تیروئید چیست و علائم بیماری تیروئید را بشناسید!

تیروئید شما هورمون هایی ایجاد می کند که در بسیاری از سیستم های مختلف بدن نقش دارند. وقتی تیروئید این هورمونهای مهم را بسیار زیاد یا خیلی کم می کند ، به آن بیماری تیروئید می گویند. انواع مختلفی از بیماری تیروئید وجود دارد ، از جمله پرکاری تیروئید ، کم کاری تیروئید ، تیروئیدیت و تیروئیدیت هاشیموتو. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص آزمایش هورمون محرک تیروئید برروی لینک کلیک کنید.

تیروئید چیست و علائم بیماری تیروئید

تیروئید چیست؟

غده تیروئید اندام کوچکی است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد و در اطراف نای قرار دارد (نای). این مثل یک پروانه است ، در وسط کوچکتر است و دارای دو بال گسترده است که از کنار گلو گسترش می یابد. تیروئید یک غده است. شما غده هایی در سراسر بدن خود دارید ، جایی که آنها موادی را ایجاد و آزاد می کنند که به بدن شما کمک می کند کار خاصی انجام دهد. تیروئید شما هورمون هایی ایجاد می کند که به کنترل بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن کمک می کند.

وقتی تیروئید شما به درستی کار نکند ، می تواند کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند ، می توانید به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا شوید. اگر بدن شما هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند ، کم کاری تیروئید نامیده می شود.

تیروئید چه کاری انجام می دهد؟

تیروئید شما وظیفه مهمی در بدن دارد. آزاد کردن و کنترل هورمون های تیروئید که متابولیسم را کنترل می کنند. متابولیسم فرآیندی است که در آن غذایی که به بدن می برید به انرژی تبدیل می شود. این انرژی در کل بدن شما استفاده می شود تا بسیاری از سیستم های بدن شما به درستی کار کنند. متابولیسم خود را به عنوان یک مولد در نظر بگیرید. انرژی خام را می گیرد و از آن برای تأمین انرژی چیزهای بزرگتر استفاده می کند.

تیروئید با چند هورمون خاص متابولیسم شما را کنترل می کند، T4 (تیروکسین ، حاوی چهار اتم یدید است) و T3 (تری یدوتیرونین ، حاوی سه اتم یدید است). این دو هورمون توسط تیروئید ایجاد می شود و به سلول های بدن می گوید چه مقدار انرژی را باید استفاده کند. وقتی تیروئید شما به درستی کار کند ، مقدار مناسبی از هورمون ها را حفظ می کند تا متابولیسم بدن شما با سرعت مناسب کار کند. با استفاده از هورمون ها ، تیروئید جایگزین هایی ایجاد می کند.

نظارت بر این همه توسط چیزی به نام غده هیپوفیز انجام می شود. غده هیپوفیز که در مرکز جمجمه ، در زیر مغز شما قرار دارد ، میزان هورمون های تیروئید را در جریان خون شما کنترل و کنترل می کند. هنگامی که غده هیپوفیز کمبود هورمون های تیروئید یا سطح بالایی از هورمون ها را در بدن شما احساس کند ، مقدار آن را با هورمون خاص خود تنظیم می کند. این هورمون هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) نامیده می شود. TSH به تیروئید ارسال می شود و به تیروئید می گوید که چه کاری باید انجام شود تا بدن به حالت طبیعی برگردد.

بیماری تیروئید چیست؟

بیماری تیروئید یک اصطلاح عمومی برای یک بیماری است که تیروئید را از تولید مقدار مناسب هورمون باز می دارد. تیروئید شما به طور معمول هورمون هایی ایجاد می کند که عملکرد طبیعی بدن را حفظ می کنند. وقتی تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند ، بدن شما خیلی سریع از انرژی استفاده می کند. به این حالت پرکاری تیروئید گفته می شود. استفاده سریع از انرژی برای شما ایجاد خستگی میکند و می تواند ضربان قلب شما را تندتر کند ، باعث کاهش وزن بدون تلاش و حتی احساس عصبی شدن شما شود.

از طرف دیگر ، تیروئید می تواند مقدار کمی هورمون تیروئید ایجاد کند. به این کم کاری تیروئید می گویند. وقتی هورمون تیروئید در بدن شما بسیار کم باشد ، می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند ، ممکن است وزن شما افزایش یابد و حتی ممکن است تحمل دمای سرما را نداشته باشید. این دو اختلال اصلی می توانند در اثر شرایط مختلفی ایجاد شوند. آنها همچنین می توانند به صورت ارثی منتقل شوند.

چه کسانی به بیماری تیروئید مبتلا می شوند؟

بیماری تیروئید می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. مردان ، زنان ، نوزادان ، نوجوانان و افراد مسن. این بیماری می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد (به طور معمول کم کاری تیروئید) و با افزایش سن (اغلب بعد از یائسگی در زنان) ایجاد می شود. بیماری تیروئید بسیار شایع است ، حدود 20 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به نوعی اختلال تیروئید هستند. یک زن حدود پنج تا هشت برابر بیشتر از یک مرد مبتلا به بیماری تیروئید است.

  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید داشته باشید.
  • یک بیماری داشته باشید (این می تواند شامل کم خونی مخرب ، دیابت نوع 1 ، نارسایی اولیه غده فوق کلیه ، لوپوس ، آرتریت روماتوئید ، سندرم شوگرن و سندرم ترنر باشد)
  • دارویی مصرف کنید که سرشار از ید (آمیودارون) است.
  • بیش از 60 سال سن دارید ، به خصوص در خانم ها

در بیشتر موارد ، علائم بیماری تیروئید را می توان به دو گروه تقسیم کرد: علائم مربوط به داشتن بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) و علائم مربوط به کم هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید)

علائم تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پذیری و عصبی بودن
  • مشکل در خوابیدن
  • کاهش وزن
  • بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر
  • ضعف و لرزش عضلانی
  • تجربه قاعدگی های نامنظم یا توقف چرخه قاعدگی
  • احساس حساسیت نسبت به گرما
  • داشتن مشکلات بینایی یا سوزش چشم

علائم تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خستگی 
  • افزایش وزن
  • تجربه فراموشی
  • دوره های قاعدگی مکرر و سنگین
  • موهای خشک و درشت داشتن
  • صدای خشن
  • عدم تحمل دمای سرد را تجربه می کنید
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}