بیماری کرون چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. این باعث التهاب دستگاه گوارش شما می شود که می تواند منجر به درد شکم ، اسهال شدید ، خستگی ، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. التهاب ناشی از بیماری کرون می تواند مناطق مختلف دستگاه گوارش را در افراد مختلف درگیر کند. این التهاب اغلب به لایه های عمیق روده گسترش می یابد.

بیماری کرون می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد و گاهی ممکن است منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. گرچه هیچ درمانی برای بیماری کرون شناخته نشده است ، اما روش های درمانی می توانند علائم و نشانه های آن را تا حد زیادی کاهش دهند و حتی بهبود و التهاب طولانی مدت را ایجاد کنند. با درمان ، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون قادر به عملکرد خوب هستند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

علائم بیماری کرون چیست ؟

در بیماری کرون ، هر بخشی از روده کوچک یا بزرگ شما ممکن است درگیر شود ، و ممکن است مداوم باشد یا چندین بخش را درگیر کند. در برخی افراد ، این بیماری محدود به روده بزرگ است که بخشی از روده بزرگ است. علائم و نشانه های بیماری کرون می تواند از خفیف تا شدید باشد. آنها معمولاً به تدریج ایجاد می شوند ، اما گاهی اوقات و بدون هشدار ، به طور ناگهانی بروز می کنند. همچنین ممکن است دوره هایی داشته باشید که هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشید.

هنگامی که بیماری فعال است ، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • تب
  • خستگی
  • درد و گرفتگی شکم
  • خون در مدفوع شما
  • زخم های دهان
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • درد یا تخلیه در نزدیکی یا اطراف مقعد به دلیل التهاب 

سایر علائم و نشانه ها

افراد مبتلا به بیماری کرون نیز ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • التهاب پوست
  • التهاب کبد یا مجاری صفراوی
  • سنگ کلیه
  • تأخیر در رشد جنسی در کودکان

علت بیماری کرون :

علت دقیق بیماری کرون ناشناخته مانده است. پیش از این ، رژیم غذایی و استرس مشکوک بود ، اما اکنون پزشکان می دانند که این عوامل بیماری کرون را تشدید می کنند ، اما ایجاد نمی کنند. عوامل متعددی مانند وراثت و عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن احتمالاً در بروز آن نقش دارند.

سیستم ایمنی : ممکن است ویروس یا باکتری باعث ابتلا به بیماری کرون شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند تا با میکروارگانیسم مهاجم مقابله کند ، یک واکنش ایمنی غیر طبیعی باعث می شود که سیستم ایمنی به سلولهای دستگاه گوارش نیز حمله کند.

وراثت : کرون بیشتر در افرادی که اعضای خانواده شان به این بیماری مبتلا هستند شایع است ، بنابراین ژن ها در حساسیت بیشتر افراد نقش دارند. با این حال ، بیشتر افراد مبتلا به بیماری کرون سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

عوارض این بیماری :

بیماری کرون ممکن است منجر به یک یا چند مورد از عوارض زیر شود:

انسداد روده : بیماری کرون می تواند کل ضخامت دیواره روده را تحت تأثیر قرار دهد. با گذشت زمان ، قسمت هایی از روده ممکن است زخم و باریک شود ، که ممکن است جریان محتوای گوارشی را مسدود کند. ممکن است برای برداشتن قسمت بیمار از روده خود به جراحی نیاز داشته باشید.

زخم : التهاب مزمن می تواند منجر به زخم باز (زخم) در هر نقطه از دستگاه گوارش شما ، از جمله دهان و مقعد ، و در ناحیه تناسلی (پرینه) شود.

فیستول : گاهی اوقات زخم ها می توانند به طور کامل از دیواره روده گسترش یافته و فیستول ایجاد کنند. یک ارتباط غیر طبیعی بین اعضای مختلف بدن

فیستول می تواند بین روده و پوست یا روده و اندام دیگری ایجاد شود. فیستول نزدیک یا اطراف ناحیه مقعد (پریانال) شایع ترین نوع است. هنگامی که فیستول در شکم ایجاد می شود ، غذا می تواند مناطقی از روده را که برای جذب لازم است دور بزند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}