آسیب ویروس کرونا به سیستم اعصاب

اثر کرونا بر اعصاب

محققان بیمارستان دانشگاه دوسلدورف آلمان ، یافته های مهمی در مورد تأثیر احتمالی بیماری ویروس کرونا 2019 (کووید 19) بر سیستم عصبی مرکزی ارائه داده اند.این تیم با استفاده از ارگانوئیدهای سه بعدی مغز انسان دریافتند كه ویروس کرونا اثرات غیر منتظره ای بر سلول های عصبی انسان دارد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

محققان این تحقیق می گویند همچنان با شناخت ویروس کرونا به عنوان یک ویروس عصبی ، مطالعه آنها نقشی را که ارگانوئیدهای مغز می توانند در شناخت تأثیرات آسیب شناسی ویروس کرونا بر سیستم عصبی مرکزی ایفا کنند ، نشان می دهد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

از آنجا که بیماری همه گیر کووید 19 همچنان یک خطر برای سلامت عمومی جهانی محسوب میشود ، محققان تحقیق در مورد آسیب شناسی این بیماری را در اولویت قرار می دهند زیرا ممکن است به آنها در درک بهتر نحوه مبارزه با این بیماری کمک کند.

جی گوپالاکریشنان و همکارانش مینویسند : "بنابراین ، به دست آوردن بینش اولیه در مورد مکانیسم های عفونت ویروس کرونا ، از جمله انواع سلولهایی که مورد هدف قرار میدهد و تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت آن بر سلامت انسان ضروری است."

آنها همچنین بر اهمیت ایجاد مدلهای آزمایشی که می توانند به محققان در درک چگونگی توقف تکثیر ویروس کرونا و محافظت از سلامت انسان کمک کنند ، تأکید می کنند.طبق گزارش های بالینی ، ویروس می تواند به سیستم عصبی حمله کند

علائم اصلی کووید 19 سرفه خشک ، تب و تنگی نفس میباشند – که معمولا نشان دهنده عفونت تنفسی است.

با این حال ، گزارش های بالینی از بیماران مبتلا به کرونا که علائم عصبی مانند از دست دادن حس بویایی ، سکته مغزی و تشنج را تجربه کرده اند در حال ظهورند.این گزارش ها حاکی از آن است که ویروس کرونا می تواند یک ویروس عصبی باشد و می تواند به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و آن را آلوده کند ، مانند برخی از ویروس های دیگر همچون ویروس زیکا.

در حال حاضر این تیم می گوید کشف اینکه این ویروس می تواند به سلولهای عصبی انسان حمله کرده و آنها را آلوده کند ضروی است. بعلاوه ، آنها میافزایند که هنوز مشخص نیست که آیا ویروس کرونا به صورت عمودی از مادر به جنین منتقل می شود یا خیر ، اگر اینگونه باشد این امر می تواند باعث اختلال در توسعه سیستم عصبی جنینی شود.

این تیم برای تحقیقات از ارگانوئیدهای سه بعدی مغز استفاده کردند و برای بررسی ویروس کرونا به عنوان یک ویروس عصبی ، یک مدل انسانی آزمایشگاهی که می تواند تأثیرات عصبی را از نزدیک منعکس کند ، مورد نیاز است. در همین راستا ، این تیم تصمیم گرفت تا از ارگانوئیدهای سه بعدی مغز که اخیراً ساخته شده اند و بسیار شبیه به مجموعه پیچیده و گسترده انواع سلولهای سیستم عصبی مرکزی انسان میباشند ، استفاده کند.

این تیم با استفاده از سرم گرفته شده از بیمارانی که از بیماری کرونا بهبود یافته بودند ، نشان داد که ویروس کرونا طی دو روز پس از تزریق به ارگانوئیدها وارد شد.ویروس ترجیحا سلولهای عصبی قشر مغز را هدف قرار داد و مطالعات تصویربرداری نشان می دهند این عمل با حذف پروتئین های تائو مغز ، هایپرفسفوریلاسیون این پروتئین ها و مرگ سلولهای عصبی همراه بود.

این تیم دریافتند که در نورونهای قشر مغز ، ویروس کرونا بطور اختصاصی فسفریلاسیون تائو در آمینواسید ترئونین-231 (T231) را هدف قرار می دهد.این تیم می گوید: "تشخیص فسفوریلاسیون اولیه تائو در T231 در سلولهای عصبی دارای ویروس کرونا قابل توجه است زیرا می تواند باعث ایجاد آبشاری با اثرات بیشتر شود که سرانجام می تواند بیماریهای شبه عصبی را ایجاد کند."

مغز جنین کمتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می گیرد

این تیم همچنین گزارش می دهد که برخلاف ویروس زیکا (ZIKV) ، ویروس کرونا سلولهای پیشساز عصبی را در ارگانوئیدهای مغز هدف قرار نداد.این یافته که ویروس کرونا ترجیحا نورونهای قشر مغز را هدف قرار می دهد ، نه سلولهای در حال تکثیر پیشساز عصبی ، ممکن است نشان دهد که توسعه مغز جنین به طور بالقوه کمتر تحت تاثیر اثرات سمی ویروس کرونا قرار می گیرد یا عاری از هر گونه تاثیری است."

این ویروس در واقع برخلاف ویروس زیکا عمل میکند ، ویروس زیکا یک ویروس عصبی است که مستقیماً سلولهای پیشساز عصبی را آلوده کرده و باعث تمایز زودرس این سلولها به سلولهای عصبی می شود که این امر باعث بیماری میکروسفالی مادرزادی می شود."خوشبختانه ارگانوئیدهای مغز می توانند به دانشمندان کمک کنند تا برای آینده آماده شوند

محققان می گویند مطالعات آنها اهمیت ارگانوئیدهای سه بعدی مغز را به عنوان مدلهای آزمایشی برای بررسی اثرات پاتولوژیک کووید 19 بر سیستم عصبی مرکزی نشان می دهد.

آنها خاطرنشان می کنند که طی دو دهه گذشته سه شیوع برای بیماری ویروس کرونا وجود داشته است و همه گیری های آینده بعید نیست. این تیم امیدوار است که با ظهور مدل های ارگانوئید انسانی ، که دو دهه پیش در دسترس نبودند ، مدل سازی موفقیت آمیز ویروس کرونا به دانشمندان کمک کند تا برای آینده آماده شوند.از آنجا که ارگانوئیدها به صورت تجربی قابل آزمایش در سیستمهای آزمایشگاهی هستند و از نظر کشت و همچنین برای عفونت مناسب هستند ، سیستمهای ارگانوئیدی ممکن است به عنوان یک بستر آزمایش برای غربالگری عوامل ضد ویروس کرونا استفاده شوند."

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}