سنگ مثانه چیست و داشتن آن چه علائمی به همراه دارد؟

سنگ های مثانه توده های سختی از مواد معدنی در مثانه شما هستند. آنها وقتی متبلور می شوند و مواد معدنی موجود در ادرار غلیظ را تشکیل می دهند و سنگ ایجاد می کنند. این اتفاق اغلب هنگامی رخ می دهد که در تخلیه کامل مثانه خود مشکل دارید. سنگ های مثانه کوچک ممکن است بدون درمان از بین بروند ، اما گاهی اوقات سنگ های مثانه نیاز به دارو یا جراحی دارند. بدون درمان ، سنگ های مثانه ممکن است منجر به عفونت و سایر عوارض شوند.

سنگ مثانه

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

علائم داشتن سنگ مثانه :

بعضی اوقات سنگ های مثانه حتی سنگ های بزرگ، مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اگر سنگی دیواره مثانه را تحریک کند یا جریان ادرار را مسدود کند ، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد زیر شکم
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا قطع جریان ادرار
  • خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ

علت ایجاد سنگ مثانه :

هنگامی که مثانه شما کاملا خالی نشود ، سنگ های مثانه می توانند ایجاد شوند. این باعث می شود ادرار به ادرار غلیظ تبدیل شود و سپس ممکن است متبلور شود و سنگ ایجاد کند. برخی از عفونت ها می توانند منجر به سنگ مثانه شوند و گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای که بر توانایی مثانه در نگه داشتن ، ذخیره یا از بین بردن ادرار تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به تشکیل سنگ مثانه شود. هرگونه مواد خارجی موجود در مثانه تمایل به ایجاد سنگ مثانه دارد.

شایعترین شرایط ایجاد سنگ مثانه عبارتند از:

  • بزرگ شدن غده پروستات :

بزرگ شدن پروستات می تواند باعث ایجاد سنگ مثانه در مردان شود. بزرگ شدن پروستات می تواند مانع جریان ادرار شود و از تخلیه کامل مثانه جلوگیری کند.
اعصاب آسیب دیده به طور معمول ، اعصاب پیام هایی را از مغز شما به عضلات مثانه منتقل می کنند و عضلات مثانه را به سمت سفت شدن یا آزاد شدن هدایت می کنند. اگر این اعصاب آسیب دیده باشد. از سکته مغزی، آسیب نخاعی یا مشکل سلامتی دیگر، ممکن است مثانه شما کاملا خالی نشود. این به مثانه نوروژنیک معروف است.
سایر دلایل احتمالی علت ایجاد سنگ مثانه عبارتند از:

  • التهاب مثانه :

که بعضا در اثر عفونت ادراری یا پرتودرمانی به لگن ایجاد می شود ، می تواند منجر به سنگ مثانه شود.

  • سنگ کلیه :

سنگهایی که در کلیه های شما تشکیل می شوند مانند سنگ های مثانه نیستند. آنها به روش های مختلف رشد می کنند. اما سنگ های کوچک کلیه ممکن است به داخل مثانه شما منتقل شوند و در صورت خارج نشدن ، به سنگ مثانه تبدیل شوند. مقاله ای درخصوص راه هایی برای جلوگیری از سنگ کلیه به منظور کسب اطلاعات بیشتر نوشته شده برای مطالعه آن کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}