از تکرر ادرار و علت های آن چه می دانید؟!

در بیشتر افراد مثانه قادر است ادرار را ذخیره کند تا زمانی که توالت رفتن راحت باشد ، به طور نرمال استفاده از سرویس بهداشتی برای تخلیه ادرار چهار تا هشت بار در روز می باشد. نیاز به بیش از هشت بار در روز یا بیدار شدن از خواب در شب برای رفتن به دستشویی می تواند به این معنی باشد که بیش از حد و خیلی نزدیک به ساعت خواب، مایعات مصرف میکنید و یا می تواند این موضوع یک مشکل سلامتی را نشان دهد.

تکرر ادرار و علت آن

علت های تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند علامت بسیاری از مشکلات مختلف باشد ، از بیماری کلیه گرفته تا نوشیدن بیش از حد مایعات. هنگامی که تکرر ادرار همراه با تب ، نیاز فوری به ادرار و درد یا ناراحتی در شکم باشد ، ممکن است دچار عفونت ادراری شوید. سایر علل احتمالی تکرر ادرار عبارتند از:

دیابت: تکرر ادرار با مقدار زیاد غیر عادی ادرار اغلب علائم اولیه دیابت نوع 1 و 2 است زیرا بدن سعی می کند خود را از گلوکز استفاده نشده از طریق ادرار خلاص کند.

بارداری: از هفته های اول بارداری رحم در حال رشد باعث فشار بر مثانه می شود و باعث تکرر ادرار می شود.

مشکلات پروستات: پروستات بزرگ شده می تواند به مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند) فشار وارد کرده و جریان ادرار را مسدود کند. این باعث تحریک پذیری دیواره مثانه می شود. مثانه شروع به انقباض می کند حتی اگر مقدار کمی ادرار داشته باشد و باعث تکرر ادرار شود.

سیستیت بینابینی: این وضعیت با علت ناشناخته با درد در مثانه و ناحیه لگن مشخص می شود. اغلب ، علائم شامل یک نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار می باشد.

استفاده از ادرار آور: این داروها که برای درمان فشار خون بالا یا تجمع مایعات استفاده می شوند در کلیه کار می کنند و مایعات اضافی را از بدن دفع می کنند و باعث تکرر ادرار می شوند.

سکته مغزی یا سایر بیماری های عصبی: آسیب به اعصابی که مثانه را تأمین می کنند می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد مثانه از جمله اصرار مکرر و ناگهانی ادرار شود.

علل کمتر شایع تکرر ادرار شامل سرطان مثانه ، اختلال عملکرد مثانه و پرتودرمانی است.

در افراد مبتلا به سندرم مثانه بیش فعال ، انقباضات غیر ارادی مثانه منجر به ادرار مکرر و اغلب فوری می شود ، به این معنی که شما باید در حال حاضر به دستشویی بروید - حتی اگر مثانه شما پر نشده باشد. همچنین ممکن است باعث شود شما یک بار یا بیشتر در طول شب برای استفاده از سرویس بهداشتی بیدار شوید.

تشخیص علت تکرر ادرار

اگر تکرر ادرار در سبک زندگی شما تداخل ایجاد کند یا با علائم دیگری مانند تب ، درد کمر یا پهلو ، استفراغ ، لرز ، افزایش اشتها یا تشنگی ، خستگی ، ادرار خونی یا کدر یا ترشح از آلت تناسلی مرد یا واژن همراه باشد ، مهم است که به دکتر خود مراجعه کنید

برای تشخیص علت تکرر ادرار ، پزشک معاینه جسمی را انجام می دهد و سابقه پزشکی را می پرسد ، سوالاتی مانند موارد زیر را مطرح می کند:

آیا شما از دارویی استفاده می کنید؟
آیا علائم دیگری را تجربه می کنید؟
آیا فقط در روز یا شب مشکل دارید؟
آیا بیشتر از حد معمول می نوشید؟
آیا ادرار شما تیره تر یا سبک تر از حد معمول است؟
آیا شما الکل یا نوشیدنی های کافئین دار می نوشید؟

با توجه به یافته های معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را تجویز کند.

درمان تکرر ادرار 

درمان تکرر ادرار با توجه به بیماری و شرایطی که دارید ممکن است تفاوت داشته باشد. برای مثال اگر بیماری دیابت باشد ، درمان شامل کنترل سطح قند خون است.

درمان مثانه بیش فعال باید با درمان های رفتاری مانند موارد زیر شروع شود:

بازآموزی مثانه: این شامل افزایش فواصل استفاده از حمام در طی حدود 12 هفته است. این به مثانه شما کمک می کند تا ادرار را بیشتر نگه دارید و دفعات کمتری ادرار کنید.

اصلاح رژیم غذایی شما: باید از هر غذایی که به نظر می رسد مثانه شما را تحریک می کند یا به عنوان ادرار آور عمل می کند ، خودداری کنید. اینها ممکن است شامل کافئین ، الکل ، نوشیدنی های گازدار ، محصولات پایه گوجه فرنگی ، شکلات ، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای پرادویه باشد. همچنین خوردن غذاهای حاوی فیبر بسیار مهم است ، زیرا یبوست ممکن است علائم سندرم مثانه بیش فعال را بدتر کند.

نظارت بر مصرف مایعات: برای جلوگیری از یبوست و غلظت بیش از حد ادرار باید به اندازه کافی بنوشید. از نوشیدن درست قبل از خواب که می تواند به ادرار شبانه منجر شود ، خودداری کنید.

تمرینات کگل: این تمرینات به تقویت عضلات اطراف مثانه و مجرای ادرار برای بهبود کنترل مثانه و کاهش فوریت و تکرر ادرار کمک می کند. ورزش ماهیچه های لگن به مدت پنج دقیقه سه بار در روز می تواند در کنترل مثانه تفاوت ایجاد کند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}