بیماری ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک چیست؟ هرآنچه که باید از این بیماری بدانید!

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (a-my-o-TROE-fik LAT-ur-ul skluh-ROE-sis) یا ALS ، یک بیماری پیشرونده سیستم عصبی است که سلولهای عصبی مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث از دست دادن کنترل عضلات می شود. ALS غالبا با کشیدن عضله و ضعف اندام ، یا گفتار گنگ آغاز می شود. در نهایت ، ALS بر کنترل عضلات مورد نیاز برای حرکت ، گفتار ، غذا خوردن و تنفس تأثیر می گذارد. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

بیماری ای ال اس و علائم آن

علائم بیماری ای ال اس :

علائم و نشانه های ALS بسته به نوع سلولهای عصبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در راه رفتن یا انجام کارهای عادی روزمره
  • لغزش و افتادن
  • ضعف در پا ، پا یا مچ پا
  • اختلال در گفتار یا مشکل در بلعیدن
  • گرفتگی عضلات و گرفتگی عضلات در بازوها ، شانه ها و زبان
  • گریه و خندیدن بی موقع 
  • تغییرات شناختی و رفتاری

ALS اغلب از دست ، پا یا اندام شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. با پیشرفت بیماری و تخریب سلول های عصبی ، عضلات ضعیف می شوند. این در نهایت بر جویدن ، بلع ، گفتار و تنفس تأثیر می گذارد. به طور کلی در مراحل اولیه ALS دردی وجود ندارد و درد در مراحل بعدی غیر معمول است. ALS معمولاً بر کنترل مثانه یا حواس شما تأثیر نمی گذارد.

علت بیماری ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک :

ALS سلول های عصبی را کنترل می کند که حرکات ارادی عضلانی مانند راه رفتن و صحبت (نورون های حرکتی) را کنترل می کنند. ALS باعث می شود که نورون های حرکتی به تدریج خراب شده و سپس از بین بروند. نورون های حرکتی از مغز تا نخاع تا عضلات سراسر بدن گسترش می یابد. وقتی نورون های حرکتی آسیب می بینند ، دیگر پیام را به عضلات ارسال نمی کنند ، بنابراین عضلات نمی توانند کار کنند.

ALS در 5٪ تا 10٪ افراد به ارث می رسد. برای بقیه ، علت آن مشخص نیست. محققان به بررسی علل احتمالی ALS ادامه می دهند. بیشتر نظریه ها بر تعامل پیچیده ای بین عوامل ژنتیکی و محیطی متمرکز هستند.

عوارض این بیماری :

با پیشرفت بیماری ، ALS عوارضی را ایجاد می کند ، مانند:

  • مشکلات تنفسی

با گذشت زمان ، ALS ماهیچه هایی را که برای تنفس استفاده می کنید فلج می کند. ممکن است شما به دستگاهی برای کمک به نفس کشیدن در شب نیاز داشته باشید. ممکن است به شما فشار هوای مثبت مداوم (CPAP) یا فشار هوای مثبت دو سطح (BiPAP) برای کمک به تنفس شبانه شما داده شود.

شایعترین علت مرگ در افراد مبتلا به ALS نارسایی تنفسی است. به طور متوسط ​​، مرگ در طی سه تا پنج سال پس از شروع علائم رخ می دهد. با این حال ، برخی از افراد مبتلا به ALS ده سال سال یا بیشتر زندگی می کنند.

  • مشکلات گفتاری

بیشتر افراد مبتلا به ALS در تکلم دچار مشکل می شوند. این حالت معمولاً به صورت لهجه گاه به گاه و ملایم کلمات شروع می شود ، اما شدیدتر می شود. در نهایت درک گفتار برای دیگران دشوار می شود

  • مشکلات در بلع 

افراد مبتلا به ALS می توانند در اثر آسیب به ماهیچه هایی که بلع را کنترل می کنند ، دچار سوء تغذیه و کم آبی می شوند. آنها همچنین در معرض خطر بیشتری برای ورود غذا ، مایعات یا بزاق به داخل ریه ها هستند که می تواند باعث ذات الریه شود. یک لوله تغذیه می تواند این خطرات را کاهش داده و از آبرسانی و تغذیه مناسب اطمینان حاصل کند.

  • زوال عقل

برخی از مبتلایان به ALS در حافظه و تصمیم گیری مشکل دارند و عده ای نیز در نهایت به نوعی از زوال عقل مبتلا می شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}