت باعث التهاب عصبی شود که گوش داخلی را به مغز متصل می کند. در حقیقت ، برخی گزارشات موردی ، مانند یکی از منابع معتبر 2020 و دیگری از سال 2021 ، عصب دهلیزی را در طی یا مدتی بعد از COVID-19 توصیف کرده اند.

با این حال ، این ممکن است تنها راه COVID-19 باعث سرگیجه یا سرگیجه نباشد. اگرچه هنوز چیزهای زیادی در مورد اینکه COVID-19 باعث این علائم می شود ناشناخته است ، برخی از مکانیسم های بالقوه عبارتند از:

اثرات التهاب ناشی از عفونت
عفونت ویروسی مستقیم بافتهای عصبی
آسیب به بافت عصبی ناشی از کاهش اکسیژن (هیپوکسی)
آسیب مربوط به افزایش لخته شدن خون (هیپرکوآگولوپاتی)

سرگیجه به عنوان علائم کرونا چقدر رایج است؟

ما هنوز درمورد شیوع سرگیجه با COVID-19 دقیقاً یاد می گیریم. با این حال ، برخی از محققان شروع به بررسی چگونگی بروز این علائم کرده اند. گزارش معتبر آوریل 2020 علائم عصبی را در 214 بیمار بستری شده در COVID-19 بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که 16.8 درصد از این افراد سرگیجه را به عنوان یک علامت تجربه کرده اند. علائم عصبی در افراد مبتلا به بیماری شدید بیشتر مشاهده شد.

مطالعه دیگری از اکتبر 2020 منبع معتبر سرگیجه و سرگیجه را در افرادی که COVID-19 داشتند بررسی کرد. از 185 نفری که به پرسشنامه مطالعه پاسخ دادند ، 34 نفر (18.4 درصد) گزارش کردند که دچار سرگیجه شده اند.

این اعداد به طور کلی با آنهایی که در یک بررسی در سپتامبر 2020 بررسی شده است مطابقت دارد منبع معتبر 14 مطالعه که سرگیجه را به عنوان یک علامت COVID-19 توصیف می کند. در سراسر این مطالعات ، درصد افرادی که سرگیجه گزارش کرده اند از 4 تا 30 درصد بوده است.

چه موقع سرگیجه با COVID-19 اتفاق می افتد؟

گزارش های مشخص کننده سرگیجه در طی COVID-19 هنوز نسبتاً محدود هستند. با این حال ، برخی نشان می دهند که سرگیجه ممکن است به عنوان یکی از علائم اولیه COVID-19 اتفاق بیفتد.

گزارش معتبر ذکر شده در آوریل 2020 خاطر نشان کرد که بیشتر علائم عصبی مانند سرگیجه زود هنگام ارائه می شود. علاوه بر این ، در گزارش دیگری از آوریل 2020 ، از سرگیجه به عنوان یک علامت رایج در ابتدای بیماری یاد کرد. دو مطالعه موردی ، یکی از AprilTrusted Source و دیگری از JulyTrusted Source 2020 ، سرگیجه را به عنوان تنها علائم اولیه COVID-19 گزارش کرده اند. هر دو فرد در این مطالعات موردی سرگیجه بدون احساس دیگر علائم مشترک COVID-19 مانند سرفه یا تب را تجربه کردند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}