بیماری گواتر چیست و چه علائمی دارد؟

گواتر (GOI-tur) بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید است. تیروئید شما یک غده پروانه ای شکل است که در پایه گردن شما درست زیر سیب آدم قرار دارد. اگرچه گواتر معمولاً بدون درد است ، اما یک گواتر بزرگ می تواند باعث سرفه شود و بلع یا تنفس را برای شما دشوار کند.

شایعترین علت گواتر در سراسر جهان کمبود ید در رژیم غذایی است. در ایالات متحده ، جایی که استفاده از نمک یددار معمول است ، گواتر بیشتر به دلیل تولید بیش از حد یا کمبود هورمون های تیروئید یا به دلیل وجود گره هایی در خود غده اتفاق می افتد. درمان به اندازه گواتر ، علائم و علت آن بستگی دارد. گواترهای کوچکی که قابل توجه نیستند و مشکلی ایجاد نمی کنند معمولاً نیازی به درمان ندارند.

بیماری گواتر چیست و علائم آن

علائم بیماری گواتر :

همه گواترها علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کنند. هنگامی که علائم و نشانه ها اتفاق می افتد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تورم در قسمت پایه گردن شما که ممکن است هنگام اصلاح یا آرایش صورت کاملا مشهود باشد

  • احساس تنگی در گلو
  • سرفه کردن
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلعیدن
  • مشکل تنفس

علت بیماری گواتر :

غده تیروئید شما دو هورمون اصلی تولید می کند - تیروکسین (T-4) و تری یدوتیرونین (T-3). این هورمون ها در جریان خون شما گردش می کنند و به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کنند. آنها میزان استفاده از چربی و کربوهیدرات در بدن را حفظ می کنند ، به شما کمک می کنند دمای بدن را کنترل کنید ، بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد و به تنظیم تولید پروتئین ها کمک می کند.

غده تیروئید همچنین کلسی تونین تولید می کند - هورمونی که به تنظیم مقدار کلسیم در خون کمک می کند. غده هیپوفیز و هیپوتالاموس میزان تولید و آزاد شدن T-4 و T-3 را کنترل می کنند.

هیپوتالاموس : ناحیه ای در پایه مغز شما که به عنوان یک ترموستات برای کل سیستم شما عمل می کند - از غده هیپوفیز شما علامت گذاری می کند تا هورمونی به نام هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) ایجاد کند. غده هیپوفیز - که در پایه مغز شما نیز قرار دارد - بسته به میزان تیروکسین و T-3 در خون ، مقدار مشخصی TSH آزاد می کند. غده تیروئید شما ، به نوبه خود ، تولید هورمونهای خود را بر اساس مقدار TSH دریافتی از غده هیپوفیز تنظیم می کند. داشتن گواتر لزوما به این معنی نیست که غده تیروئید شما به طور عادی کار نمی کند. حتی در صورت بزرگ شدن ، تیروئید ممکن است مقدار طبیعی هورمون تولید کند. با این حال ، ممکن است تیروکسین یا T-3 کم یا زیاد تولید کند.

چندین مورد می تواند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شود. برخی از رایج ترین ها عبارتند از:

کمبود ید : ید برای تولید هورمونهای تیروئید ضروری است و در درجه اول در آب دریا و خاک در مناطق ساحلی یافت می شود. در کشورهای در حال توسعه ، افرادی که در خشکی یا در ارتفاعات زیادی زندگی می کنند اغلب دچار کمبود ید هستند و می توانند هنگام بزرگ شدن تیروئید در تلاش برای به دست آوردن ید بیشتر ، دچار گواتر شوند. کمبود ید ممکن است با رژیم غذایی حاوی غذاهای مهار کننده هورمون ، مانند کلم ، کلم بروکلی و گل کلم ، بدتر شود.

  • بیماری گریوز. هنگامی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند (پرکاری تیروئید) ممکن است گواتر رخ دهد. در کسی که به بیماری گریوز مبتلا است ، آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید حمله می کنند و باعث تولید تیروکسین اضافی می شوند. این تحریک بیش از حد باعث تورم تیروئید می شود.
    بیماری هاشیموتو. گواتر همچنین می تواند در اثر کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) ایجاد شود. بیماری هاشیموتو نیز مانند بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است. اما هاشیموتو به جای اینکه باعث شود تیروئید شما بیش از حد هورمون تولید کند ، به تیروئید شما آسیب می رساند تا تولید آن بسیار کم شود.
  • غده هیپوفیز با احساس سطح هورمون پایین ، TSH بیشتری برای تحریک تیروئید تولید می کند که در نتیجه باعث بزرگ شدن غده می شود.
  • گواتر چند غده ای : در این شرایط ، چندین توده جامد یا پر از مایع به نام ندول در دو طرف تیروئید ایجاد می شود و در نتیجه بزرگ شدن غده ایجاد می شود.
  • ندول های تیرویید منفرد : در این حالت ، یک گره منفرد در یک قسمت از غده تیروئید شما ایجاد می شود. بیشتر گره ها غیرسرطانی (خوش خیم) هستند و منجر به سرطان نمی شوند.
  • سرطان تیروئید : سرطان تیروئید بسیار کمتر از ندولهای خوش خیم تیروئید است. نمونه برداری از ندول تیروئید در تعیین سرطانی بودن آن بسیار دقیق است.
  • بارداری : هورمون تولید شده در دوران بارداری ، گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) ، ممکن است باعث بزرگ شدن اندکی غده تیروئید شود.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}