کرونا ویروس چیست و همه آنچه که باید از کرونا بدانید!

شیوع کرونا

شیوع فعلی عفونتها با نوع جدیدی از کروناویروس موجب نگرانی و اضطراب جهانی شده است که ممکن است ویروس خیلی سریع و به مناطق خیلی دور گسترش یابد و باعث شود که صدمات چشمگیری قبل از اینکه مسئولان بهداشت راهی برای متوقف کردن آن پیدا کنند ، ایجاد شود. اما واقعیت ها در مورد شیوع کروناویروس جدید چیست؟ ما این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم.

شیوع کرونا ویروس جدید چگونه است؟

در دسامبر سال 2019 ، گزارش هایی مبنی بر شیوع کروناویروسی كه متخصصان قبلاً هرگز در انسان ندیده بودند ، در میان جمعیت ووهان ، شهری بزرگ در استان هوبئی چین ، داده شد.

از آن زمان ، این ویروس به سایر کشورها ، چه در داخل و چه در خارج از آسیا گسترش یافت و این امر منجر شد مقامات این شرایط را به عنوان شیوع بیماری توصیف کنند. در پایان ژانویه امسال ، سازمان بهداشت این وضعیت را یک اورژانس عمومی بهداشت اعلام کرد. (WHO) جهانی

تا به امروز ، کروناویروس جدید  - در حال حاضر لقب "سندرم حاد و شدید تنفسی 2 " ، یا به اختصار SARS-CoV-2 را دارد - مسئول 78.191 عفونت در چین و 2.918 عفونت در 37 کشور دیگر جهان بوده است. در چین تاکنون این ویروس موجب مرگ 2.718 نفر شده است. این ویروس همچنین منجر به یک مرگ در فیلیپین شد.

اما ما واقعاً در مورد این ویروس چه می دانیم؟ و چقدر احتمال دارد که بر جمعیت جهانی تأثیر بگذارد؟

Medical News Today با سازمان بهداشت جهانی تماس گرفته و از اطلاعاتی كه سازمانهای بهداشت عمومی ارائه داده اند ، استفاده كرد و برای پاسخ به این سؤالات و سایر سؤالات خوانندگان ما ، جدیدترین مطالعاتی كه حول همین موضوع درمجلات ارائه شده است را بررسی کرده است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

ویروس کرونا چیست ؟

SARS-CoV-2 یک کرونا ویروس است که باعث بیماری کروناویروس سال 2019 (COVID-19) می شود. بطور کلی کرونا ویروس ها خانواده ای از ویروس هایی هستند که سیستم تنفسی پستانداران را هدف قرار داده و بر آنها تأثیر می گذارند. با توجه به خصوصیات ویژه آنها ، چهار "نوع" اصلی از کروناویروسها وجود دارد که به آنها آلفا ، بتا ، دلتا و گاما گفته می شود.

بیشتر این ویروس ها فقط روی حیوانات تأثیر می گذارند ، اما تعداد معدودی می توانند به انسان نیز منتقل شوند. مواردی که برای انسان قابل انتقال است فقط به دو مورد از این جنس تعلق دارد : آلفا و بتا.

فقط دو کروناویروس پیش از این باعث شیوع جهانی شده اند. اولین مورد این ویروس ، کروناویروس SARS بود که مسئول سندرم حاد شدید تنفسی (SARS) بود و اولین بار در سال 2002 و در چین شروع به گسترش کرد. اپیدمی ویروس سارس در درجه اول بر جمعیت سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ تأثیر گذاشت و در سال 2003 از بین رفت.

مورد دیگر کروناویروس MERS  - یا کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه - بود که در سال 2012 در عربستان سعودی ظهور کرد. این ویروس از آن زمان تاکنون حداقل 2.494 فرد را مبتلا کرده است.

منشا ویروس کرونا از کجاست ؟

انسان معمولا از طریق تماس با یک حیوان آلوده به کروناویروس مبتلا میشود.

برخی از رایج ترین حامل ها خفاش ها هستند ، اگرچه معمولا کروناویروس ها را مستقیماً به انسان منتقل نمی کنند. در عوض ، انتقال ممکن است از طریق یک حیوان "واسطه" اتفاق بیفتد ، که معمولاً - نه همیشه - یک نوع حیوان خانگی خواهد بود.

