چرا کرونا باعث مرگ تعداد بیشتری از مردان نسبت به زنان می شود؟

کرونا در مردان و زنانبا اینکه نرخ ابتلا به ویروس کرونا بین زنان و مردان - بر اساس آزمایشات مثبت – تقریبا برابر می باشد ، اما مردان با احتمال بیشتری به مراقبت های ویژه نیاز داشته و در نهایت با احتمال بیشتری می میرند ...

داستان مارک و کیتی آندرس ، هر دو 57 ساله ، از Warwickshire ، نمونه بارزی از این موضوع است. این زوج از چهار هفته پیش شروع به نشان دادن علائم خفیف شبه آنفولانزا کردند. در حالی که کیتی ، بعد از گذشت دو هفته بهبود پیدا کرد ، وضعیت پزشکی مارک – یک فرد غیر سیگاری سالم - بدتر شد و وی دچار تب پیوسته تقریبا 40 درجه سانتیگراد شد.

وی برای معالجه اورژانس به بیمارستان منتقل شد. کیتی که اکنون در خانه قرنطینه است میگوید : " او بهتر نشده بود و هر وقت نفس می کشید ، درد سینه آزار دهنده ای داشت." ابتدا او را به بخش حاد منتقل کردند اما به سرعت بدتر شد. اسکن ها ردپای کرونا را بر ریه های وی نشان دادند ، او به ذات الریه مبتلا شد و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.

اما پزشکان دمای بدن مارک را تحت کنترل گرفتند و توانستند طی 24 ساعت تنگی نفس او را با اکسیژن مکمل مدیریت کنند.کیتی می گوید : " تاکنون وی مراقبت های ویژه را پشت سر گذاشته است ، اما به ما گفته شده که اگر وضعیت وی وخیم تر شود ، چاره ای نخواهد بود."

او می گوید : " ما کارمندان NHS هستیم بنابراین در معرض بیماران آلوده قرار گرفتیم. ما طی روزهای مختلف بیمار شدیم. اگرچه علائم من خفیف بود ، اما قبلاً هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بودم."من اطمینان داشتم كه اگر قرار باشد ما مبتلا شویم و بد آسیب ببینیم ، آن فرد من خواهم بود.من دو بار تحت درمان سرطان قرار گرفتم ، در حالی که مارک ندرتا حتی سرما میخورد."

این تجربه در سراسر کشور رخ داده است. با افزایش موارد Covid-19 ، یک گزارش عجیب از مرکز تحقیقات و بازرسی مراقبت های ویژه (ICNARC) نشان می دهد که مردان 73 درصد از 2000 بیمار مبتلا به کرونا که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند را تشکیل می دهند.

نتایج بیماری این بیماران در سنین 52 تا 70 سالگی هنوز مشخص نیست زیرا بسیاری از آنها در بیمارستان بستری اند. اما این فقط یک پدیده انگلیسی نیست. بهداشت جهانی 50/50 ، انجمنی که بر روی برابری سلامت بین جنسی کار می کند ، در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به موارد ویروس کرونا در زنان و مردان است.

تاکنون ، ارقام قابل اعتماد 18 کشور جهان به دست آمده است. در هر کدام ، نسبت زنان و مردان دارای تست مثبت کرونا ، تقریباً برابر است. اما تعداد بیشتری از مردان در حال مرگ هستند.

در یونان و پرو ، 72 درصد افرادی که به علت ویروس جان خود را از دست داده اند مرد هستند. در ایتالیا 68 درصد از مرگ و میرها و در چین ، دانمارک و آلمان 64 درصد مرگ و میرها مربوط به مردان بوده است.اطلاعات مربوط به انگلیس از پایان ماه مارس به روز نشده اند. با این حال ، به نظر می رسد که همین تصویر واضح را نشان دهد - 61 درصد از بیش از 6000 مرگ و میر مربوط به مردان بوده است.

در حال حاضر داده ها ناقص هستند. تعداد قابل توجهی از مرگ و میر ها در مراقبت های خانگی - با تائید ویروس کرونا یا عفونت های مشکوک - با تاخیر حدود 17 روز ، هنوز در آمار رسمی قرار نگرفته اند.

