سرطان خون (لوسمی) چیست؟ از علل، علائم و انواع آن چه میدانید؟

لوسمی سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است. انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد. برخی از انواع سرطان خون در کودکان بیشتر دیده می شود. سایر اشکال سرطان خون بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. سرطان خون معمولا گلبول های سفید خون را درگیر می کند. گلبول های سفید خون شما مبارزان قدرتمند عفونت هستند - به طور طبیعی بدن رشد و رشد می کند ، زیرا بدن شما به آنها احتیاج دارد. اما در افراد مبتلا به سرطان خون ، مغز استخوان مقدار زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می کند که عملکرد مناسبی ندارند. درمان سرطان خون می تواند پیچیده باشد و به نوع سرطان خون و سایر عوامل بستگی دارد. اما استراتژی ها و منابع وجود دارد که می تواند به موفقیت درمان شما کمک کند.

سرطان خون

علائم سرطان خون :

نشانه های سرطان خون با توجه به نوع سرطان خون متفاوت است. علائم و نشانه های شایع سرطان خون عبارتند از:

  • تب یا لرز
  • خستگی مداوم و ضعف
  • عفونت های مکرر یا شدید
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • تورم غدد لنفاوی ، بزرگ شدن کبد یا طحال
  • خونریزی یا کبودی آسان
  • خونریزی مکرر از بینی
  • لکه های قرمز ریز در پوست شما (پتشیا)
  • تعریق زیاد به خصوص در شب
  • درد یا حساسیت به استخوان

علل سرطان خون :

دانشمندان دلایل دقیق سرطان خون را درک نمی کنند. به نظر می رسد از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شده است.

به طور کلی ، تصور می شود که سرطان خون هنگامی رخ می دهد که برخی از سلول های خونی تغییراتی (جهش) در ماده ژنتیکی یا DNA خود پیدا کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. به طور معمول ، DNA به سلول می گوید که با سرعت تعیین شده رشد کند و در یک زمان مشخص بمیرد. در سرطان خون ، جهش ها به سلول های خونی می گویند که رشد و تقسیم را ادامه دهند.

وقتی این اتفاق می افتد ، تولید سلول های خونی از کنترل خارج می شود. با گذشت زمان ، این سلول های غیر طبیعی می توانند سلول های خونی سالم را در مغز استخوان جمع کنند و منجر به کاهش تعداد گلبول های سفید خون ، گلبول های قرمز خون و پلاکت ها شود که باعث ایجاد علائم و نشانه های سرطان خون می شود.

چگونه لوسمی طبقه بندی می شود؟

پزشکان سرطان خون را بر اساس سرعت پیشرفت و نوع سلولهای درگیر طبقه بندی می کنند.

اولین طبقه بندی براساس سرعت پیشرفت سرطان خون است:

سرطان خون حاد : در سرطان خون حاد ، سلولهای غیر طبیعی خون سلولهای خونی نابالغ (بلاست) هستند. آنها نمی توانند عملکردهای طبیعی خود را انجام دهند و به سرعت تکثیر می شوند ، بنابراین بیماری به سرعت بدتر می شود. سرطان خون حاد به درمان به موقع و تهاجمی نیاز دارد.

سرطان خون مزمن : انواع مختلفی از لوسمی های مزمن وجود دارد. برخی سلولهای زیادی تولید می کنند و برخی دیگر سلولهای زیادی تولید نمی کنند. سرطان خون مزمن سلول های خون بالغ تری را درگیر می کند. این سلولهای خونی با سرعت کمتری تکثیر یا تجمع می یابند و می توانند برای مدت زمان معینی عملکرد طبیعی داشته باشند. برخی از انواع سرطان خون مزمن در ابتدا علائم اولیه ای ندارند و می توانند تا سالها مورد توجه و تشخیص قرار نگیرند.

نوع دوم طبقه بندی براساس نوع گلبول های سفید خون است:

سرطان خون لنفاوی : این نوع سرطان خون سلول های لنفاوی (لنفوسیت ها) را که بافت لنفاوی یا لنفاوی را تشکیل می دهند ، تحت تأثیر قرار می دهد. بافت لنفاوی سیستم ایمنی بدن شما را تشکیل می دهد.

سرطان خون میلوژن (my-uh-LOHJ-uh-nus) : این نوع سرطان خون سلول های میلوئید را تحت تأثیر قرار می دهد. سلول های میلوئیدی باعث به وجود آمدن گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و سلول های تولید کننده پلاکت می شوند.

انواع سرطان خون :

انواع عمده سرطان خون عبارتند از:

سرطان خون حاد لنفوسیتی (ALL): این شایعترین نوع سرطان خون در کودکان خردسال است. ALL نیز در بزرگسالان رخ می دهد.
سرطان خون حاد میلوژن (AML): AML نوعی سرطان خون است. این در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد. AML شایعترین نوع سرطان خون حاد در بزرگسالان است.
لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL): با CLL ، شایع ترین سرطان خون مزمن در بزرگسالان ، ممکن است سالها بدون نیاز به درمان احساس خوبی داشته باشید.
لوسمی میلوژن مزمن (CML): این نوع سرطان خون عمدتا بزرگسالان را درگیر می کند. فرد مبتلا به CML ممکن است ماهها یا سالها علائم کمی داشته باشد و یا علائمی نداشته باشد قبل از اینکه وارد مرحله ای شود که سلولهای لوسمی با سرعت بیشتری رشد می کنند.

انواع دیگر انواع دیگر نادر لوسمی نیز وجود دارد ، از جمله لوسمی سلول مویی ، سندرم های میلو دیستپلاستیک و اختلالات میلوپرولیفراتیو.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}