ارتباط فشار خون بالا در دوران بارداری با تغییرات در ژن های جفت

فشار خون و بارداری

براساس مطالعه محققان موسسه ملی بهداشت کودکان و رشد انسان (NICHD )  ، بخشی از موسسه ملی بهداشت (NIH) ، فشار خون بالای مادر در دوران بارداری با تغییرات شیمیایی در ژنهای جفت همراه است. این تغییرات شامل متیلاسیون DNA ، اتصال ترکیباتی معروف به گروههای متیل به DNA ، میباشند که می توانند فعالیت یک ژن را تغییر دهند. قرار گرفتن در معرض فشار خون بالا در رحم ، خطر اختلال در رشد جنین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در زندگی بزرگسالان افزایش می دهد. درنهایت ، این یافته ها میتوانند اطلاعاتی در مورد علل اولیه بیماری های قلبی عروقی و چگونگی جلوگیری از بروز آنها به ما بدهند.

محققان یک تجزیه و تحلیل جامع ژنتیکی به نام مطالعه همراهی گسترده اپی ژنومی ( EWAS ) را بر نمونه های بیوپسی حاصل از جفت های 301 زن باردار در مطالعه رشد جنینی NICHD انجام دادند. EWAS متیلاسیون DNA و سایر تغییرات عملکرد ژن را شناسایی میکند. نویسندگان معتقدند مطالعه آنها اولین EWAS است که متیلاسیون DNA جفت که با زمان افزایش فشار خون مادر در بارداری مطابقت داشت بررسی می کند. بسیاری از ژنهای متیله شده در این مطالعه ، در مطالعات قبلی در عملکرد قلب و عروق نقش داشتند.

محققان امیدوارند که الگوهای متیلاسیون DNA را در گروههای بزرگتر زنان باردار ، از جمله کسانی که دارای اختلالات فشار خون مرتبط با بارداری مانند پره اکلامپسی هستند ، مورد مطالعه قرار دهند.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}