کروناویروس سارس از طریق گربه های درختی به انسان سرایت می کند ، در حالی که ویروس مرس از طریق شتر ها گسترش می یابد. با این حال ، تعیین حیوانی که از ابتدا عفونت کروناویروس را انتشار میدهد ، می تواند دشوار باشد.

در مورد کروناویروس جدید ، گزارش های اولیه از چین این شیوع را به یک بازار غذاهای دریایی در مرکز ووهان ربط داده اند. در نتیجه ، مقامات محلی در تاریخ 1 ژانویه این بازار را تعطیل کردند.

با این حال ، ارزیابی های بعدی نشان دادند که بعید است این بازار ، منبع منفرد شیوع کروناویروس باشد ، زیرا برخی از افراد آلوده به ویروس زیاد در این بازار حضور نداشتند.

متخصصان هنوز نتوانسته اند منبع واقعی ویروس را تعیین کنند یا حتی تأیید کنند که آیا یک منبع اصلی منفرد وجود داشته است یا خیر.

زمانی که MNT) Medical News Today) برای اظهار نظر با WHO تماس گرفت ، سخنگویان آنها تأکید کردند :

"ما هنوز نمی دانیم [منبع ویژه SARS-CoV-2 چیست]. محققان چین در حال بررسی این موضوع هستند اما هنوز منبعی را شناسایی نکرده اند. "

ویروس کرونا چگونه انتقال می یابد؟

اگرچه احتمالاً این ویروس از حیوانات سرچشمه گرفته است ، انتقال کروناویروس جدید از فرد به فرد دیگر ممکن است رخ دهد ، اگرچه برخی از سؤالات در مورد انتقال آن همچنان بی پاسخ مانده است.

به گفته سخنگویان سازمان بهداشت جهانی (WHO) كه به سؤالات MNT پاسخ دادند ، "جستجوكنندگان هنوز در حال مطالعه پارامترهای دقیق انتقال انسان به انسان هستند."

آنها توضیح دادند : "در ووهان در ابتدای شیوع بیماری ، برخی از افراد پس از قرار گرفتن در معرض یک منبع ، به احتمال زیاد یک حیوان مبتلا ، به این بیماری مبتلا شدند. این امر در انتقال بین افراد نیز تکرار میشود. "

آنها افزودند : "مانند سایر کروناویروس ها ، انتقال از طریق مسیر تنفسی است ، به این معنی که ویروس در مجاری هوایی (بینی و ریه ها) متمرکز میشود و به عنوان مثال می تواند از طریق قطرات بینی یا دهان به شخص دیگری منتقل شود. ما هنوز نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری بر روی داده های اپیدمیولوژیک برای درک کامل این انتقال و نحوه آلودگی افراد داریم. "

در خلاصه جلسه مطبوعاتی 6 فوریه ، دکتر Maria Van Kerkhove ، مشاور WHO ، گفت : " ما میدانیم که برخی افراد مبتلا علائم ملایمی دارند و برخی علائم شدید ، ما می دانیم که هر چه علائم بیشتری داشته باشید ، احتمال انتقال آن نیز بیشتر است. "

سازمان بهداشت جهانی در "پرسش و پاسخ كروناویروسها " اظهار داشت كه " احتمال ابتلا به COVID-19 از شخصی كه فاقد علائم است ، بسیار کم است."

در مصاحبه ای برای شبکه JAMA که در تاریخ 6 فوریه نیز پخش شده است - دکتر Anthony Fauci ، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ، گفت : " براساس داده هایی که از متخصصان چینی دریافت کرده اند ، دوره کمون کروناویروس جدید احتمالاً بین 5 تا 6 روز است - شاید به 5 روز نزدیک تر باشد. "

یعنی احتمالاً این ویروس حدود 5 تا 6 روز بعد از مبتلا کردن فرد علائم را نشان میدهد.

اگرچه ، WHO اظهار کرد كه كارشناسان تخمین می زنند كه دوره کمون ویروس جدید ممکن است بین 1 تا 14 روز ادامه داشته باشد ، اما در بخش پرسش و پاسخ کروناویروس پیشنهاد دادند که به احتمال بالا مدت زمان آن حدود 5 روز است.

ویروس کرونا چقدر با ویروس های دیگر قابل مقایسه است؟

محققان موسسات چینی توانستند از ابزارهای پیشرفته توالی یابی ژنوم برای شناسایی ساختار DNA کروناویروس جدید استفاده کنند.

