ویروس کرونا به کدام یک از اعضای بدن آسیب جدی می ‌زند؟

با توجه به شواهد موجود، بیماری کووید ۱۹ می تواند باعث آسیب جدی به برخی اندام ها شود. درواقع ابتلا به بیماری کووید ۱۹ براساس شواهد موجود در برخی موارد می‌ تواند پیامدهای طولانی و دائمی زیادی داشته باشد. این پیامدها شامل آسیب به ریه ‌ها، آسیب به قلب، مغز و کلیه ها می باشد. شما می توانید تست کرونا را در منزل یا محل کارتان انجام دهید. کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

آسیب ویروس کرونا به اعضای بدن

آسیب ویروس کرونا به مغز :

پزشکان در سراسر جهان به تأثیر COVID-19 بر روی مغز اشاره کرده اند ، از جمله سرگیجه گرفته تا از دست دادن حس و بو و حتی سکته مغزی

مطالعه ای در JAMA Neurology نشان داد که بیش از 36 درصد از 214 بیمار در ووهان ، چین ، در طی بیماری COVID-19 خود علائم عصبی را تجربه کرده اند. سرگیجه و سردرد از جمله علائم شایع ذکر شده است. مواردی از سکته مغزی و از دست دادن چشایی و بویایی نیز گزارش شد. سایر گزارش های منتشر شده شیوع بیش از حد معمول در بیماران COVID-19 مبتلا به سندرم گیلن باره را نشان می دهد ، یک بیماری که می تواند منجر به فلج موقتی شود ، به علاوه مواردی از گیجی و تحریک شدید.

یک نظریه که در مجامع علمی و پزشکی مطرح می شود این است که ویروس ممکن است از طریق پیاز بویایی وارد سیستم عصبی شود که درست در بالای حفره بینی قرار دارد و اطلاعات را از بینی به مغز منتقل می کند. این می تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 گزارش می کنند که بویایی خود را از دست می دهند.

آسیب ویروس کرونا ریه ها (آسم ، COPD) :

COVID-19 حمله خود را از ریه ها آغاز می کند. شرایطی مانند COPD باعث تقویت اثرات ویروس می شود. به نظر می رسد که آسم کمتر از آنچه تصور می شد ، عامل خطر است.

آسیب ویروس کرونا به قلب :

ویروس کرونا برای کسانی که مشکلات قلبی دارند ممکن است بیشترین خطر را داشته باشند ، اما پزشکان انواع مختلفی از آسیب قلبی ناشی از ویروس یا پاسخ ایمنی بدن به آن را مشاهده می کنند. اگرچه کارشناسان هنوز اطلاعات قطعی در مورد درصدی از بیمارانی که در نتیجه ویروس COVID-19 دچار آسیب قلبی می شوند، ندارند اما تخمین ها 25 یا 30 درصد می باشد. 

به نظر می رسد برخی از آسیب ها در نتیجه پاسخ التهابی خارج از کنترل توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد شده است. هنگام حمله ویروس کرونا ، بدن با آزاد کردن آبشار پروتئین های سیستم ایمنی بدن به نام سیتوکین ها سعی در مقابله با آن دارد. طوفان های سیتوکین در طی شیوع ویروس های دیگر مشاهده شده است و می تواند به عروق خونی و عضله قلب آسیب برساند ، که ممکن است منجر به نارسایی قلبی ، ضربان قلب غیر طبیعی یا حتی مرگ شود.

آسیب ویروس کرونا به کلیه ها :

کسانی که بیشتر در معرض آسیب حاد کلیه با COVID-19 هستند ، مبتلایان به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیه هستند.

هنگامی که COVID-19 برای اولین بار وارد بدن می شود ، می تواند یک پاسخ ایمنی کلی ایجاد کند که پروتئین هایی به نام سیتوکین ها را آزاد می کند ، که باعث آسیب طوفانی سلول ، اندام و بافت می شود.

همانطور که ماه گذشته در ژورنال انجمن بین المللی نفرولوژی گزارش شد ، ویروس همچنین می تواند مستقیماً با اتصال مستقیم به گیرنده های کلیه وارد کلیه شود. محققان خوشه های ویروس را در کلیه ها و همچنین ادرار 9 نفر از 26 بیمار در ووهان چین یافتند که در اثر COVID-19 درگذشتند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}