بیماری لایم چیست و علائم آن را بشناسید!

بیماری لایم توسط چهار گونه اصلی باکتری ایجاد می شود. Borrelia burgdorferi و Borrelia mayonii باعث بیماری لایم در ایالات متحده می شوند ، در حالی که Borrelia afzelii و Borrelia garinii مهمترین علل در اروپا و آسیا هستند. شایع ترین بیماری منتقله از طریق کنه در این مناطق ، بیماری لایم با گزش یک کنه پا سیاه آلوده منتقل می شود ، که معمولاً به عنوان کنه گوزن شناخته می شود. شما در صورت زندگی یا گذراندن وقت خود در مناطق علفی و پر جنگل که در آن کنه های حامل بیماری لایم زندگی می کنند ، به احتمال زیاد به بیماری لایم مبتلا می شوید.

بیماری لایم چیست و علائم آن

علائم بیماری لایم :

علائم و نشانه های بیماری لایم متفاوت است. آنها معمولاً به صورت مرحله ای ظاهر می شوند ، اما مراحل می توانند با هم تداخل داشته باشند.

علائم و نشانه های اولیه

برآمدگی کوچک و قرمز ، شبیه برجستگی نیش پشه ، اغلب در محل گزش کنه یا از بین بردن کنه ظاهر می شود و طی چند روز برطرف می شود. این وقوع طبیعی بیماری لایم را نشان نمی دهد.

با این حال ، این علائم و نشانه ها می توانند ظرف یک ماه پس از آلوده شدن شما بروز کنند:

از سه تا 30 روز پس از گزش کنه آلوده ، ممکن است یک ناحیه قرمز در حال انبساط ظاهر شود. بثورات (erythema migrans) به آرامی در طول روز گسترش می یابد و می تواند به عرض 12 اینچ (30 سانتی متر) گسترش یابد. به طور معمول دردناک نیست و خارشی ندارد اما ممکن است در اثر لمس احساس گرما کنید. اگرچه همه افراد مبتلا به لایم بثورات پوستی ایجاد نمی کنند. برخی از افراد این بثورات را در بیش از یک مکان از بدن خود ایجاد می کنند.

علائم دیگر تب ، لرز ، خستگی ، بدن درد ، سردرد ، سفتی گردن و تورم غدد لنفاوی می تواند بثورات را همراهی کند.

علائم و نشانه های بعدی

در صورت عدم درمان ، علائم و نشانه های جدیدی از عفونت لایم ممکن است در هفته ها تا ماه های بعدی ظاهر شود. این شامل:

بثورات ممکن است در مناطق دیگر بدن شما ظاهر شود.

درد مفصل به خصوص دردهای مفصلی و تورم ممکن است روی زانوها تأثیر بگذارد ، اما درد می تواند از یک مفصل به مفصل دیگر تغییر کند.

مشکلات عصبی. هفته ها ، ماه ها یا حتی سال ها بعد از عفونت ، ممکن است دچار التهاب غشای اطراف مغز (مننژیت) ، فلج موقتی یک طرف صورت ، بی حسی یا ضعف اندام ها و اختلال در حرکت عضلات شوید.

علائم و نشانه های کمتر شایع

چندین هفته پس از عفونت ، برخی از افراد مبتلا می شوند:

مشکلات قلبی ، مانند ضربان قلب نامنظم
التهاب چشم
التهاب کبد 
خستگی شدید

علت بیماری لایم :

در قاره آسیا ، بیماری لایم توسط باکتری های Borrelia afzelii و Borrelia garinii ایجاد می شود که عمدتا توسط کنه های پا سیاه یا گوزن حمل می شود. برای ابتلا به بیماری لایم ، یک کنه گوزن آلوده باید شما را گاز بگیرد. باکتری ها از طریق گزش وارد پوست شما می شوند و در نهایت به جریان خون شما راه می یابند. در بیشتر موارد ، برای انتقال بیماری لایم ، باید کنه گوزن به مدت 36 تا 48 ساعت متصل شود. اگر یک کنه متصل شده پیدا کنید که به نظر می رسد متورم است ، ممکن است به اندازه کافی تغذیه کرده باشد تا بتواند باکتری را منتقل کند.

راه های جلوگیری از ایجاد این بیماری :

بهترین راه پیشگیری از بیماری لایم پرهیز از مناطقی است که کنه های گوزن در آنجا زندگی می کنند ، خصوصا مناطق جنگلی و بوته ای و علف های بلند.

هنگام حضور در مناطق جنگلی یا علفی ، کفش ، شلوار بلند که در جوراب هایتان فرو رفته است ، پیراهن آستین بلند ، کلاه و دستکش بپوشید. سعی کنید از قدم زدن در میان بوته های کم ارتفاع و چمن های طولانی خودداری کنید. 

از مواد دافع حشرات استفاده کنید. مواد ضد دافع حشرات را با غلظت 20٪ یا بیشتر DEET به پوست خود بمالید.

به خاطر داشته باشید که مواد دفع کننده شیمیایی می توانند سمی باشند ، بنابراین با دقت دستورالعمل ها را دنبال کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}