بیماری زونا چیست و چه علائمی دارد؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما وجود داشته باشد ، اما بیشتر اوقات به صورت یک نوار تاول زده می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. این بیماری ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. بعد از ابتلا به آبله مرغان ، ویروس در بافت عصبی نزدیک نخاع و مغز شما غیرفعال است. سالها بعد ، ویروس ممکن است به صورت زونا دوباره فعال شود.

زونا یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست ، اما ممکن است بسیار دردناک باشد. واکسن می تواند به کاهش خطر زونا کمک کند. درمان زود هنگام می تواند به کوتاه شدن عفونت زونا کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش دهد. شایع ترین عارضه ، نورالژی پس از گرما است که پس از پاک شدن تاول های شما مدت طولانی باعث درد زونا می شود.

بیماری زونا و علائم آن

علائم بیماری زونا :

علائم و نشانه های زونا معمولا فقط در قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما تأثیر می گذارد. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ، سوزش ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • حساسیت به لمس
  • بثورات قرمز که چند روز پس از آن درد شروع می شود
  • تاول های پر از مایعات که باز می شوند و پوسته پوسته می شوند
  • خارش

برخی از افراد نیز موارد زیر را تجربه می کنند:

  • تب
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • خستگی

درد معمولا اولین علامت زونا است. برای بعضی ها می تواند شدید باشد. باتوجه به محل درد ، گاهی اوقات می تواند به عنوان نشانه ای از مشکلات در قلب ، ریه ها یا کلیه ها اشتباه گرفته شود. برخی از افراد بدون هیچ گونه بثوراتی دچار درد زونا می شوند همچنین به طور معمول ، بثورات زونا به صورت یک نوار تاول ایجاد می شود که به سمت چپ یا راست تنه شما می پیچد. گاهی اوقات بثورات زونا در اطراف یک چشم یا در یک طرف گردن یا صورت رخ می دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکوک به زونا هستید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر شامل موارد زیر می شوید :

  1. درد و بثورات در نزدیکی چشم ایجاد می شود. در صورت عدم درمان ، این عفونت می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود.
  2. شما 60 سال یا بیشتر دارید ، زیرا سن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض را افزایش می دهد.
  3. شما یا کسی در خانواده خود دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستید.
  4. بثورات پوستی گسترده و دردناک است.

علت بیماری زونا :

دلیل بیماری زونا مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل کاهش ایمنی در برابر عفونت ها با افزایش سن باشد. زونا در بزرگسالان مسن و در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر دیده می شود. ویروس واریسلا زوستر بخشی از گروه ویروس هایی به نام ویروس تبخال است که شامل ویروس هایی است که باعث تبخال در دستگاه تناسلی می شوند. به همین دلیل ، زونا به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود. اما ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می شود ، همان ویروسی نیست که مسئول تبخال دستگاه تناسلی باشد (یعنی یک عفونت منتقله از راه جنسی نیست)

آیا زونا مسری می باشد؟

فرد مبتلا به زونا می تواند ویروس واریسلا زوستر را به هرکسی که از آبله مرغان در امان نباشد انتقال دهد. این انتقال معمولا از طریق تماس مستقیم با زخمهای باز بثورات زونا رخ می دهد. پس از آلوده شدن ، فرد مبتلا به آبله مرغان خواهد شد ، اما بیماری زونا نیست. آبله مرغان می تواند برای برخی از افراد خطرناک باشد. تا زمانی که تاول های زونا برطرف نشوند ، شما مسری هستید و باید از تماس فیزیکی با کسی که هنوز آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان نداشته است ، به خصوص با افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند ، زنان باردار و نوزادان خودداری کنید.

راه پیشگیری از این بیماری چیست؟

استفاده از واکسن زونا یکی از بهترین راه های پیشگیری می باشد اما این واکسن تضمین نمی کند که به زونا مبتلا نشوید. اما این واکسن احتمالاً روند و شدت بیماری را کاهش می دهد و خطر ابتلا به نورالژی پس از گرما را کاهش می دهد. واکسن زونا فقط به عنوان یک استراتژی پیشگیری استفاده می شود. این هدف برای درمان افرادی نیست که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند. با پزشک خود درمورد اینکه کدام گزینه مناسب شماست صحبت کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}