سی تی اسکن از قفسه سینه برای تشخیص COVID-19 چقدر دقیق است؟

افرادی که مشکوک به COVID-19 هستند باید سریع بدانند که آیا آلوده شده اند یا خیر ، بنابراین می توانند تحت درمان مناسب قرار گیرند ، خود را جدا کرده و از تماس نزدیک با دیگران جلوگیری کنند. در حال حاضر ، تشخیص رسمی COVID-19 نیاز به آزمایش آزمایشگاهی (RT-PCR) نمونه های بینی و گلو دارد. RT-PCR به تجهیزات ویژه ای نیاز دارد و حداقل 24 ساعت به نتیجه می رسد. این کاملاً دقیق نیست و ممکن است برای تأیید تشخیص به RT-PCR دوم یا آزمایش دیگری نیاز باشد.

COVID-19 یک بیماری تنفسی است. پزشکان ممکن است از تصویربرداری از قفسه سینه برای تشخیص افرادی که علائم COVID-19 دارند استفاده کنند ، در حالی که منتظر نتایج RT-PCR هستند یا وقتی نتایج RT-PCR منفی هستند و فرد دارای علائم COVID-19 است.

سی تی اسکن از قفسه سینه برای تشخیص COVID-19 چقدر دقیق است؟

آزمایشات سی تی اسکن از قفسه سینه چیست؟

در اشعه ایکس (رادیوگرافی) از اشعه برای تولید یک تصویر 2 بعدی استفاده می شود. معمولاً در بیمارستان ها ، با استفاده از تجهیزات ثابت توسط متخصص رادیوگرافی ، می توان آنها را در دستگاه های قابل حمل نیز انجام داد.

- در اسکن توموگرافی رایانه ای از رایانه برای ادغام تصاویر اشعه ایکس 2-D و تبدیل آنها به تصویر 3 بعدی استفاده می شود. آنها به تجهیزات بسیار تخصصی احتیاج دارند و توسط متخصص رادیوگرافی در بیمارستان انجام می شوند.

- در اسکن های اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویر استفاده می شود. این موارد را می توان در بیمارستان ها یا سایر مراکز درمانی مانند مطب پزشک انجام داد.

ما به دنبال مطالعاتی بودیم که دقت تصویربرداری از قفسه سینه را برای تشخیص COVID-19 در افراد در هر سنی که مشکوک به COVID-19 هستند ارزیابی کرده است. مطالعات می تواند از هر طرحی باشد ، به جز مطالعات کنترل موردی ، و می تواند در هر کجا انجام شود.

چه چیزی پیدا کردیم؟

ما 51 مطالعه با 19،775 شرکت کننده پیدا کردیم. از این افراد 10155 نفر (51٪) تشخیص نهایی COVID 19 پوند داشتند. چهل و هفت مطالعه عفونت COVID-19 را فقط با استفاده از RT-PCR تأیید کردند. چهار مطالعه با استفاده از آزمایش دیگری از RT-PCR استفاده کردند. چهل و هفت مطالعه هر کدام یک تکنیک تصویربرداری و چهار مطالعه هر کدام دو تکنیک تصویربرداری را ارزیابی کردند.

CT قفسه سینه توسط 41 مطالعه (16133 شرکت کننده ، 8110 مورد (50٪) مورد COVID-19 مورد تأیید) ، اشعه ایکس قفسه سینه توسط نه مطالعه (3694 شرکت کننده ، 2111 (57٪) مورد COVID-19 تأیید شده) و سونوگرافی توسط پنج مورد ارزیابی شد. مطالعات (446 شرکت کننده ، 211 نفر (47٪) موارد COVID-19 را تأیید کردند). سی و سه مطالعه در اروپا ، 13 مطالعه در آسیا ، سه مطالعه در آمریکای شمالی و دو مطالعه در آمریکای جنوبی انجام شده است. بیست و شش مطالعه فقط شامل بزرگسالان ، 21 مورد شامل بزرگسالان و كودكان ، یكی فقط كودكان ، یكی شركت كنندگان 70 ساله و بالاتر بود و دو مطالعه سن شركت كنندگان را گزارش نكردند. دو مطالعه شامل بیماران بستری در بیمارستان و 32 مورد شامل بیماران سرپایی بیمارستان بود. این تنظیم در 17 مطالعه باقیمانده مشخص نبود.

CT قفسه سینه

نتایج جمع شده نشان داد که CT قفسه سینه در 87.9٪ افرادی که COVID-19 داشتند ، به درستی COVID-19 را تشخیص داده است. با این حال ، به نادرست COVID-19 را در 20٪ افرادی که COVID-19 ندارند ، شناسایی کرد.

اشعه ایکس قفسه سینه

نتایج جمع شده نشان داد که اشعه ایکس قفسه سینه در 6/80 درصد افرادی که COVID-19 داشتند ، به درستی COVID-19 را تشخیص داده است. با این حال ، به نادرست COVID-19 را در 28.5٪ از افرادی که COVID-19 ندارند ، شناسایی کرد.

سونوگرافی ریه

نتایج جمع شده نشان داد که سونوگرافی ریه در 86.4٪ افراد مبتلا به COVID-19 به درستی COVID-19 را تشخیص داده است. با این حال ، در 45٪ افرادی که COVID-19 ندارند ، COVID-19 به اشتباه تشخیص داده شد.

نتایج چقدر قابل اعتماد هستند؟

این مطالعات با یکدیگر متفاوت بودند و از روشهای مختلفی برای گزارش نتایج خود استفاده کردند. چند مطالعه اشعه ایکس قفسه سینه و سونوگرافی قفسه سینه را ارزیابی کرده است. و مطالعات بسیار کمی مستقیماً یک نوع آزمایش تصویربرداری را با دیگری مقایسه کرده است. بنابراین ، ما نمی توانیم براساس نتایج حاصل از مطالعات در این بررسی نتیجه گیری مطمئن داشته باشیم.

این یعنی چی؟

شواهد نشان می دهد که CT قفسه سینه در تشخیص عفونت COVID ‐ 19 بهتر از تشخیص آن از سایر مشکلات تنفسی است. بنابراین ، مفید بودن آن ممکن است به جای جدا کردن از سایر دلایل عفونت ریه ، به حذف عفونت COVID ‐ 19 محدود شود. ما با در دسترس قرار دادن شواهد بیشتر قصد داریم این بررسی را به روز کنیم. مطالعات آینده باید از قبل تعریف کنند که آزمایش مثبت چیست و انواع مختلفی از آزمایشات تصویربرداری را بر روی گروههای مشابه افراد مقایسه کند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}