سرخچه یا سرخک آلمانی چیست و چه علائمی دارد؟

سرخچه یک عفونت ویروسی مسری است که با بثورات متمایز قرمز شناخته می شود. به آن سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز گفته می شود. اگرچه این عفونت ممکن است در بیشتر افراد علائم خفیف یا حتی بدون علائم ایجاد کند ، اما می تواند برای نوزادان متولد نشده که مادران آنها در دوران بارداری آلوده می شوند ، مشکلات جدی ایجاد کند.

سرخچه همان سرخک نیست ، اما این دو بیماری دارای برخی علائم مشترک هستند ، از جمله بثورات قرمز. سرخچه توسط ویروسی متفاوت از سرخک ایجاد می شود و سرخچه به اندازه سرخک عفونی یا شدید نیست. واکسن سرخک-اوریون- سرخچه (MMR) در جلوگیری از سرخچه بسیار موثر است. در بسیاری از کشورها ، عفونت سرخچه نادر است و یا حتی وجود ندارد. با این حال ، از آنجا که واکسن در همه جا استفاده نمی شود ، ویروس هنوز برای نوزادانی که مادران آنها در دوران بارداری آلوده شده اند ، مشکلات جدی ایجاد می کند.

سرخچه یا سرخک آلمانی چیست

علائم بیماری سرخچه :

علائم و نشانه های سرخچه معمولا به ویژه در کودکان بسیار دشوار است. علائم و نشانه ها معمولاً بین دو تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. آنها معمولاً حدود یک تا پنج روز طول می کشند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب خفیف 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا پایین تر
  • سردرد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • چشمهای ملتهب و قرمز
  • گره های لنفاوی بزرگ و حساس در قاعده جمجمه ، پشت گردن و پشت گوش ها
  • بثورات ریز و صورتی که از صورت شروع می شود و به سرعت به تنه و سپس بازوها و پاها گسترش می یابد ، قبل از اینکه در همان ترتیب ناپدید شود
  • درد مفاصل ، به خصوص در زنان جوان

علت بیماری سرخچه :

سرخچه توسط ویروسی ایجاد می شود که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این می تواند در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده گسترش یابد. همچنین می تواند در اثر تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد آلوده ، مانند مخاط ، گسترش یابد. همچنین از طریق جریان خون از زنان باردار به فرزندان متولد نشده آنها منتقل می شود.

فردی که به ویروسی که باعث سرخچه می شود آلوده باشد ، یک تا دو هفته قبل از شروع بثورات مسری است تا حدود یک یا دو هفته پس از از بین رفتن بثورات. فرد آلوده می تواند بیماری را قبل از اینکه شخص متوجه شود به آن سرایت می کند ، گسترش دهد.

سرخچه در بسیاری از کشورها نادر است زیرا بیشتر کودکان در سنین پایین واکسیناسیون علیه عفونت انجام می دهند. در بعضی از نقاط جهان ، ویروس هنوز فعال است. این نکته ای است که باید قبل از عزیمت به خارج از کشور به آن توجه کنید ، خصوصا اگر باردار هستید.

راه جلوگیری از سرخک آلمانی :

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری استفاده از واکسن است. واکسن سرخچه معمولا به صورت واکسن ترکیبی سرخک- اوریون- سرخچه (MMR) تجویز می شود. پزشکان توصیه می کنند کودکان قبل از ورود به مدرسه واکسن MMR را بین 12 تا 15 ماه و دوباره بین 4 تا 6 سال دریافت کنند. از اهمیت ویژه ای برخوردار است که دختران برای جلوگیری از سرخچه در بارداری های آینده واکسن دریافت کنند.

نوزادانی که از زنانی که واکسن دریافت کرده اند یا از قبل مصونیت دارند متولد می شوند ، معمولا شش تا هشت ماه پس از تولد در برابر سرخجه محافظت می شوند. اگر کودک قبل از 12 ماهگی به محافظت در برابر سرخچه احتیاج داشته باشد - مثلا برای برخی سفرهای خارجی - واکسن را می توان از 6 ماهگی تزریق کرد. اما کودکانی که زود واکسیناسیون می شوند ، بعدا باید در سنین توصیه شده واکسینه شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}