بیماری گیلن باره چیست و چه علائمی دارد؟

سندرم (Guillain-Barre gee-YAH-buh-RAY) نوعی اختلال نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می کند. ضعف و سوزن سوزن شدن در اندام های بدن شما معمولا اولین علائم است. این احساسات می توانند به سرعت گسترش یافته و در نهایت کل بدن شما را فلج کنند. در شدیدترین شکل آن سندرم گیلن-باره یک فوریت پزشکی است. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری باید در بیمارستان بستری شوند تا تحت درمان قرار بگیرند.

هیچ درمانی شناخته شده برای سندرم گیلن-باره وجود ندارد ، اما چندین روش درمانی می توانند علائم را کاهش دهند و مدت زمان بیماری را کاهش دهند. اگرچه بیشتر افراد از سندرم گیلن باره بهبود می یابند ، اما میزان مرگ و میر از 4 تا 7 درصد است.

 

گیلن باره چیست

علت بروز بیماری گیلن باره

علت دقیق سندرم گیلن باره مشخص نیست. این اختلال معمولا چند روز یا چند هفته پس از عفونت دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش ظاهر می شود. به ندرت ، جراحی یا واکسیناسیون اخیر می تواند سندرم گیلن باره را تحریک کند. اخیراً مواردی به دنبال آلودگی به ویروس زیکا گزارش شده است. سندرم Guillain-Barre ممکن است پس از عفونت COVID-19 نیز رخ دهد.

در سندرم گیلن باره ، سیستم ایمنی بدن شما - که معمولاً فقط به ارگانیسم های مهاجم حمله می کند - شروع به حمله به اعصاب می کند. در AIDP ، رایج ترین شکل سندرم Guillain-Barre در ایالات متحده ، پوشش محافظتی اعصاب (غلاف میلین) آسیب دیده است. این آسیب از انتقال سیگنال به اعصاب به مغز شما جلوگیری کرده و باعث ضعف ، بی حسی یا فلج می شود.

توجه : در صورتی که نیاز به تست کرونا دارید، میتوانید برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید و درخواست آزمایش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید تا به صورت درب منزل، نمونه گیری شما انجام شود.

علائم بیماری گیلن :

سندرم Guillain-Barre اغلب با گزگز و ضعف شروع می شود از پاها و پاها شروع می شود و به بالای بدن و بازوها گسترش می یابد. در حدود 10٪ از افراد مبتلا به این اختلال ، علائم از بازوها یا صورت شروع می شود. با پیشرفت سندرم گیلن باره ، ضعف عضلانی می تواند به فلج تبدیل شود.

علائم و نشانه های سندرم گیلن باره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان پا ، مچ پا یا مچ دستان شما
  • ضعف در پاها که به قسمت بالاتنه گسترش می یابد
  • ناتوانی در راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  • مشکل در حرکات صورت ، از جمله گفتن ، جویدن یا بلعیدن
  • عدم توانایی حرکت چشم ها
  • درد شدید یا گرفتگی عضله که ممکن است در شب بیشتر باشد
  • مشکل در کنترل مثانه یا عملکرد روده
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون کم یا زیاد
  • مشکل تنفس

شناخته شده است که سندرم گیلن باره به اشکال مختلف بروز می کند.

انواع اصلی آن عبارتند از:

پلی رادیکولونوروپاتی التهابی دمیلینه کننده حاد (AIDP) ، رایج ترین شکل در آمریکای شمالی و اروپا است. رایج ترین علامت AIDP ضعف عضلانی است که از قسمت تحتانی بدن شروع می شود و به سمت بالا گسترش می یابد.

سندرم میلر فیشر (MFS) ، که در آن فلج از چشم شروع می شود. MFS با راه رفتن ناپایدار نیز همراه است. MFS در ایالات متحده کمتر دیده می شود اما در آسیا بیشتر است.

نوروپاتی حاد حرکتی (AMAN) و نوروپاتی آکسون حرکتی حسی حاد (AMSAN) در ایالات متحده کمتر مشاهده می شود اما AMAN و AMSAN در آسیا بیشتر دیده می شود.

از عوارض بیماری گیلن باره چه میدانید؟

سندرم گیلن باره بر اعصاب شما تأثیر می گذارد. از آنجا که اعصاب حرکات و عملکردهای بدن شما را کنترل می کنند ، افراد مبتلا به Guillain-Barre ممکن است این موارد را تجربه کنند:

مشکلات تنفسی: ضعف یا فلجی می تواند به ماهیچه هایی برسد که تنفس شما را کنترل می کنند ، یک عارضه بالقوه کشنده. حداکثر 22٪ از افراد مبتلا به سندرم گیلن باره در هفته اول که برای معالجه در بیمارستان بستری می شوند ، به کمک موقتی دستگاه برای تنفس نیاز دارند.

بی حسی باقیمانده: اکثر افراد مبتلا به سندرم گیلن باره به طور کامل بهبود می یابند یا فقط ضعف اندکی باقی مانده ، بی حسی یا گزگز دارند.

مشکلات قلب و فشار خون: نوسانات فشار خون و ریتم نامنظم قلب (آریتمی قلبی) از عوارض جانبی رایج سندرم گیلن باره است.

درد: یک سوم افراد مبتلا به سندرم Guillain-Barre درد عصبی شدیدی را تجربه می کنند که ممکن است با دارو کاهش یابد.

مشکلات عملکرد روده و مثانه: عملکرد تنبل روده و احتباس ادرار ممکن است از سندرم گیلن باره ناشی شود.

لخته شدن خون: افرادی که به دلیل سندرم گیلن باره بی حرکت هستند در معرض خطر ایجاد لخته خون هستند. تا زمانی که نتوانید به طور مستقل راه بروید ، مصرف داروهای رقیق کننده خون و پوشیدن جوراب های ساپورت توصیه می شود.

زخم بستر: بی تحرک بودن همچنین شما را در معرض خطر ایجاد زخم بستر (زخم های تحت فشار) قرار می دهد. تغییر مکان مکرر ممکن است به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

عود کردن مجدد بیماری: از 2٪ تا 5٪ افراد مبتلا به این بیماری، مجدد بیماریشان عود می کند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}