به نظر می رسد که SARS-CoV-2 بیشتر شبیه به دو کروناویروس خفاش معروف به bat-SL-CoVZC45 و bat-SL-CoVZXC21 میباشد ، توالی ژنومی آن 88٪ است مشابه آنهاست.

همان مطالعه نشان می دهد که DNA ویروس جدید تقریباً 79٪ مشابه DNA کروناویروس سارس و تقریباً 50٪ مانند DNA ویروس MERS است.

اخیراً ، مطالعه ای که توسط محققان چینی انجام شد نشان داد كه مورچه خوارهای پولکدار می توانند انتشار دهنده های اولیه SARS-CoV-2 باشند ، زیرا به نظر میرسد توالی ژنومی SARS-CoV-2 99٪ مانند DNA كروناویروس اختصاصی این حیوانات میباشد.

با این وجود ، از آن زمان ، سایر متخصصان با استناد به شواهد بی نتیجه نسبت به این ایده تردید نشان دادند.

علائم کرونا ویروس چیست؟

مانند کروناویروس های قبلی ، کروناویروس جدید باعث بیماری تنفسی می شود و علائم آن بر سلامت تنفس تأثیر می گذارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از چیستی ویروس کرونا و علائم کرونا می توانید برروی لینک کلیک کنید.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، علائم اصلی COVID-19 ، تب ، سرفه و تنگی نفس میباشد.

سخنران WHO به MNT گفت : " اطلاعات موجود نشان می دهند که ویروس می تواند باعث علائم خفیف شبه آنفولانزا و همچنین بیماری شدیدتر شود. اکثر بیماران دارای بیماری خفیف هستند و به نظر می رسد حدود 20٪ به سمت بیماری شدیدتری از جمله ذات الریه ، نارسایی تنفسی و برخی موارد مرگ پیش میروند".

در خلاصه جلسه مطبوعاتی تاریخ 27 فوریه ، مقامات سازمان بهداشت جهانی همچنین خاطرنشان كردند كه آبریزش بینی معمولاً نشانه COVID-19 نیست.

در یک جلسه رسمی پرسش و پاسخ WHO ، دکتر Van Kerkhove توضیح داد ،  از آنجا که علائم COVID-19 می تواند بسیار کلی باشد ، تشخیص تفاوت بین این علائم و علائم سایر عفونت های تنفسی دشوار است.

وی گفت كه متخصصان برای فهمیدن اینکه دقیقاً با چه کسی سر و کار دارند ، نمونه های ویروسی را آزمایش می کنند تا بفهمند آیا ساختار DNA ویروس با ساختار DNA SARS-CoV-2 مطابقت دارد یا خیر.

دکترVan Kerkhove گفت : " زمانی که شخصی به یک بیماری تنفسی مبتلا می شود ، در ابتدا تشخیص اینکه به چه چیزی مبتلا شده است بسیار دشوار است. بنابراین ، به همین دلیل ، آنچه ما به آن اعتماد می کنیم تشخیص (آزمایش های مولکولی) است. "

اثرات بیماری کرونا چیست؟

بسیاری از مردم نگران این هستند که شیوع فعلی به یک بیماری همه گیر تبدیل شود ، و نگرانی های عمومی توسط جلسه توجیهی CDC که در 25 فوریه از شهروندان ایالات متحده خواست برای این اتفاق آماده باشند ، تشدید شده است.

با این حال ، مقامات WHO استدلال می کنند که اعلام بیماری همه گیر COVID-19 ممکن است یک رویکرد سازنده برای وضعیت اضطراری بهداشت عمومی فعلی نباشد. میتوانید با کلیک کردن برروی لینک در ارتباط با خطر مرگ کرونا و میزان کشنده بودن آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در یک اعلامیه در تاریخ 26 فوریه ، مدیر کل WHO ، دکتر Tedros Adhanom Gbrebreyesus اظهار کرد : " به کار بردن کلمه همه گیر بدون احتیاط ، هیچ مزیت محسوسی ندارد ، اما در تشدید ترس غیر ضروری و غیر قابل توجیه و فلج کردن سیستم ها ، خطر قابل توجهی دارد. "

همچنین در مورد میزان شباهت SARS-CoV-2 با سایر ویروس ها از نظر میزان آلودگی و مرگ و میر سوالات زیادی باقی مانده است.