سیستم مراقبت های بهداشتی انگلستان اعلام کرده است که شمار تلفات در خانه ها در حال حاضر نزدیک به 1000 نفر می باشد که بسیاری از آنها زنان سالخورده بودند. بنابراین احتمالاً تعداد مرگ و میر زنان در این کشور کمتر از واقعیت گزارش شده است.

اما گزارش بهداشت جهانی 50/50 این است که مردان بین 50 تا 80 درصد بیشتر از زنان احتمال مرگ به دنبال تشخیص ویروس کرونا را دارند.

این اختلاف برای اولین بار در چین ، منشاء همه گیری ، مشاهده شد. تجزیه و تحلیل 44.672 مورد تأیید شده تا 11 فوریه نشان داد که میزان مرگ و میر در مردان 2.8 درصد بود ، در حالی که این میزان در زنان 1.7 درصد بود.

برخی متخصصان در آن زمان این سؤال که آیا عوامل شیوه زندگی دخیل هستند یا خیر را مطرح کردند. در چین ، 50 درصد از مردان و کمتر از چهار درصد زنان سیگار میکشند.

استعمال دخانیات ، همانطور که معلوم است ، خطر ابتلا به بیماری های ریه و قلب ، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می دهد ، همه اینها احتمال بروز علائم شدید ویروس کرونا را بیشتر می کنند.

اما از زمانی که این ویروس به کشورهای غربی منتقل شد ، توضیح درستی در دست نیست. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ، در اروپا میزان مصرف سیگار پایینتر است - به طور متوسط 29 درصد. و با اینکه هنوز هم  احتمال استفاده مردان از سیگار بیشتر است ، میزان مصرف سیگار در زنان نیز زیاد است.

باید عامل دیگری در این موضوع نقش ایفا کند. در حقیقت ، مردها از دیرباز ، زمانیکه بحث ویروس پیش می آید به عنوان جنس ضعیف شناخته می شوند.

در مورد سارس هم همینگونه بود - یک ویروس کرونا دیگر که در سال 2003 در سراسر جهان گسترش یافت. مشخص شد که این ویروس تنها 780 نفر را در سطح جهان کشت ، در حالی که ویروس کرونا در حال حاضر منجر به مرگ بیش از 90،000 نفر شده است. اما سارس نیز به طور نامتناسب در مردان کشنده تر بود - 21 درصد از مردان و  13 درصد از زنان مبتلا درگذشتند.در سال 2012 ، 63 درصد از مبتلایان به ویروس مرس نیز مرد بودند.

Sabra Klein ، دانشمندی که در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز ، تفاوت های جنسی در پاسخ به عفونت های ویروسی و واکسن ها را مطالعه میکند ، میگوید : " این الگویی است که ما در بسیاری از عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی دیده ایم - مردان می توانند پیامدهای بدتری داشته باشند." " ما این امر را در مورد ویروس های دیگر نیز مشاهده کردیم. زنان با آنها بهتر مبارزه می کنند."

دکتر جیمز گیل ، پزشک عمومی و سخنران بالینی افتخاری در دانشکده پزشکی وارویک معتقد است که یکی از دلایل این امر این است که مردان مراقب بدن خود نیستند و به طور متوسط مشروبات الکلی بیشتری مصرف می کنند.

مطالعات نشان می دهند ، احتمال کمتری وجود دارد که مردان از رژیم های غذایی سالم پیروی می کنند یا در صورت نیاز به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

در نتیجه ، مردان بیشتر از زنان از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و ریوی ، سرطان ، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 رنج می برند - همه این موارد می توانند منجر به علائم جدی تر ویروس کرونا شوند.

 مطالعات دیگر نشان دادند ، احتمال کمتری وجود دارد که مردان دست های خود را بشویند ، از صابون استفاده كنند یا از توصیه های بهداشت عمومی پیروی كنند. از نظر تئوری ، این امر ممکن است شامل نادیده گرفتن سیاستهای فاصله گذاری اجتماعی باشد ، اگرچه هیچ مدرک مستقیمی برای آن وجود ندارد.

