تزریق واکسن آزمایشی کرونا شروع شد

واکسن کرونا

شرکت فایزر ، اولین دوزهای واکسن آزمایشی خود را به آمریکایی های "جوان و سالم" تزریق می کند و وعده تولید 20 میلیون دوز را تا پایان سال می دهد.این غول دارویی اعلام کرد ، آزمایشات بالینی خود را با استفاده از واکسن های آزمایشی ویروس کرونا و با همکاری شرکت آلمانی BioNTech ، بر روی آمریکایی ها شروع کرده است.

این شرکت داروسازی آمریکایی و شریک آلمانی آن اظهار کردند : اگر ثابت شود که واکسن در آزمایشات بالینی ایمن و مؤثر است ، می تواند تا پایان امسال آماده توزیع گسترده در ایالات متحده باشد ، و چندین سال جلوتر از زمان معمول تولید واکسن پیش میرود.

این واکسن که از فناوری RNA پیک (mRNA) استفاده می کند ، پتانسیل این را دارد که جزء اولین واکسن ها علیه ویروسی باشد که بیش از 1 میلیون نفر در ایالات متحده را آلوده کرده و 68.000 نفر را کشته است.

شرکت فایزر به مسابقه تولید واکسن ویروس کرونا دیر ملحق شد ، اما امیدوار است که با انجام آزمایشات بالینی خود بر روی 360 داوطلب سالم و در صورت اثبات ایمنی واکسن بتواند سرعتش را بیشتر کند و تا پایان سال بیش از 20 میلیون دوز آماده داشته باشد.

در حال حاضر هیچ درمان یا واکسن تأیید شده ای برای ویروس کرونا وجود ندارد ، اگرچه برخی داروها در مواقع اضطراری برای بیماران استفاده می شوند.شرکت مدرنا برای تولید واکسن از فناوری مشابهی استفاده می کند. آزمایشهای مرحله اول واکسن این شرکت نیز آغاز شده اند و قرار است آزمایشات مرحله میانی در ماه جاری انجام شوند.

شرکت فایزر هفته گذشته اظهار داشت ، امیدوار است که اوایل ماه اکتبر (مهر ماه) مجوز اضطراری سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کند و بتواند تا پایان سال 2020 تا 20 میلیون دوز را توزیع کرده و در سال آینده صدها میلیون دوز از واکسن را تولید کند.

میکائیل دالستن ، رئیس تحقیقات شرکت فایزر در مصاحبه ای به خبرگزاری رویترز گفت : "حتی رفتن از چند میلیون به 20 میلیون دوز واکسن به شما این امکان را می دهد از اپیدمی ویروس جلوگیری کنید ، و با ساخت صدها میلیون دوز واکسن ، ویروس را از جامعه بیرون میکنید."

این شرکت ها می گویند با استفاده از فن آوری mRNA مصنوعی می توان این واکسن را بسیار سریعتر از واکسن های سنتی تولید کرد و توسعه داد.شرکت فایزر هفته گذشته اظهار داشت ، انتظار دارد كه اطلاعات ایمنی در مورد واكسن را تا اواخر ماه می ( اوایل خرداد ماه ) فراهم کند.

این کارآزمایی در ابتدا با هدف آزمایش دوزهای مختلف چهار واکسن کاندید بر 360 داوطلب سالم که به یک گروه جوان و یک گروه سالمند تقسیم میشوند ، انجام شد.

Kirsten Lyke ، مدیر مرکز تولید واکسن و بهداشت جهانی دانشگاه مریلند ، که در این آزمایش بالینی شرکت می کند ، گفت : پس از اینکه محققان مشخص کردند کدام ترکیبات و دوزها مؤثر هستند ، این آزمایش بالینی بر روی افراد بیشتری نیز انجام خواهد شد.

تا به امروز این دوزها بر روی برخی از داوطلبان در دانشکده پزشکی NYU گروسمن و دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند آزمایش شده است.سخنگوی شرکت فایزر گفت ، این شرکت قصد دارد در اواسط تیر ماه آزمایش بالینی را درمناطق مختلف ایالات متحده گسترش دهد و در نهایت ممکن است بیش از 8000 شرکت کننده را ثبت نام کند.

در صورت موفقیت ، کارآزمایی بالینی ایالات متحده یکی از سریعترین پیشرفت های یک واکسن از مطالعات اولیه تا تصویب مقررات را داشته است ، این فرایند توسعه که اغلب یک دهه طول می کشد در تنها نه ماه فشرده میشود.

لیک گفت : " معادله انجام مرحله یک ، دو و سه آزمایش بالینی برقرار است ، اما همه این مراحل در بازه زمانی اردیبهشت تا مهر فشرده میشوند."شرکت BioNTech در حال تولید واکسن برای انجام آزمایشات بالینی در مراکز تولید اروپایی خود میباشد.

شرکت فایزر در حال سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید واکسن در شرکت شخصی خود میباشد و در حال آماده سازی سایت هایی در ماساچوست ، میشیگان ، میسوری و بلژیک برای شروع تولید آن است.در صورت تأیید ، هر دو شرکت ، واکسن را به طور مشترک تجاری می کنند.

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}