در پاسخ به سؤالات مربوط به این موضوع ، سخنگوی WHO به MNT گفت : " این یک بیماری جدید است و درک ما به سرعت در حال تغییر است. ما به تجزیه و تحلیل اطلاعات هر بیمار فعلی و جدید ادامه خواهیم داد. "

سخنرانان WHO گفتند : "ما هنوز جزئیات زیادی در مورد میزان مرگ و میر حاصل از SARS-CoV-2 نمی دانیم ، و اکنون مطالعات ادامه دارند. در مورد MERS ، می دانیم که تقریباً 35٪ از بیماران گزارش شده مبتلا به کروناویروس MERS فوت شده اند. در موردSARS  ، WHO تخمین زد كه نسبت مرگ و میر موارد سارس بسته به گروه سنی تحت تأثیر ، از 0٪ تا 50٪ متغیر است و تخمین کلی نرخ مرگ و میر 14 % تا 15 % میباشد."

"تاکنون ، تعداد عفونت ها و مرگ های حاصل از  COVID-19 از تعداد ناشی از شیوع های اخیر ویروس های آنفولانزا خصوصا مضر مانند آنفولانزای خوکی (H1N1) کمتر است."

سخنران WHO به MNT گفت : "در مورد H1N1 ، از 12 آوریل 2009 تا 10 آوریل 2010 ، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که 60.8 میلیون مورد ، 274.304 بستری در بیمارستان و 12.469 فوت در ایالات متحده به دلیل ویروس H1N1 وجود داشته است. بعلاوه ، CDC تخمین زد كه 151،700 تا 575،400 فرد در سراسر جهان در اثر ابتلا به ویروس H1N1 در طی سال اول ابتلا به ویروس درگذشتند. "

طبق ارزیابی های اخیر ، به نظر می رسد که SARS-CoV-2 نسبت به سایر کروناویروس ها - مانند مواردی که باعث SARS و MERS می شوند - آلوده تر است اما با احتمال کمتری منجر به مرگ می شود.

برخی تخمین ها حاکی از آن است که میزان مرگ و میر کروناویروس جدید در محدوده 2 تا 3٪ است ، اما هیچ تائید رسمی در این رابطه وجود ندارد ، زیرا به سختی می توان گفت چگونه این بیماری شیوع پیدا می کند.

درخلاصه جلسه مطبوعاتی WHO در 6 فوریه ، مقامات سازمان بهداشت جهانی مجدداً تأكید كردند : افرادی كه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید ناشی از عفونت SARS-CoV-2 هستند ، افراد مسن و افرادی هستند كه بیماری های دیگری دارند که سیستم ایمنی بدنشان را به خطر می اندازد.

مقامات WHO همچنین در این جلسه مطبوعاتی گفتند که سنین بالای 80 سال ، بالاترین خطر مرگ مربوط به SARS-CoV-2 را دارند.

در گزارش های دیگر ذکر شده است که تعداد بسیار کمی از کودکان به این ویروس جدید مبتلا شده اند و احتمالاً مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

چگونه میتوانیم از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کنیم؟

دستورالعمل های رسمی پیشگیری سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می دهد كه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت کروناویروس ، افراد باید بهترین اقدامات بهداشت فردی محافظت از هرگونه ویروس دیگر را اعمال كنند.

به گفته سخنگو WHO كه به سؤالات MNT پاسخ داد :

"توصیه های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و پختن کامل گوشت و تخم مرغ است. از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه را نشان میدهد خودداری کنید. "

در مورد پوشیدن ماسک های محافظ ، دستورالعمل های WHO بیان می کنند که مردم فقط در صورت مراقبت از کسی که مبتلا به COVID-19 است ، این کار را انجام دهند.

ماسک ها باید بینی و دهان را بپوشانند و کاملاً ایمن شوند. افراد باید قبل از قرار دادن ماسک جدید ، دستان خود را کاملاً شستشو دهند ، حتماً ماسک های استفاده شده را به طور مناسب دور ریخته و پس از دور ریختن آنها ، دوباره دست خود را تمیز کنند.