پروفسور فیلیپ گولدر ، استاد ایمونولوژی از دانشگاه آكسفورد ، می گوید كه این موارد تفاوتهای مهم رفتاری بین جنسی هستند كه تأثیر زیادی در نتیجه عفونتهایی مانند ویروس کرونا دارند.

بحث در مورد اینکه آیا چاقی به خودی خود و نه به عنوان یک عامل کمکی در فشار خون بالا و دیابت ، خطر بروز مشکلات ویروس کرونا را افزایش می دهد یا خیر همچنان ادامه دارد. آمار بهداشت انگلیس در سال 2017 نشان داد که مردان بیشتر از زنان دچار افزایش وزن یا چاقی مفرط (67 درصد مردان در مقایسه با 61 درصد زنان) میشوند. آخرین داده های ICNARC نشان نداد که افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 25 هستند ، نسبت به افرادی که وزن سالم دارند ، به احتمال بیشتری به بستری شدن در بیمارستان به علت ویروس کرونا احتیاج دارند.

اما احتمال این که افراد چاق در مراقبت های ویژه جان خود را از دست بدهند بیشتر است.

بر اساس داده های محدود موجود در مورد نتایج ، 57 درصد از افراد با BMI بالای 30 درگذشتند ، در حالی که 43 درصد از افراد دارای BMI طبیعی جان خود را از دست دادند.

پروفسور Duncan Young ، استاد پزشکی مراقبتهای ویژه از دانشگاه آکسفورد ، می گوید : " تعداد این افراد اندک است ، اما به نظر می رسد در بیماران چاق بستری شده در بخش مراقبت های ویژه به علت عفونت ویروس کرونا خطر مرگ افزایش می یابد."

دکتر گیل می گوید یکی از تئوری های قابل قبول این است که ، در مردان ، نحوه توزیع وزن بدن می تواند تأثیرگذار باشد.

وی می گوید : "مردان به میزان گسترده ای دارای توزیع وزن به شکل سیب هستند و این بدان معنی است که چربی به میزان گسترده تر در قسمت تنه توزیع می شود." "این امر می تواند فشار بیشتری به عضلات تنفسی وارد کند و اگر وزن بیشتری داشته باشید ، عضلات سخت تر کار می کنند و بیماری شما سریعتر تشدید میشود. مهم نیست که چه چیزی در وهله اول بیمار را در معرض دیسترس تنفسی قرار دهد."

"مقادیر زیادی از شواهد حاصل از بیهوشی و جراحی عمومی نشان میدهند که اگر چاق باشید ، نتایج شما در دستگاه تهویه بدتر می شود. "

آیا این نابرابری می تواند دلیل ژنتیکی نیز داشته باشد؟ دانشمندان در حال یافتن اطلاعاتی در مورد پایگاه داده های DNA هستند و در تلاشند تا بدانند كه چرا بعضی از افراد نسبت به سایرین مستعد ابتلا به بدترین علائم این بیماری هستند.

اما برخی افراد بر این باورند که اختلافات اساسی بین سیستم ایمنی زنان و مردان ممکن است یک عامل اصلی باشد.پروفسور گولدر می گوید : " به میزان فزاینده ای تشخیص داده می شود که در سیستم ایمنی زن و مرد تفاوت های اساسی وجود دارد و این تفاوت ها تأثیر قابل توجهی در نتیجه حاصل از طیف گسترده ای از بیماری های عفونی دارند."

"معمولا پاسخ ایمنی نسبت به واکسن ها و عفونت ها در سراسر زندگی زنان نسبت به مردان تهاجمی تر و مؤثرتر است.درون هسته هر سلول ، ماده ژنتیکی به نام DNA در ساختارهایی شبیه نخ به نام کروموزوم ها بسته بندی می شود.

ماده ژنتیکی شامل توالی هایی از "کد" به نام ژن ها میباشد که نحوه عملکرد سلول ها و در نتیجه همه چیز از رنگ مو و چشم تا گروه خونی را تعیین می کنند.تعداد طبیعی کروموزوم ها در هر سلول بدن 46 - یا 23 جفت است.ما نیمی از آنها را از مادر و نیمی دیگر را از پدرمان به ارث میبریم.

