سه نوع ویروس جدید کرونا در جهان وجود دارد

انواع کرونا

  •  نوع A نزدیک به نوع موجود در خفاش ها و پنگولین ها ( مورچه خوار های پولک دار ) است و دارای دو زیر مجموعه است.
  • یکی از زیر مجموعه ها مرتبط با ووهان و دیگری در ایالات متحده و استرالیا شایع است.
  • نوع B از نوع A مشتق شد و در ووهان به شایع ترین نوع تبدیل شد.
  • نوع C از نوع B نشات گرفته است و از طریق سنگاپور به اروپا منتشر شد.

سه نوع کشنده ویروس کرونا در سراسر جهان در حال گسترش است و ایالات متحده تحت فشار گونه اصلی چین قرار دارد.محققان دانشگاه کمبریج ، تاریخچه ژنتیکی این عفونت را از ماه دسامبر تا مارس ( آذر تا اسفند ) نقشه برداری کردند و سه نوع متفاوت ، اما مرتبط به هم پیدا کردند.

تجزیه و تحلیل سویه ها نشان داد نوع A ، ویروس اصلی است که از خفاش ها به انسان ها از طریق پنگولین ها منتقل شده است و شایع ترین نوع ویروس در چین نمیباشد. در عوض ، نوع پاندمیک چین عمدتا نوع B بود که کریسمس وارد عمل شد.

نتایج نشان داد که نوع A بیشترین شیوع در استرالیا و ایالات متحده که بیش از 400.000 مورد ویروس کرونا گزارش کرد را داشته است . دو سوم از نمونه های آمریکایی از نوع A بودند - اما بیماران آلوده بیشتر از ساحل غربی بودند و نه نیویورک.

دکتر پیتر فورستر و تیمش دریافتند که انگلیس بیشتر در معرض نوع B قرار دارد ، و سه چهارم نمونه های آزمایش شده از نوع B بودند. سوئیس ، آلمان ، فرانسه ، بلژیک و هلند نیز تحت سلطه نوع B بودند.

یکی دیگر از گونه ها ، نوع C ، از نوع B نشات گرفت و از طریق سنگاپور به اروپا منتقل شد.

دانشمندان بر این باورند ، این ویروس - که رسماً به آن SARS-CoV-2 می گویند - برای غلبه بر مقاومت سیستم ایمنی بدن در جمعیت های مختلف دائماً در حال جهش است.

برای دانشمندان عجیب است که گونه اصلی A که از طریق ساحل غربی ایالات متحده آمریکا پخش شد ، شایع ترین نوع ویروس در چین نمیباشد و نوع B در چین شایع ترین نوع است.

اما از آنجا که هر دو گونه تا ژانویه ( دی ماه ) وجود داشتند ، زمانی که ایالات متحده اولین مورد خود را پیدا کرد ، به این معنی نیست که زودتر وارد شده و مشخص نشده است. محققان گفتند که این تحقیق برای نتیجه گیری قطعی بسیار کوچک است.

مقاله منتشر شده از دانشگاهیان - که توسط دانشمندان دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است - تنها نمونه 160 بیمار در سراسر جهان ، از جمله بسیاری از اولین موارد مبتلا در اروپا و ایالات متحده را ردیابی کرده است.

از روش های مورد استفاده برای ردیابی مهاجرت ماقبل تاریخ انسان باستان برای پیگیری شیوع ویروس SARS-CoV-2 که باعث ویروس کرونا شده است ، استفاده شد.

این تیم اکنون تجزیه و تحلیل های خود را به روز کرده اند و بیش از 1000 مورد COVID-19 را تا پایان اسفند در اختیار داشتند تا یک تصویر فوری واضح تر ارائه دهند.

تصویر کوچک تر قبلی که در مجله PNAS منتشر شد ، در ابتدا اظهار داشت که نوع C شایع ترین نوع ویروس در اروپا میباشد.اما اکنون اطلاعات نشان می دهند که نوع B بسیار گسترده تر است – 30 نمونه از 31 نمونه  SARS-CoV-2 گرفته شده از بیماران در سوئیس از نوع B بودند.

بعد از دو مطالعه ژنتیکی جداگانه که نشان دادند بیشتر شیوع نیویورک از اروپا ناشی شده است ، مشخص شد که این عفونت در اواسط ماه فوریه ( بهمن ماه ) - هفته ها قبل از اولین مورد تأیید شده در شهر منتقل شده است.

محققان دانشکده پزشکی Icahn ، DNA حاصل از هزاران نمونه بیمار مبتلا به کروناویروس را بررسی کردند تا نتیجه بگیرند که مسافران ویروس را از اروپا به سیب بزرگ آورده اند.

بعلاوه ، یافته های دکتر فورستر و تیمش نشان داد که گونه ویروس وارد شده به ایالت واشنگتن از چین آمده است.دانشمندان کمبریج دریافتند که دو سوم از 310 نمونه ویروس توالی یابی شده در ایالات متحده نوع A بودند.

