مواد غذایی مفید و مضر برای سلامتی کبد که باید از آن آگاه باشید!

کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون می باشد چرا که همانند یک فیلتر عمل می کند. همچنین کبد ویتامین ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می کند تا نیاز بدن را رفع نماید. مصرف مواد غذایی می تواند برروی سلامت کبد بسیار تاثیر بگذارد، بنابراین برای حفظ سلامت کبد باید از مواد غذایی مضر برای کبد پرهیز کنید و مواد غذایی مفید برای آن را مصرف نمایید.

مواد غذایی مفید و مضر برای کبد

معرفی مواد غذایی مفید برای کبد :

قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

در مطالعات نشان داده است که نوشندگان قهوه مبتلا به بیماری کبد چرب آسیب کمتری نسبت به کسانی که این نوشیدنی کافئین دار مصرف نمی کنند ، دارند. به نظر می رسد که کافئین میزان آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افرادی که در معرض بیماری های کبدی هستند کاهش می دهد.

سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

در مطالعات نشان داده شده است که کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می کند. خوردن سبزیجات بیشتر مانند اسفناج ، کلم بروکسل و کلم پیچ نیز می تواند به کاهش کلی وزن کمک کند.

ماهی برای التهاب و سطح چربی

ماهی هایی چون سالمون ، ساردین ، ​​ماهی تن و ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به بهبود سطح چربی کبد کمک کند و باعث کاهش التهاب شود.

بلغور جو دوسر برای تأمین انرژی

کربوهیدرات های غلات کامل مانند آرد جو دوسر به بدن شما انرژی می دهد.

گردو برای بهبود کبد

این مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان می دهد منبع معتبر این که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که گردو می خورند آزمایشات عملکرد کبد را بهبود بخشیده اند.

آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی های سالم است و تحقیقات نشان می دهد که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است آسیب کبدی را کند کنند. آنها همچنین غنی از فیبر هستند ، که می تواند به کنترل وزن کمک کند.

روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. برای پخت و پز از روغن مایع، کره و ... سالم تر است.

مواد غذایی مضر برای سلامت کبد عبارتند از :

 غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر انتخاب های ضعیفی هستند که به کبد آسیب می رسانند. خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند، باعث می شود کبد کار خود را به سختی انجام دهد. به مرور زمان این مسئله منجر به بروز التهاب می شود که التهاب باعث بروز سیروز کبدی می شود.

مصرف شیرینی جات و قند

مصرف خوردنی های شیرین می تواند به کبد آسیب بزند و علت آن این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر قند زیاد مصرف کنید، کبد چربی زیادی تولید می کند که این چربی در اطراف کبد تجمع پیدا می کند و در طولانی مدت منجر به بروز بیماری کبد چرب می شود.

مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های کبدی شود.

مصرف پنیر و لبنیات پر چرب 

گرفتن رژیم های بسیار کم کالری

 مصرف نوشیدنی های گازدار و الکلی

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}