آیا باید دوباره نگران سویه جدید کرونا باشیم؟

سویه جدید کرونا

سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در حال ردیابی سویه جدید و بسیار جهش یافته از ویروسی هستند که باعث COVID-19 می شود. از اواخر تیر ماه، شش مورد در چهار کشور شناسایی شده است. دانشمندان در حال بررسی سویه جدید به نام BA.2.86 هستند، زیرا دارای 36 جهش است که آن را از نوع غالب فعلی XBB.1.5 متمایز می کند. تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه BA.2.86 سریعتر گسترش می یابد یا باعث بیماری جدی تری نسبت به نسخه های قبلی می شود وجود ندارد. CDC گفت توصیه هایش در مورد محافظت از خود در برابر COVID یکسان است.


چه موارد جدیدی در مورد کووید وجود دارد؟

عفونت‌های کووید و بستری شدن در بیمارستان در ایالات متحده، اروپا و آسیا در حال افزایش است و موارد بیشتری در ماه‌های اخیر به زیرشاخه EG.5 «Eris» نسبت داده می‌شود که از نوادگان دودمان Omicron که در ابتدا در نوامبر 2021 ظاهر شد. طی چند روز گذشته، مقامات بهداشت عمومی هر کدام یک مورد BA.2.86 را در ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل و سه مورد در دانمارک ثبت کرده‌اند.


دانشمندان در مورد سویه جدید کرونا BA.2.86 چه می گویند؟

دکتر اس. وسلی لانگ، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در بیمارستان متدیست هیوستون، توضیح داد که BA.2.86 از یک "شاخه اولیه" ویروس کرونا سرچشمه می گیرد، بنابراین با واکسن های فعلی مورد هدف قرار می گیرد.او گفت که باید دید آیا BA.2.86 می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا مزیتی در فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از عفونت یا واکسیناسیون قبلی داشته باشد. اما بسیاری از کشورها آزمایش‌های بیماران و تلاش‌های آنها برای تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس‌های ایجادکننده موارد جدید کووید را به شدت کاهش داده‌اند. دکتر اریک تپول، کارشناس ژنومیک موسسه تحقیقاتی اسکریپس امریکا، گفت: مسیر BA.2.86 "در حال حاضر خوب به نظر نمی رسد"، با توجه به سرعت شناسایی موارد جدید. جهش های فراوان آن باعث می شود BA.2.86 در مقایسه با انواع قبلی "به طور اساسی در ساختارش متفاوت باشد". وی افزود، سوال اصلی این است که آیا BA.2.86 قدرت انتقال بالایی دارد یا خیر؟

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

تست کرونا در منزل


آیا سویه جدید کرونا قدرت سرایت و بیماری زایی بیشتری دارد؟

بر اساس داده‌های وب‌سایت CDC، بازدیدها و بستری شدن در بخش اورژانس ایالات متحده برای کووید کم است، اما از اوایل جولای افزایش یافته است. با این حال، تا کنون، پزشکان گزارش داده‌اند که بیمارانی که در هفته‌های اخیر مشاهده شده‌اند، با گسترش نوع جدید، به اندازه بیمارانی که در طول موج‌های اولیه همه‌گیری درمان شده‌اند، بیمار نیستند.
گسترش بیشتر BA.2.86 احتمالاً باعث بیماری و مرگ بیشتر در جمعیت های آسیب پذیر می شود. خیلی زود است که بدانیم آیا سویه جدید کووید BA.2.86 باعث بیماری شدیدتر می شود یا خیر. سخنگوی CDC گفت: بر اساس شواهد موجود، ما هنوز نمی دانیم که (BA.2.86) در صورت وجود چه خطراتی ممکن است برای سلامت عمومی ایجاد کند، فراتر از آن چیزی که در سایر سویه های رایج در حال حاضر مشاهده شده است.


آیا واکسن در برابر سویه جدید کرونا BA.2.86 موثر است؟

با توجه به کاهش همه‌گیری، ممکن است یک سال یا بیشتر از زمانی که بسیاری از افراد قبلاً آلوده شده‌اند یا علیه کووید واکسینه شده‌اند، می‌گذرد. این واکسن همچنان به شما دفاع عالی در برابر بیماری و مرگ می دهد. عکس‌های تقویت‌کننده کووید به‌روزرسانی‌شده که اکنون در حال توسعه هستند برای هدف قرار دادن نوع فرعی Omicron XBB.1.5 طراحی شده‌اند. نماینده شرکت مدرنا می گوید داده‌های آزمایشی اولیه نشان می‌دهد که آخرین نسخه این واکسن نویدبخش علیه سویه جدید Eris و نوع مرتبط با آن به نام Fornax است که در ایالات متحده منتشر شده است. شرکت فایزر هم در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شد، اعلام کرد که عکس به‌روز رسانی‌شده کووید-19 فعالیت موثری را در برابر زیرشاخه Eris نشان داد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}