و تمام موارد آمریکایی مرتبط با کشتی های دریایی دارای گونه های نوع B بودند. هنوز مشخص نیست که چه کشتی هایی ویروس را گرفتند – اما کشتی شاهزاده الماس که هفته ها در سواحل ژاپن قرنطینه شده بود ، بیش از 700 مورد عفونت گزارش داد.

داده ها نشان می دهند که دو مورد اول انگلیس - که گفته می شود دانشجوی دانشگاه یورک و مادرش بودند و در اواخر ژانویه مبتلا شدند ، نوع A را داشتند و این امر نشان می دهد که آنها در چین به این ویروس مبتلا شدند.

هیچ نمونه دیگری از انگلیس ، اسکاتلند یا ولز از نوع A نبود ، تقریباً 30 ویروس از 40 ویروس نوع B بودند.دكتر فورستر به MailOnline گفت ، ممكن است شیوع انگلستان از ایتالیا آمده باشد اما این داده ها برای هر گونه نتیجه گیری خیلی محدود هستند.

سایر موارد ثبت شده در انگلیس از نوع C بود که احتمالاً به شرق آسیا برمیگردد.گفته می شود اولین " ابر پخش کننده" انگلیس - پدر استیو والش –  بود که به یک کنفرانس تجاری در سنگاپور رفته و تعداد زیادی از بیماران در ساسکس را آلوده کرده بود.

دکتر فورستر به MailOnline گفت که نوع A در اصل در داخل چین به نوع B  جهش یافته است - اما نوع C ، "دختر" B ، در خارج از کشور تکامل یافته است.

وی اعتراف كرد كه دانشمندان نسبت به چگونگی شكل گرفتن نوع B از اسبق خود و این که در چین شایع تر است اطلاعات کمی دارند اما این سوال روزی پاسخ داده خواهد شد.

مشخص شد که نوع B در سیستم ایمنی افراد ووهان راحت است و برای سازگاری نیازی به جهش ندارد.با این حال ، در خارج از ووهان و در بدن افراد مناطق مختلف ، این نوع بسیار سریعتر جهش میابد.

این امر نشان میدهد که این ویروس در تلاش برای سازگاری ، بقا و غلبه بر مقاومت افراد جوامع دیگر مانند جوامع غربی بوده است.تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که ممکن است ویروس سویه اصلی از سپتامبر ( شهریور ) در چین در گردش باشد و دکتر فورستر گفت ، بررسی های آنها نشان داد که نوع B زنده بوده و در کریسمس وارد عمل شده است.

این امر به این معنی است که ویروس قبل از آن که چین موارد ویروس کرونا را گزارش کند جهش یافته بود – اولین بار ووهان در 31 دسامبر ( 10 دی 98 ) شیوع این ویروس اسرارآمیز را اعلام کرد.

وی به MailOnline گفت : "بیشتر موارد در ووهان از نوع B است در حالی که نوع مشتق شده C متعاقبا پدیدار شد و ابتدا از طریق سنگاپور گسترش یافت."

وی اظهار داشت که نوع C متحمل جهش نشده است - اما در مورد یافته هایش هشدار داد و گفت نمونه بسیار اندک است.

دکتر فورستر افزود که داده های مورد استفاده تنها یک عکس فوری بوده و شامل ده ها هزار پرونده تایید شده در هر کشور نیست.به عنوان مثال ، ممکن است شیوع در چین عمدتاً از نوع A باشد - اما تحلیل داده ها نشان می دهد که اینگونه نیست.

نوع A نزدیکترین نوع به موردی است که در خفاش ها و پنگولین ها وجود دارد و "ریشه" شیوع در نظر گرفته می شود.

نوع A دارای دو زیر مجموعه است و زیر مجموعه اول ، با عنوان آلل T ، دارای ارتباطات قابل توجهی با آسیای شرقی میباشد ، همانطور که در آمریکایی هایی که در ووهان زندگی می کردند ، یافت شد.با این حال ، زیر مجموعه دوم نوع A ، به نام آلل C ، به دلیل رشته ای از جهش ها کمی متفاوت است.

دانشمندان این مطالعه گفتند : "تقریباً نیمی از انواع موجود در این زیرمجموعه ، در خارج از آسیای شرقی ، عمدتا در ایالات متحده و استرالیا یافت می شوند."

مطالعه اصلی به 93 ژنوم نوع B دسترسی داشت و 74 مورد در ووهان (22) ، سایر قسمتهای شرق چین (31) یا کشورهای همسایه آسیایی (21) قرار داشتند.اطلاعات محدودی در مناطق دیگر وجود داشت ، اما نوع B با ووهان ارتباط شدید دارد و از نوع A از طریق دو جهش T8782C و C28144T مشتق می شود.

دانشمندان معتقدند كه این روشها می توانند در پیش بینی نقاط داغ جهانی انتقال و افزایش بیماری در آینده كمك كنند.

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}