نشانه ها و علائم بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس می تواند مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار دهد درواقع بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند و هر قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. هر فرد مبتلا متفاوت است. علائم غیر قابل پیش بینی است و علائم برخی از افراد با گذشت زمان به طور مداوم ایجاد و بدتر می شود.

امروزه با توجه به همه گیری ویروس کووید 19، افرادی که بیماری های زمینه ای مانند ام اس، بیماری قلبی و عروقی و ... دارند می بایست بیشتر مواظب خود باشند، در آزمایشگاه مندل تست کرونا به منظور راحتی حال کاربران به صورت درب محل کار یا منزل انجام میپذیرد درصورت تمایل به انجام تست کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

علائم بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیشرونده و با واسطه ایمنی است. این بدان معناست که سیستمی که برای سالم نگه داشتن بدن شما طراحی شده است به اشتباه به قسمتهایی از بدن که برای عملکرد روزمره حیاتی هستند حمله می کند. پوشش های محافظ سلول های عصبی آسیب دیده است که منجر به کاهش عملکرد مغز و نخاع می شود.

ام اس بیماری است با علائم غیرقابل پیش بینی که از نظر شدت می تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی از افراد خستگی و بی حسی را تجربه می کنند ، موارد شدید ام اس می تواند باعث فلج ، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

علائم متداول اولیه بیماری ام اس (MS) عبارتند از:

مشکلات بینایی
سوزن سوزن شدن و بی حسی
درد و اسپاسم
ضعف یا خستگی
مشکلات تعادل یا سرگیجه
مسائل مثانه
اختلال عملکرد جنسی
مشکلات شناختی

مشکلات بینایی :

مشکلات بینایی یکی از رایج ترین علائم بیماری ام اس است. التهاب روی عصب بینایی تأثیر می گذارد و بینایی مرکزی را مختل می کند. این می تواند باعث تاری دید ، دو دید یا از بین رفتن بینایی شود. ممکن است بلافاصله متوجه مشکلات بینایی نشوید ، زیرا تخریب دید واضح ممکن است کند باشد. درد هنگام نگاه کردن به بالا یا یک طرف نیز می تواند با کاهش بینایی همراه باشد. روش های مختلفی برای کنار آمدن با تغییرات بینایی مربوط به MS وجود دارد.

سوزن سوزن شدن و بی حسی :

MS بر روی اعصاب مغز و نخاع (مرکز پیام بدن) تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که می تواند سیگنال های متناقضی را به اطراف بدن ارسال کند. بعضی اوقات ، هیچ سیگنالی ارسال نمی شود. این منجر به بی حسی می شود. احساس گزگز و بی حسی یکی از رایج ترین علائم هشدار دهنده بیماری ام اس است. نقاط شایع بی حسی شامل صورت ، دست ها ، پاها و انگشتان است.

درد و اسپاسم :

درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز با بیماری ام اس شایع است. طبق مطالعه انجمن ملی ام اس ، یک مطالعه نشان داد که نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار درد مزمن بودند. سفتی یا اسپاسم عضلات (اسپاستیسیته) نیز شایع است. ممکن است عضلات یا مفاصل سفت و همچنین حرکات غیر قابل کنترل و دردناک لرزش اندام را تجربه کنید. پاها اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند ، اما کمردرد نیز شایع است.

خستگی و ضعف :

خستگی و ضعف غیرقابل توجیه در حدود 80 درصد از افراد در مراحل اولیه MS تأثیر می گذارد. خستگی مزمن هنگامی رخ می دهد که اعصاب در ستون فقرات خراب شود. معمولاً خستگی ناگهانی ظاهر می شود و هفته ها قبل از بهبود ادامه می یابد. ضعف در ابتدا بیشتر در پاها مشاهده می شود.

مشکلات تعادل و سرگیجه :

سرگیجه و مشکلات در هماهنگی و تعادل می تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد. پزشک ممکن است از این موارد به عنوان مشکلات در راه رفتن شما یاد کند. افراد مبتلا به ام اس معمولاً احساس سبکی سر ، گیجی ، یا گویی محیط اطرافشان در حال چرخش است (سرگیجه). این علامت اغلب هنگام ایستادن رخ می دهد. 

اختلال عملکرد مثانه و روده :

مثانه ناکارآمد یکی دیگر از علائم است که در 80 درصد افراد مبتلا به ام اس رخ می دهد. این می تواند شامل تکرر ادرار ، تمایل شدید به ادرار یا عدم توانایی در نگه داشتن ادرار باشد. علائم مربوط به ادرار اغلب قابل کنترل هستند. کمتر اوقات ، مبتلایان به ام اس دچار یبوست ، اسهال یا از دست دادن کنترل روده می شوند.

اختلال عملکرد جنسی :

تحریک جنسی همچنین می تواند برای افراد مبتلا به ام اس مشکل ساز شود زیرا از سیستم عصبی مرکزی آغاز می شود - جایی که ام اس حمله می کند.

مشکلات شناختی :

حدود نیمی از مبتلایان به ام اس نوعی مشکل در عملکرد شناختی خود پیدا می کنند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات حافظه
  • دامنه توجه کوتاه تر
  • مشکلات زبان
  • سازماندهی سختی دارد
  • افسردگی

تغییر در سلامت عاطفی :

افسردگی اساسی در میان مبتلایان به ام اس شایع است. فشارهای ناشی از ام اس همچنین می تواند باعث تحریک پذیری ، نوسانات خلقی شود. این شامل برخی از گریه ها و خنده های غیرقابل کنترل است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}