افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به کرونا هستند

سیگار و کرونا

مطالعه جدیدی که اخیرا در مجله تنفسی اروپا منتشر شد نشان می دهد که افراد دارای ریه های آسیب دیده در اثر مصرف سیگار و افرادی که به بیماری مزمن انسداد ریوی مبتلا هستند (COPD) احتمالاً دارای سطح بالاتری از آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE2) میباشند. این مولکول در سطح سلولهای ریوی یافت می شود و نقطه اتصال ویروس کرونا SARS-CoV-2 که در حال حاضر در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و باعث مرگ ده ها هزار نفر شده است ، میباشد. ویروس کرونا  با اتصال به این آنزیم ، قادر به ورود به سلول و عفونت آن می باشد.افراد سیگاری گیرنده های ACE2 بیشتری دارند که ایجاد عفونت را برای ویروس کرونا آسان تر می کند.

 

گیرنده ACE2اتصال ویروس SARS-CoV-2 به گیرنده های ACE2 در سلول انسانی ، مرحله اولیه عفونت ویروس کرونا COVID-19

 

ارتباط ACE2 و ویروس کرونا

بیماری ویروس کرونا 2019 (COVID-19) در اوایل سال جاری توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) همه گیر اعلام شد. علائم آن از هیچ تا خفیف و بسیار شدید متغیر است و در مواردی منجر به مرگ می شود. بیشتر موارد شدید در افراد بالای 55 سال با بیماریهای زمینه ای پزشکی مانند بیماری مزمن انسداد ریوی گزارش شده است. مطالعه حاضر به علت تمایل به شناسایی افزایش سطح ACE2 در اپیتلیوم برونش ریه ها انجام شد.

این مطالعه نه تنها یافته های قبلی را تأیید می کند ، بلکه برای اولین بار نشان می دهد ، افرادی که سابق بر این سیگار میکشیدند نسبت به افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند ، میزان ACE2 کمتری دارند.

محقق جانیس لئونگ می گوید ، "داده های به دست آمده از چین نشان می دهد كه بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن بیشتر در معرض خطر عواقب شدید COVID-19 هستند. ما فرض میکنیم که این امر به علت افزایش میزان ACE-2 در مجاری تنفسی این بیماران نسبت به افرادیست که این بیماری را ندارند و احتمالا این امر میتواند عفونت مجاری تنفسی را برای این ویروس آسان تر کند."

ACE-2 آنزیمی است که عملکردی شبیه به آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) دارد ، اما تفاوت آنها این است که نه تنها مانند ACE  ، آنژیوتانسین 1 را به آنژیوتانسین 2 (یک اتساع دهنده عروقی قوی میباشد) تبدیل میکند ، بلکه ، متعاقبا آنژیوتانسین 2 را به آنژیوتانسین ( 1 تا 9 ) و آنژیوتانسین (1 تا 7) تجزیه می کند. این آنزیم ها اتساع دهنده های عروقی قوی هستند و حتی می توانند سیستم رنین-آنژیوتانسین منقبض کننده عروق را مهار کنند. ACE-2 در مخاط تنفسی فوقانی ، مخاط ریه ، عضله قلب و پوشش داخلی روده وجود دارد. به نظر می رسد این مولکول یک مولکول مهم در تنظیم عملکرد قلبی عروقی باشد.

این مطالعه چگونه انجام شد؟

محققان نمونه هایی از ریه های 21 بیمار مبتلا به انسداد ریوی مزمن را مورد بررسی قرار دادند ، انسداد ریوی مزمن به بیماری گفته می شود که در آن ریه ها به صورت مزمن متورم می شوند ، بنابراین ظرفیت ریه ها برای بیرون دادن هوای قدیمی و داخل کشیدن هوای تازه اکسیژنه کاهش میابد. این به نوبه خود ، باعث پیشرفت هیپوکسی مزمن می شود.