ویروس کرونا چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ درمان تخصصی و هدفمندی برای عفونت های ناشی از کروناویروس جدید وجود ندارد. هنگامی که پزشکان یک عفونت SARS-CoV-2 را تشخیص می دهند ، آنها علائم را در هنگام بروز درمان میکنند.

در پرسش و پاسخ WHO، دکتر Van Kerkhove توضیح داد که "به دلیل اینکه این ویروس جدید است ، ما درمان خاصی برای آن نداریم. اما از آنجا که این ویروس باعث بیماری تنفسی می شود ، این علائم درمان می شوند".

وی همچنین تأکید کرد : "آنتی بیوتیک ها علیه ویروس کار نمی کنند."

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

محققان ویروس کرونا در چه مرحله ای هستند؟

در همان پرسش و پاسخ ، دکتر Van Kerkhove خاطر نشان کرد که : برای کروناویروس جدید "درمان هایی در حال توسعه هستند". وی گفت ، در طی سالها ، "بسیاری از روش ها برای درمان کروناویروس های دیگر مانند کروناویروس مرس مورد بررسی قرار گرفته اند."

وی ادامه داد: "و امیدوارم که این درمان ها  بتوانند برای درمان کروناویروس جدید نیز مفید باشند".

در حال حاضر کارآزمایی های بالینی برای یافتن یک روش درمانی و واکسن در برابر کروناویروس مرس در حال انجام است که در صورت موفقیت ، می تواند زمینه را برای واکسن SARS-CoV-2 و درمان COVID-19 فراهم کند.

برخی دانشمندان در حال انجام آزمایش با استفاده از درمان ضد رتروویروسی ، درمانی که برای HIV میباشد ، در برابر ویروس جدید میباشند. اما چرا ممکن است این نوع درمانها در هنگام نبرد با این کروناویروس نوید دهنده باشند؟

طبق برخی مطالعات ، ترکیبی از داروهای ضد رتروویروسی که دانشمندان در حال آزمایش با آن هستند - لوپیناویر و ریتوناویر - قادر به حمله به یک مولکول تخصصی میباشد که HIV و کروناویروس ها هر دو برای تکثیر از آن استفاده می کنند.

یکی دیگر از مواردی که گفته می شود نویدبخش است ، استفاده از  baricitinib ، دارویی که پزشکان برای درمان آرتروز از آن استفاده می کنند - علیه کروناویروس جدید میباشد. محققانی که به این ایده رسیده اند توضیح می دهند که به احتمال زیاد SARS-CoV-2 می تواند با تعامل با گیرنده های خاص موجود در سطح برخی سلول های ریه ، ریه ها را آلوده کند.

اما چنین گیرنده هایی در بعضی از سلول های کلیه ، رگ های خونی و قلب نیز وجود دارند. محققان می گویند  داروی baricitinib ممکن است قادر به مختل کردن کردن تعامل بین ویروس و این گیرنده های کلیدی باشد. با این حال ، آیا واقعاً مؤثر خواهد بود یا نه ، هنوز باید صبر کرد.

در خلاصه جلسه مطبوعاتی 5 Feb ، مقامات سازمان بهداشت جهانی ترجیح محققان را برای آزمایش داروهای موجود برای مقابله با کروناویروس جدید توضیح دادند.

به گفته آنها ، این داروها قبلاً تأیید رسمی را برای استفاده در برابر سایر گونه ها به دست آورده اند ، به این معنی که آنها بسیار بی خطر هستند. در نتیجه ، آنها لازم نیست که به مجموعه گسترده ای از کارآزمایی های پیش بالینی و بالینی که داروهای جدید احتیاج دارند ، بپردازند ، که این فرآیندها در واقع می توانند بسیار طولانی باشند.

کجا میتوانم اطلاعات بیشتری از بیماری کرونا کسب کنم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوع کرونا ویروس جدید و راهنمایی های گسترده در مورد بهترین شیوه ها در هنگام برخورد با ویروس ، در اینجا چند منبع بین المللی وجود دارد که می توانید به آنها دسترسی داشته باشید :

سامانه اطلاع رسانی کرونا و با دنبال کردن مقاله های مربوط به کرونا در آزمایشگاه مندل اطلاعات بیشتری از این ویروس کسب کنید.

MNT به دنبال پیشرفت های مربوط به این موضوع در زمینه بهداشت جهانی خواهد بود و ما اطمینان داریم نتایج خوبی بزودی حاصل خواهد شد.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}