برای تشخیص کرونا تست PCR بهتر است یا آنتی بادی؟ از آزمایش کرونا هرآنچه که باید بدانید!

اینکه برای تشخیص کرونا با انجام دادن تست pcr بهتر می باشد یا آزمایش آنتی بادی کرونا بستگی به شما و علائم شما دارد. آزمایش کرونا انواع مختلفی دارد. آزمایش تشخیص عفونتی pcr که آیا به کرونا مبتلا هستید یا خیر و آزمایش آنتی بادی می تواند نشان دهد که آیا شما قبلا در معرض ویروس ایجاد کننده کووید 19 بوده اید یا به آن آلوده شده اید و آیا بدنتان در تلاش برای دفاع از خود، آنتی بادی ساخته است. 

انواع تست کرونا:

آزمایش PCR: آزمایش تشخیص عفونتی می تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به کرونا ویروس ایجادکننده کووید 19 مبتلا هستید یا خیر. این همان تستی است که در صورت ارجاع شما توسط پزشک بر اساس علائم و عوامل دیگر برای تست کووید-19، انجام خواهد شد.

آزمایش آنتی بادی: تست آنتی بادی می تواند نشان دهد که آیا شما قبلا در معرض ویروس ایجاد کننده کووید 19 بوده اید یا به آن آلوده شده اید و آیا بدنتان در تلاش برای دفاع از خود، آنتی بادی ساخته است. حداقل دوازده روز بعد از مواجهه با ویروس طول می کشد تا مقدار کافی آنتی بادی برای شناسایی در تست، توسط بدن ساخته شود.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

تست کرونا در منزل

 

آزمایش آنتی بادی چیست؟

در این تست، آنتی بادی در نمونه­ ی خون مورد بررسی قرار می­گیرد تا مشخص شود آیا قبلا به ویروس کووید-19 مبتلا شده ­اید یا خیر. آنتی بادی پروتئینی است که به دفع عفونت کمک و از بدن در برابر ابتلای دوباره به ویروس محافظت می­کند (مصونیت). هر بیماری آنتی بادی مخصوص به خود را دارد.

این آزمایش در جستجوی مواد خاصی به نام آنتی بادی ها در خون شما می باشد. بدن شما هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی ها را تولید میکند. زمانی که شما واکسن میزنید نیز همین اتفاق میفتد مثلا هنگام تزریق یک دوز واکسن آنفولانزا  نیز بدن شما آنتی بادی تولید میکند. با تولید آنتی بادی بدن شما در برابر یک ویروس ایمنی ( مصونیت ) پیدا می کند.

آزمایش PCR (پی سی آر) چیست؟

در این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می­شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-19 می­شود، مبتلا هستید یا خیر. بعضی از تست­ها در محل مراقبت از بیمار انجام می­شود یعنی جواب آزمایش کم­تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است اما لازم است دسته­ دیگری از تست ­ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده شود.

آزمایش pcr کرونا وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­دهد و باید مراحل قرنطینه یا انزوای خود از دیگران را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR یا پی سی آر که مواد ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی ژن که پروتئین­ های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند. آزمایش های مولکولی به دنبال علائم عفونت فعال هستند. برای انجام تست کرونا در منزل کافیست برروی لینک کلیک کنید تا اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید.

چه کسانی باید آزمایش کرونا را انجام دهند ؟

پاسخ سوال چه کسانی باید آزمایش کرونا را انجام دهند به عواملی چون علائم فرد و ریسک فاکتورهای زمینه ای برای ایجاد بیماری شدید بستگی دارد ولی به طور کلی افراد زیر بهتر است که تست کرونا را انجام دهند (برای آشنایی بیشتر با تست کرونا در منزل می توانید کلیک کنید):

  • افراد بالغ مسن
  • افراد با بیماری پیش زمینه ای
  • افرادی که علائم شدید کرونا را دارند
  • افرادی که از اقوام نزدیکشان مبتلا به کرونا شده است

برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا چه اقداماتی لازم است؟

  • از سایر افراد منزل دوری کنید.
  • سطوح مشترک مانند تلفن، دستگیره ی در یا پیش خوان ها را به طور منظم تمیز و ضدعفونی کنید.
  • در خانه بمانید، مگر برای دریافت مراقبت های پزشکی
  • ظرف، لیوان، قاشق و چنگال یا حوله را با سایر افراد به صورت مشترک استفاده نکنید.
  • در هنگام سرفه و عطسه صورت خود را بپوشانید.
  • دست های خود را به طور مرتب بشویید.

افرادی که علائم کووید 19 را دارند، چه اقداماتی می بایست انجام دهند؟

 به جز در شرایط تهدید کننده حیات که نیاز به تماس با اورژانس یا رفتن به بخش اورژانس دارد، در خانه بمانید و قبل از رفتن به مطب یا آزمایشگاه، با پزشک خود تماس گرفته و در مورد علائمتان صحبت کنید. این کار از انتشار ویروس جلوگیری می کند. تمام افرادی که علائم کرونا دارند، نیاز به تست کرونا ندارند. بسیاری از افراد علائم خفیف داشته و می توانند در خانه قرنطینه شوند، این افراد ممکن است نیازی به تست نداشته باشند. با این حال، تست ها می توانند برای تشخیص این که علائم مربوط به کووید 19 است، سودمند باشند.

دقت آزمایش PCR (پی سی آر) به چه مواردی بستگی دارد؟

شاید مبتلا به ویروس باشید اما گوش پاک کن ویروس را از حلق یا بینی جمع نکند. ممکن است گوش پاک کن یا نمونه ­ی مخاطی حین جمع ­آوری یا آنالیز تصادفا آلوده شود. یا گوش پاک کن حلق یا بینی قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشود و ممکن است مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و کپی DNA ویروس درست کار نکند. به طور کلی نمیتوان گفت آزمایش های کرونا 100% درست هستند اما قطعا در رسیدن به این نتیجه که شما کرونا دارید یا خیر به شما کمک خواهد کرد.

اگر نتیجه آزمایش تشخیص عفونی یا PCR یا پی سی آر مثبت باشد یعنی چه :

اگر نتیجه مثبت باشد به این معنی است که احتمالا در حال حاضر به ویروس کووید 19 مبتلا هستید و می­توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید.

اگر نتیجه آزمایش تشخیص عفونی یا PCR یا پی سی آر منفی باشد یعنی چه :

خب منفی بودن جواب آزمایش پی سی آر نشان دهنده آن است که شما ویروس فعالی در بدنتان ندارید.

اگر نتیجه آزمایش آنتی بادی مثبت باشد یعنی چه :

آزمایش آنتی بادی می تواند به شما نشان دهد که قبلا به ویروس کرونا مبتلا بوده اید. اگر جواب تست مثبت باشد نشان دهنده آن است که قبلا به کرونا مبتلا بوده اید.

اگر نتیجه آزمایش آنتی بادی منفی باشد یعنی چه :

آزمایش آنتی بادی می تواند به شما نشان دهد که قبلا به ویروس کرونا مبتلا بوده اید یا خیر. اگر جواب تست منفی باشد نشان دهنده آن است که قبلا به کرونا مبتلا نبوده اید یا آنتی بادی آن در بدنتان تولید نشده است.

تست کرونا

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}