بیماری سلیاک و علائم آن را بشناسید!

بیماری سلیاک که گاهی اوقات آنرا سلیاک یا آنتروپاتی حساس به گلوتن می نامند ، واکنشی ایمنی در برابر خوردن گلوتن است ، پروتئینی که در گندم ، جو و چاودار یافت می شود. اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید ، خوردن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک می شود. با گذشت زمان ، این واکنش به پوشش روده کوچک شما آسیب می زند و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. آسیب روده اغلب باعث اسهال ، خستگی ، کاهش وزن ، نفخ و کم خونی می شود و می تواند منجر به عوارض جدی شود.

هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد - اما برای بیشتر افراد ، پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به مدیریت علائم و بهبود روده کمک کند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

بیماری سلیاک

علائم بیماری سلیاک :

علائم و نشانه های بیماری سلیاک می تواند بسیار متفاوت باشد و در کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. علائم و نشانه های گوارشی برای بزرگسالان عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • نفخ و گاز
  • احساس درد در شکم
  • تهوع و استفراغ
  • یبوست

با این حال ، بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلیاک دارای علائم و نشانه هایی هستند که با دستگاه گوارش ارتباط ندارند ، از جمله:

کم خونی ، معمولا از کمبود آهن
از دست دادن تراکم استخوان (پوکی استخوان) یا نرم شدن استخوان (استئومالاسی)
بثورات پوستی خارش دار ، تاول دار (درماتیت هرپتیفورمیس)
زخمهای دهان
سردرد و خستگی
آسیب سیستم عصبی ، از جمله بی حسی و سوزن سوزن شدن پا و دست ، مشکلات احتمالی با تعادل و اختلال شناختی
درد مفصل
کاهش عملکرد طحال 

علت بیماری سلیاک :

ژن های شما همراه با خوردن غذاهای حاوی گلوتن و سایر عوامل می توانند در بیماری سلیاک نقش داشته باشند ، اما علت دقیق آن مشخص نیست. عفونت های دستگاه گوارش و باکتری های روده نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. گاهی بیماری سلیاک پس از جراحی ، بارداری ، زایمان ، عفونت ویروسی یا فشار روحی شدید فعال می شود.

وقتی سیستم ایمنی بدن بیش از حد به گلوتن در غذا واکنش نشان می دهد ، این واکنش به پیش بینی های ریز و شبیه مو (پرزها) که روده کوچک را پوشانده اند آسیب می رساند. پرزها ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را از غذایی که می خورید جذب می کنند. اگر پرزهای شما آسیب ببیند ، صرف نظر از میزان خوردن ، نمی توانید مواد مغذی کافی دریافت کنید.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}