نمونه های ریه های بیماران با 21 مورد از ریه های افراد سالم مقایسه شد. همه آنها برای غلظت ACE2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. آنها نتایج نهایی را بر اساس فاکتورهای دیگر ، از جمله اینکه افراد کلا غیر سیگاری بودند ، در حال حاضر سیگار می کشیدند ، یا در گذشته سیگار میکشیدند ، مطابقت دادند.

نتایج این مطالعه

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن در نمونه های ریه میزان ACE2 بالاتری داشتند و در مورد افراد سیگاری فعلی (اما نه سابق) نیز همینطور بود. در بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن ، میزان بیان ژن با شدت بیماری ریوی نسبت مستقیم داشت.

دانشمندان برای گسترش یافته های خود ، داده های خود را در دو گروه دیگر نیز بررسی کرده و همین موارد را مورد مطالعه قرار دادند. درمجموع ، تقریباً 250 نفر ، بعضی از آنها قبلا سیگار میکشیدند ، برخی هرگز سیگاری نبودند و بعضی در حال حاضر سیگاری بودند را مورد مقایسه قرار گرفتند. همان الگو برای غلظت ACE2 مشاهده شد. هم افراد غیر سیگاری و هم کسانی که سیگار را ترک کرده بودند ، میزان ACE2 پایین تری داشتند.

محدودیت های این مطالعه شامل طراحی مشاهده ای میباشد ، که تصمیم گیری در مورد اینکه آیا سایر عوامل مداخله کننده بر دیسترس تنفسی ، مانند اتساع دهنده های برونش یا کورتیکواستروئیدها ، در تعیین چگونگی بیان ژن ACE-2 در مجاری هوایی نقش دارند یا خیر را غیرممکن میسازد. ثانیاً ، خطر دقیق ناشی از استعمال دخانیات و بیماری انسداد ریوی مزمن در بیماری شدید کرونا ، در میان عوامل دیگر ، مشخص نیست. میزان دسترسی ویروس از طریق روده یا مجاری هوایی فوقانی نیز مورد بررسی قرار نگرفت.

اهمیت این مطالعه

لئونگ اظهار داشت كه سابقه انسداد ریوی مزمن و استعمال فعلی دخانیات ، عوامل خطر مستقلی برای افزایش سطح ACE2 در مجاری هوایی میباشند. این به نوبه خود ، خطر ابتلای این بیماران به بیماری شدیدتر را افزایش می دهد. برخلاف وجود این بیماری زمینه ای ، توصیه های مربوط به حفظ فاصله اجتماعی باید توسط کلیه بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن رعایت شود و همچنین شستشوی مرتب و کامل دست ها با صابون و همچنین استفاده از ضد عفونی کننده ها هنگامی که آب و صابون در دسترس نباشد ، به طور جدی دنبال شود تا از ابتلا به ویروس غالبا کشنده جلوگیری شود.

با این حال ، نه تنها سطح ACE2 در افراد غیر سیگاری پایین بود - هیچ جای تعجبی وجود ندارد - بلکه در افرادی که سابق بر این سیگاری بودند نیز چنین بود. محققان معتقدند که این امر می تواند یک انگیزه قدرتمند برای ترک سیگار باشد : "هرگز زمان بهتری برای ترک سیگار نسبت به محافظت از خود در برابر کرونا وجود نداشته است."

جنبه مشاهده ای بودن این مطالعه بسیاری از متخصصان بیماری های عفونی را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال ، آنها اشاره می کنند ، این مطالعه نشان می دهد که چرا برخی از افراد به عفونت شدیدتری نسبت به سایرین دچار میشوند اما نقش احتمالی تغییرات در سطح ACE2 را در درمان چنین بیمارانی نشان نمیدهد. همچنین درمورد اینکه انجام این کار برای افزایش بقا در بیماران مبتلا به انسداد ریوی مزمن که به بیماری کرونا نیز مبتلا میشوند ، موثر است یا خیر اطلاعاتی نمیدهد. با این وجود ، تأکید بر لزوم ترک سیگار و غربالگری سریع چنین افرادی ، برای جلوگیری و تشخیص وجود کرونا ویروس COVID-19 در این گروه پرخطر بسیار مهم است.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}