نازایی چیست ؟ نازایی چه دلایلی دارد ؟

برای زوج هایی که امیدوار به پدر و مادر شدن هستند ، مشکل در بارداری (نازایی) می تواند ناامیدکننده و غیرمنتظره باشد. بسیاری از زوج هایی که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند در نهایت صاحب فرزند می شوند ، گاهی اوقات با کمک پزشک. یک گام مهم اولیه درک دلایل احتمالی ناباروری است.

به طور کلی ناباروری به عنوان عدم توانایی باردار شدن پس از 1 سال رابطه جنسی بدون محافظت تعریف می شود. بیشتر کارشناسان در این مرحله مراجعه به یک متخصص باروری را توصیه می کنند. از آنجا که شناخته شده است باروری در زنان با افزایش سن به طور مداوم کاهش می یابد ، زنان 35 ساله یا بیشتر ممکن است پس از 6 ماه تلاش برای ارزیابی و درمان خود فکر کنند.

نکته : درصورتی که باردار هستید و نیاز به آزمایش تعیین جنسیت یا آزمایش nipt (نوعی تست غربالگری برای بررسی ناهنجاری ژنتیکی می باشد) دارید کافیست برروی لینک های مربوطه کلیک کنید.

نازایی چیست و چه دلایلی دارد

مراحل باردار شدن:

تخمک باید از یکی از تخمدان ها آزاد شود 
اسپرم باید تخمک را بارور کند
تخمک بارور شده (جنین) باید از یک نماد خارجی لوله رحمی به سمت نماد خارجی رحم حرکت کند.
جنین باید به داخل رحم متصل شود 
ناباروری ممکن است در نتیجه مشکل در هر یک از مراحل انجام شود.

زوجینی که شرایط ، علائم یا نشانه های زیر را دارند ، هنگام تلاش برای بارداری ، باید به پزشک نیز مراجعه نمایند :

برای خانم ها:

  • قاعدگی نامنظم یا بدون پریود
  • دوره های بسیار دردناک
  • بیماری التهابی لگن
  • سابقه بیش از یک سقط جنین

برای مردان:

  • مشکوک به ناباروری 
  • سابقه ضربه بیضه
  • جراحی فتق
  • شیمی درمانی 

آیا ناباروری یک مشکل شایع است؟

بله، حدود 7٪ از زنان متاهل 15 تا 44 ساله در ایالات متحده پس از 1 سال تلاش قادر به باردار شدن نیستند. همچنین ، حدود 12٪ از زنان 15 تا 44 ساله در باردار شدن یا انجام حاملگی تا پایان مشکل دارند. اگرچه اغلب به عنوان یک مشکل زن تصور می شود ، ناباروری می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. در حدود 35٪ زوجین دارای ناباروری ، یک عامل مردانه با فاکتور زنانه یا بدون آن یافت می شود. در حدود 8٪ از زوجین مبتلا به ناباروری ، تنها یک عامل مردانه یافت می شود.

دلایل ناباروری زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلالات تخمک گذاری ، که بر آزاد شدن تخمک از تخمدان ها تأثیر می گذارد. این موارد شامل اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک است. هایپرپرولاکتینمی ، وضعیتی که شما بیش از حد پرولاکتین دارید - هورمونی که تولید شیر مادر را تحریک می کند - همچنین ممکن است در تخمک گذاری تداخل ایجاد کند. هورمون تیروئید یا پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد یا باعث ناباروری شود. سایر علل زمینه ای ممکن است شامل ورزش بیش از حد ، اختلالات خوردن یا تومورها باشد.

ناهنجاری های رحم یا دهانه رحم ، از جمله ناهنجاری های دهانه رحم ، پولیپ در رحم یا شکل رحم. تومورهای غیرسرطانی (خوش خیم) در دیواره رحم (فیبروم رحم) ممکن است با انسداد لوله های رحمی یا توقف کاشت تخمک بارور شده در رحم باعث ناباروری شود.

آسیب یا انسداد لوله فالوپ که اغلب به دلیل التهاب لوله رحمی (سالپنژیت) ایجاد می شود. این می تواند ناشی از بیماری التهابی لگن باشد ، که معمولاً ناشی از عفونت مقاربتی ، آندومتریوز یا چسبندگی است.
آندومتریوز که هنگام رشد بافت آندومتر در خارج از رحم اتفاق می افتد ، ممکن است بر عملکرد تخمدان ها ، رحم و لوله های رحمی تأثیر بگذارد.

نارسایی اولیه تخمدان (یائسگی زودرس) ، هنگامی که تخمدان ها کار خود را متوقف می کنند و قاعدگی قبل از 40 سالگی پایان می یابد. اگرچه علت آن اغلب ناشناخته است ، عوامل خاصی با یائسگی زودرس مرتبط هستند ، از جمله بیماری های سیستم ایمنی بدن ، برخی شرایط ژنتیکی مانند سندرم ترنر یا ناقلین سندرم X شکننده ، و پرتودرمانی یا شیمی درمانی

چسبندگی لگن ، نوارهایی از بافت اسکار که اندامهایی را که پس از عفونت لگن ، آپاندیسیت ، آندومتریوز یا جراحی شکم یا لگن می توانند ایجاد شوند ، متصل می کند.

مردان بدانند :

برای باردار شدن شریک زندگی خود باید موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • شما باید اسپرم سالم تولید کنید. در ابتدا ، این شامل رشد و تشکیل اندام های تولید مثل مردان در دوران بلوغ است. حداقل یکی از بیضه های شما باید به درستی کار کند و بدن شما باید تستوسترون و سایر هورمون ها را برای تحریک و حفظ تولید اسپرم تولید کند.
  • اسپرم باید به مایع منی منتقل شود. هنگامی که اسپرم در بیضه تولید شد ، لوله های ظریف آنها را حمل می کنند تا زمانی که با مایع منی مخلوط شوند و از آلت تناسلی خارج شوند.
  • باید اسپرم به اندازه کافی وجود داشته باشد. اگر تعداد اسپرم در منی (تعداد اسپرم) کم باشد ، احتمال اینکه یکی از اسپرم ها، تخمک همسرتان را بارور کند کاهش می یابد. تعداد کم اسپرم کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا کمتر از 39 میلیون در هر انزال است.
  • اسپرم باید توانایی حرکت داشته باشد. اگر حرکت (تحرک) یا عملکرد اسپرم غیرطبیعی باشد ، ممکن است اسپرم نتواند به تخمک همسرتان برسد یا نفوذ کند.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}