بیماری سل چیست و چه علائمی دارد؟

سل یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که به طور عمده ریه های شما را درگیر می کند. باکتری های ایجاد کننده سل از طریق قطره های ریزی که از طریق سرفه و عطسه در هوا رها می شوند ، از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

هنگامی که در کشورهای پیشرفته نادر بود ، عفونت های سل در سال 1985 شروع به افزایش می کنند ، بخشی از آن به دلیل ظهور HIV ، ویروس عامل ایدز است. HIV سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می کند بنابراین نمی تواند با میکروب های سل مبارزه کند. در ایالات متحده ، به دلیل برنامه های کنترل قوی تر ، سل در سال 1993 دوباره کاهش می یابد ، اما همچنان نگران کننده است.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

بسیاری از سویه های سل در برابر دارویی که بیشتر برای درمان بیماری استفاده می شود مقاومت می کنند. افراد مبتلا به سل فعال باید ماه ها چندین نوع دارو مصرف کنند تا عفونت ریشه کن شود و از ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک جلوگیری شود.

بیمای سل و علائم آن

علائم بیماری سل :

اگرچه بدن شما ممکن است باکتریهای عامل سل را در خود جای دهد ، اما سیستم ایمنی بدن شما معمولاً می تواند مانع بیماری شما شود. دو مدل سل پنهان و فعال داریم که علائم این دو با هم متفاوتند :

سل نهفته : در این شرایط ، شما به یک عفونت سل مبتلا هستید ، اما باکتری ها در بدن شما در حالت غیر فعال باقی می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند. سل نهفته ، که به آن سل غیر فعال یا سل نیز گفته می شود ، مسری نیست. این می تواند به سل فعال تبدیل شود ، بنابراین درمان برای فرد مبتلا به سل نهفته و کمک به کنترل شیوع سل مهم است. تخمین زده می شود که 2 میلیارد نفر سل سل داشته باشند.

سل فعال : این شرایط باعث بیماری شما می شود و در بیشتر موارد به دیگران نیز سرایت می کند. ممکن است در چند هفته اول پس از آلوده شدن به باکتری سل رخ دهد یا ممکن است سالها بعد اتفاق بیفتد.
علائم و نشانه های سل فعال شامل:

  • سرفه ای که سه هفته یا بیشتر طول بکشد
  • سرفه کردن خون
  • درد قفسه سینه ، یا درد همراه با تنفس یا سرفه
  • لاغری ناخواسته
  • خستگی
  • تب
  • عرق شبانه
  • لرز
  • از دست دادن اشتها

سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن شما ، از جمله کلیه ها ، ستون فقرات یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که سل خارج از ریه های شما رخ می دهد ، علائم و نشانه ها با توجه به اندام های درگیر متفاوت است. به عنوان مثال ، سل ستون فقرات ممکن است به شما کمردرد دهد و سل در کلیه ها ممکن است باعث ادرار خون شود.

علت ایجاد بیماری سل :

سل ناشی از باکتری است که از طریق قطرات میکروسکوپی منتشر شده در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که فردی مبتلا به سل ، درمان نشده ، سرفه ، صحبت کند ، عطسه کند ، تف کند ، بخندد یا آواز بخواند. گرچه سل مسری است ، اما گرفتن آن آسان نیست. احتمال ابتلا به بیماری سل از شخصی که با او زندگی می کنید یا با او کار می کنید بسیار بیشتر از فرد غریبه است. بیشتر افراد مبتلا به سل فعال که حداقل دو هفته تحت درمان دارویی مناسب بوده اند دیگر مسری نیستند.

اچ آی وی و سل :

از دهه 1980 ، به دلیل شیوع HIV ، ویروس عامل ایدز ، تعداد موارد سل به طرز چشمگیری افزایش یافته است. عفونت با اچ آی وی سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و کنترل بدن برای باکتری های سل را دشوار می کند. در نتیجه ، افراد مبتلا به HIV چندین برابر بیشتر از افرادی که HIV مثبت ندارند ، به سل و پیشرفت از بیماری نهفته به بیماری فعال مبتلا می شوند.

جلوگیری از این بیماری :

در صورت مثبت بودن آزمایش شما برای عفونت سل نهفته ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای کاهش خطر ابتلا به سل فعال ، داروهایی مصرف کنید. تنها نوع سل که مسری است ، انواع فعال آن است ، در صورتی که بر ریه ها تأثیر بگذارد. بنابراین اگر بتوانید از فعال شدن سل نهفته خود جلوگیری کنید ، سل را به شخص دیگری منتقل نخواهید کرد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}