بیماری فیبرومیالژیا و علائم آن را بشناسید!

فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که با درد گسترده اسکلتی عضلانی همراه با خستگی ، خواب ، حافظه و خلق و خوی مشخص می شود. محققان معتقدند که فیبرومیالژیا با تأثیر بر نحوه پردازش سیگنال های دردناک و غیر دردناک ، مغز و نخاع احساسات دردناک را تقویت می کند. علائم اغلب پس از یک واقعه مانند ضربه فیزیکی ، جراحی ، عفونت یا فشار روانی قابل توجه مشاهده می شود. در موارد دیگر ، علائم به تدریج و بدون هیچ رویداد تحریک کننده ای جمع می شوند.

زنان بیشتر از مردان دچار فیبرومیالژیا می شوند. بسیاری از افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا هستند ، سردردهای تنشی ، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، سندرم روده تحریک پذیر ، اضطراب و افسردگی نیز دارند. در حالی که هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد ، اما انواع داروها می توانند به کنترل علائم کمک کنند. اقدامات ورزشی ، تمدد اعصاب و کاهش استرس نیز ممکن است کمک کند.

علائم بیماری فیبرومیالژیا :

علائم اولیه فیبرومیالژیا شامل موارد زیر است:

درد گسترده : درد همراه با فیبرومیالژیا اغلب به عنوان یک درد مستمر کسل کننده توصیف می شود که حداقل برای سه ماه ادامه داشته باشد. برای اینکه گسترده شناخته شود ، درد باید در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر شما رخ دهد.
خستگی : افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب خسته از خواب بیدار می شوند ، حتی اگر خواب طولانی مدت را گزارش کنند. خواب اغلب به دلیل درد مختل می شود و بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دارای اختلالات خواب دیگری مانند سندرم پاهای بی قرار و آپنه خواب هستند.

مشکلات شناختی علامتی که معمولا "مه فیبرو" نامیده می شود توانایی تمرکز ، توجه و تمرکز روی کارهای ذهنی را مختل می کند.

فیبرومیالژیا غالبا با سایر موارد مانند:

  • سندرم روده تحریک پذیر
  • سندرم خستگی مزمن
  • میگرن و انواع دیگر سردردها
  • سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • سندرم تاکی کاردی وضعیتی

 علت بیماری فیبرومیالژیا :

بسیاری از محققان معتقدند که تحریک مکرر عصب باعث تغییر مغز و نخاع افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می شود. این تغییر شامل افزایش غیر طبیعی سطح برخی مواد شیمیایی در مغز است که نشانه درد است. علاوه بر این ، به نظر می رسد گیرنده های درد مغز نوعی حافظه از درد ایجاد می کنند و حساس می شوند ، به این معنی که آنها می توانند نسبت به سیگنال های دردناک و غیر دردناک واکنش بیش از حد نشان دهند.

به احتمال زیاد فاکتورهای زیادی وجود دارد که منجر به این تغییرات می شود ، از جمله:

ژنتیک از آنجا که فیبرومیالژیا در خانواده ها ایجاد می شود ، ممکن است جهش های ژنتیکی خاصی وجود داشته باشد که شما را مستعد ابتلا به این اختلال کند.

عفونت ها به نظر می رسد برخی از بیماری ها باعث تحریک یا تشدید فیبرومیالژیا می شوند.

حوادث جسمی یا احساسی : فیبرومیالژیا گاهی اوقات می تواند در اثر یک حادثه فیزیکی مانند یک تصادف رانندگی ایجاد شود. استرس طولانی مدت روانشناختی نیز ممکن است باعث تحریک این بیماری شود

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}