تغذیه مناسب برای کاهش استرس کرونا

طی چند ماه گذشته شاهد تحولات ناگهانی و اساسی در زندگی و کارهای روزمره بودیم (ویروس کرونا) و این تحولات یک واکنش طبیعی در بدن ما یعنی استرس ایجاد کرده است. مصرف ماده غذایی سالم برای کاهش استرس ناشی از کرونا ویروس میتواند تا حدی به ما کمک کند.

 تغذیه مناسب در پیشگیری از اضطراب و اختلالات خلقی نقش به سزایی دارد. یک رژیم غذایی مبتی بر تعادل، تنوع و تناسب، می ‌‌تواند کنار رعایت اصول بهداشتی شامل شست‌‌ و شوی مرتب دست ‌‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله ‌‌گذاری اجتماعی به کاهش استرس افراد در دوران شیوع ویروس کرونا کمک کند.

توجه : شما میتوانید تست کرونا را در منزل و یا محل کار به انجام برسانید برای این کار کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید

استرس اغلب بر اثر عواملی بروز می کند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت که با تمهیدات تغذیه ای فردی ناآرام را به فردی آرام و بی استرس تبدیل کرد. اما باید بدانیم عادات بد غذایی و تغذیه نادرست می تواند توان ذهنی را در مواجهه باعوامل استرس زا کاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس زا کاهش یابد و این مسئله به ضرر افراد است. همچنین تغذیه خوب و درست به فرد کمک می کند از بیشترین توانایی روانی و جسمی خود برای مقابله با استرس بهره گیرد. مهم ترین اصل، داشتن "نظم غذایی" می باشد.

تغذیه مناسب برای کاهش استرس کرونا

مواد غذایی ممنوع :

  1. مصرف انواع ترشیجات
  2. غذاهای مانده، فریزری و سرخ ‌‌شده
  3. مصرف طولانی ‌مدت غذاهایی که موجب افزایش سودا در بدن می‌‌شوند از قبیل بادنجان، عدس، گوشت گاو، قارچ، ادویه‌ جات (به‌خصوص فلفل)

همچنین باید این نکته را فراموش نکنید که گرسنگی و تغذیه ناسالم همچنین مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، فرآورده های لبنی پرچرب، نوشابه گازدار، دریافت بالای قندهای ساده، نمک، غذاهای حیوانی به ویژه گوشت قرمز، فرآورده های گوشتی از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، از عوامل تشدید کننده و ایجاد استرس می باشند.

مصرف مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس کرونا شامل :

خوردن منابع کربوهیدرات کامل و غنی از مواد مغذی مانند سیب زمینی شیرین ممکن است به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک کند.

مصرف انواع سوپ‌‌ های ساده به ‌خصوص سوپ جو با سبزیجات معطر

استفاده از دمنوش گل ‌گاو زبان و دمنوش بابونه به جای مصرف چای و قهوه (کافئین موجود در چای و قهوه و مصرف بیش از حد شکلات به دلیل داشتن کافئین نیز در ایجاد استرس و اضطراب نقش زیادی دارد)

مصرف فرنی با پودر بادام، حریره بادام، شله ‌زرد با خلال بادام و شیربرنج با عسل (البته برای افرادی که مشکل دیابت ندارند)

مصرف مواد دارای کولین، دوپامین و تریپتوفان هر سه ماده غذایی در آرام کردن افراد بسیار تاثیرگذار است. لبنیات، سفیده تخم مرغ و گوشت بوقلمون سرشار از ماده آرامبخش تریپتوفان است

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}