نکاتی که افراد مبتلا به سرطان باید در مورد ویروس کرونا بدانند

کرونا در مبتلایان سرطان

ویروس کرونا یا کووید 19

ویروس های کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که در انسان ها و بسیاری از گونه های مختلف حیوانات شایع میباشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در حال مدیریت همه گیری بیماری تنفسی است که ناشی از یک ویروس جدید کرونا می باشد و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این ویروس SARS-CoV-2 نام گرفته و بیماری که ایجاد کرده است بیماری ویروس کرونا 2019 نام دارد که به اختصار کووید 19 نامیده می شود.این بیماری به سرعت دچار تغییر و تحول می شود و ارزیابی خطر مدام به روز می شود.

اگر من به سرطان مبتلا باشم آیا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا قرار دارم؟

از آنجا که SARS-CoV-2 یک ویروس جدید است ، هرکسی که در معرض آن باشد ، در معرض خطر آلوده شدن و ابتلا به کووید 19 است.برخی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی می توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند (میتوانند باعث نقص ایمنی شوند) و ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 را افزایش دهند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

سایر عوامل خطر نیز ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 را افزایش دهند ، از جمله :

  • آسم
  • بیماری های ریوی ، قلبی ، کبدی یا کلیوی
  • چاقی مفرط
  • دیابت
  • نقص های ایمنی شامل HIV و ایدز
  • سابقه استعمال سیگار
  • سابقه پیوند مغز استخوان یا پیوند عضو
  • استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها یا داروهای دیگری که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند

من از سرطان بهبود یافته ام. آیا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 قرار دارم؟

افرادی که در گذشته تحت درمان سرطان قرار گرفته اند ، ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و این امر می تواند خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 را افزایش دهد. بازماندگان سرطان ممکن است بخواهند نگرانی های خود را در مورد کووید 19 با پزشکان خود در میان بگذارند.

اگر در حال حاضر سرطان داشته باشم یا پیش از این به آن مبتلا بودم ، اکنون چگونه می توانم از خودم در برابر ویروس کرونا محافظت کنم؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از کرونا یا درمان خاصی برای آن وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ، اجتناب از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) اقدامات زیر را برای کمک به سالم ماندن افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری جدی کووید 19 می باشند پیشنهاد کرده اند :

  • از لمس کردن چشمها ، بینی و دهان خود اجتناب کنید.
  • دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید ، مخصوصاً بعد از استفاده از سرویس بهداشتی ، قبل از غذا خوردن ، بعد از گرفتن بینی ، سرفه یا عطسه و قبل و بعد از تماس با دیگران.
  • تا حد امکان در خانه بمانید.                                                                                                                    
  • مطمئن شوید که در صورت نیاز به ماندن در خانه برای مدت طولانی ، چندین هفته به دارو و مواد لازم دسترسی دارید.
  • سطوحی که لمس میشوند ، از جمله دستگیره های درها ، پریزهای برق ، کیبوردها ، میزها ، تلفنها ، دستگیره ها ، شیر آب ، سینک ها و توالت ها را تمیز و ضدعفونی نمایید.

اگر مجبورید بیرون بروید :

  • حداقل 2 متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید.
  • از مکانهای شلوغ دوری کنید.
  • از یک ماسک پارچه ای استفاده کنید

مراقب باشید هنگام برداشتن ماسک چشم ها ، بینی یا دهان خود را لمس نکنید و دستان خود را درست بعد از برداشتن ماسک بشویید.موسسه ملی سرطان (NCI)  نکات و منابعی را برای جامعه سرطان ارائه می دهد تا برای هرگونه شرایط اضطراری آماده باشند.

من برای درمان سرطان به یک مرکز پزشکی مراجعه می کنم. در این شرایط برای درمانم چه اقدامی کنم؟

اگر در حال درمان سرطان خود هستید ، لطفاً با مرکز بهداشت و درمان خود قبل از قرار ملاقات بعدی تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید. از آنجا که سیستم های بهداشت و درمان فعالیت های خود را برای پرداختن به کووید 19 تنظیم کرده اند ، ممکن است پزشکان درمان کننده بیماران مبتلا به سرطان نیز در زمان و چگونگی درمان سرطان و ویزیت ها تغییراتی ایجاد کنند. خطر از دست دادن یک جلسه درمان سرطان یا قرار ملاقات باید در برابر احتمال قرار گرفتن بیمار در معرض عفونت سنجیده شود.

برخی از درمان های سرطان با خیال راحت می توانند به تأخیر بیافتند ، در حالی که برخی دیگر نمی توانند. برخی از ویزیت ها نیز ممکن است با خیال راحت به تعویق بیافتند و یا از طریق پزشکی از راه دور انجام شوند. اگر داروهای خوراکی سرطان را مصرف می کنید ، ممکن است بتوانید از درمان های تجویزی که مستقیماً برای شما ارسال میشوند استفاده کنید بنابراین لازم نیست به داروخانه بروید. بیمارستان ها یا سایر مراکز درمانی ممکن است از شما بخواهند که به یک کلینیک خاص که بیماران مبتلا به کووید 19 را درمان نمی کنند بروید.

در صورت بروز علائم عفونت چه باید بکنم؟

اگر فکر می کنید در معرض کووید 19 قرار گرفته اید و علائم عفونت را دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

شرایط استرس زا است. چگونه می توانم با استرس مقابله کنم؟

مقابله با سرطان در مواجهه با ویروس کرونا می تواند طیف گسترده ای از احساساتی را که قبلاً نداشته اید  ایجاد کند. درباره احساساتی که ممکن است داشته باشید و روشهای مقابله با آنها بیشتر بدانید.

منبع: Cancer
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}