یک جفت به عنوان کروموزوم های جنسی شناخته می شوند و آنها تعیین می کنند که یک فرد مرد یا زن به دنیا بیاید. کروموزوم های جنسی در زنان و مردان از نظر ساختار متفاوت می باشند : زنان دارای دو کروموزوم جنسی هستند و زمانی که با یک میکروسکوپ بسیار قدرتمند به آنها نگاه میکنیم شکلی شبیه به حرف X دارند. مردان دارای یک کروموزوم جنسی به شکل X و کروموزوم جنسی دیگری به شکل Y هستند.

پروفسور گولدر می گوید ، تعدادی از ژنهای مهم سیستم ایمنی بر روی کروموزوم X قرار دارند.از آنجا که زنان دو نسخه از این کروموزوم را دارند و مردان تنها یک کروموزوم X دارند ، این بدان معنی است که زنان برای مقابله با عفونت و ویروس ها از تجهیزات بهتری برخوردار هستند.

وقتی صحبت از ویروس کرونا باشد ، پروتئینی به نام TLR7 ، مجددا روی کروموزوم X قرار دارد که عفونت ویروس کرونا را حس می کند.

این پروتئین سیگنالی را ایجاد می کند که منجر به تولید مواد شیمیایی به نام اینترفرون های نوع یک در بدن می شود. به گفته پروفسور گولدر ، اینترفرون ها در اصل اثرات ضد ویروسی مستقیم دارند ، اما پاسخ ایمنی ذاتی را نیز تقویت می کنند.

" این امر مربوط به تشخیص یک تهدید و تحریک پاسخ است. هرچه گیرنده های TLR7 بیشتری داشته باشید ، این پاسخ بهتر است."

مردان تنها یک کروموزوم X دارند ، بنابراین به طور طبیعی گیرنده های TLR7 کمتری برای مقابله با ویروس کرونا دارند.

در نگاه اول ، این ممکن است یک اشتباه بزرگ بیولوژیکی به نظر برسد. اما پروفسور گولدر توضیح می دهد که این ممکن است یک مزیت تکاملی باشد.از نظر تئوری ، مهمتر است زنان كه مجبورند فرزند بیاورند و آن ها را بزرگ کنند ، قادر به مقابله با عفونتها از جمله ویروسها و حفظ سلامت خود باشند.

برای مردان ، نقشهای تکاملی دیگر ، مانند جذب همسر و قدرت جسمی ، از نظر تاریخی سودمندتر بود.وی می گوید ، مردان اولیه به اندازه زنان به سیستم ایمنی قوی احتیاج نداشتند.از عوامل دیگر می توان به هورمونهای جنسی مانند تستوسترون اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند.

تستوسترون اغلب به عنوان هورمون جنسی مردانه شناخته می شود زیرا مسئول رشد اسپرم است - اگرچه زنان نیز مقادیر کمی از آن تولید می کنند.

پروفسور گولدر می گوید : "یک مطالعه بسیار خوب وجود دارد که پاسخ به واکسن آنفولانزا در زنان و مردان را بررسی میکند."

زنان پاسخ آنتی بادی بالاتری نسبت به مردان داشتند ، اما زنان دارای کمترین میزان تستوسترون ، بالاترین میزان آنتی بادی را داشتند و  بدترین پاسخ در مردان با بیشترین میزان تستوسترون مشاهده شد.اینکه آیا سطح تستوسترون می تواند بر شدت ویروس کرونا نیز تاثیر داشته باشد هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

اکنون امید بزرگ در روشن شدن تفاوت بین اثرات ویروس کرونا در زنان و مردان از نتیجه آزمایش آنتی بادی ناشی می شود.هیچ آزمایشی هنوز قابل اعتماد نیست.به نظر می رسد آزمایشات مثبت برای ویروس کرونا نشان می دهند که زنان و مردان تقریباً به میزان یکسان احتمال ابتلا دارند - 52 درصد مرد در مقایسه با 48 درصد زن.

اما آزمایش آنتی بادی طیف گسترده ای از جمعیت می تواند حقیقت را نشان دهد ، اینکه آیا زنان با احتمال بیشتر ناقل هستند ، تنها علائم خفیف دارند یا پاسخ آنتی بادی قوی تری نسبت به مردان ایجاد میکنند.

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}