کم خونی داسی شکل چیست و علائم آن چگونه است؟

کم خونی سلول داسی شکل یکی از گروهی از اختلالات است که به عنوان بیماری سلول داسی شکل شناخته می شود. کم خونی سلول داسی شکل یک اختلال گلبول قرمز ارثی است که در آن سلول های قرمز خون سالم کافی برای انتقال اکسیژن به بدن شما وجود ندارد.

به طور معمول ، سلول های قرمز انعطاف پذیر و گرد خون به راحتی از طریق رگ های خونی حرکت می کنند. در کم خونی داسی شکل ، خون قرمز به شکل داس یا هلال ماه است. این سلول های چسبناک، سفت و سخت می توانند در رگ های خونی کوچک گیر کنند ، که می تواند جریان خون و اکسیژن را به قسمت های بدن کاهش یا مسدود کند. برای اکثر افراد مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل هیچ درمانی وجود ندارد. اما درمان ها می توانند درد را تسکین دهند و به جلوگیری از عوارض مرتبط با بیماری کمک کنند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

کم خونی داسی شکل

علائم کم خونی داسی شکل :

علائم و نشانه های کم خونی سلول داسی شکل معمولا در حدود 5 ماهگی ظاهر می شود. آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و با گذشت زمان تغییر می کنند. علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

کم خونی سلول های داسی شکل به راحتی از بین می روند و می میرند و در نتیجه تعداد کمی گلبول قرمز برای شما ایجاد می شود. گلبول های قرمز معمولاً حدود 120 روز قبل از نیاز به تعویض ، زنده می مانند. اما سلول های داسی شکل معمولاً طی 10 تا 20 روز می میرند و کمبود گلبول قرمز (کم خونی) باقی می ماند.

بدون وجود سلولهای قرمز خون کافی ، بدن شما نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند و باعث خستگی می شود.

به صورت دوره ای درد احساس میکنید، به اصطلاح بحران های درد ، علامت اصلی کم خونی سلول داسی شکل است. درد هنگامی ایجاد می شود که گلبول های قرمز داسی شکل مانع جریان خون از طریق رگ های خونی ریز به قفسه سینه ، شکم و مفاصل شما شوند. درد همچنین می تواند در استخوان های شما ایجاد شود. همچنین بهتر است بدانید که شدت درد متفاوت است و ممکن است چند ساعت تا چند هفته ادامه داشته باشد. 

علت کم خونی سلول داسی شکل :

کم خونی سلول داسی شکل در اثر جهش ژنی ایجاد می شود. در کم خونی سلول داسی شکل ، هموگلوبین غیرطبیعی باعث سفت و سخت شدن ، چسبندگی و بد شکلی سلول های قرمز خون می شود. مادر و پدر هر دو باید فرم معیوب ژن کودک را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر فقط یکی از والدین ژن سلول داسی شکل را به کودک منتقل کند ، آن کودک دارای ویژگی سلول داسی شکل است. با داشتن یک ژن هموگلوبین طبیعی و یک شکل معیوب از ژن ، افرادی که دارای ویژگی سلول داسی هستند هموگلوبین طبیعی و هموگلوبین سلول داسی شکل می سازند. خون آنها ممکن است حاوی سلولهای داسی شکل باشد ، اما به طور کلی علائمی ندارند. آنها ناقل بیماری هستند ، به این معنی که می توانند ژن را به فرزندان خود منتقل کنند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}