خطر چاقی در کودکانی که شیر پر چرب مصرف می کنند کمتر است!

مصرف شیر در کودکان

بررسی های سیستماتیک به سرپرستی بیمارستان سنت مایکل تورنتو ، نشان داد کودکانی که شیر کامل می نوشند ، در مقایسه با کودکانی که شیر کم چرب مصرف میکنند ، 40 درصد کاهش احتمال اضافه وزن یا چاقی را دارند.

این تحقیق که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شد ، 28 مطالعه از هفت کشور که به بررسی رابطه بین مصرف شیر گاو توسط کودکان و خطر اضافه وزن یا چاقی پرداخته اند ، مورد بررسی قرار داده است. هیچ یک از مطالعات - که درمجموع شامل تقریباً 21000 کودک بین سنین 1 تا 18 سال میباشند - نشان نداد که بچه هایی که شیر کم چرب می نوشند ، کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی را دارند. هجده مورد از 28 مطالعه نشان دادند که کودکانی که شیر کامل می نوشند ، با احتمال کمتری دچار اضافه وزن یا چاقی میشوند.

این یافته ها دستورالعمل های کانادایی و بین المللی را که به کودکان توصیه می کنند از دو سالگی به جای شیر کامل ، از  شیر گاو کم چرب استفاده کنند تا خطر چاقی را کاهش دهند ، به چالش کشیدند.

دکتر Jonathon Maguire ، نویسنده راهنما این مطالعه و پزشک متخصص اطفال در بیمارستان سنت مایکل گفت : " اکثر کودکان در کانادا و ایالات متحده شیر گاو را به صورت روزانه مصرف می کنند و این شیر منبع اصلی چربی رژیم غذایی برای بسیاری از کودکان است".

"در بررسی های  ما ، کودکان پیرو این توصیه که شیر کم چرب از دو سالگی جایگزین شیر کامل شود ،  لاغرتر از کودکانی که شیر کامل مصرف میکردند نبودند."

دکتر Maguire ، که همچنین دانشمند مرکز MAP برای راه حل های بهداشت شهری میباشد ، امیدوار است که در آینده علت و معلول شیر کامل و کاهش خطر ابتلا به چاقی را در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده مشخص کند.

دکتر Maguire گفت : " تمام مطالعاتی که ما بررسی کردیم ، مطالعات مشاهده ای بودند ، به این معنی که نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که شیر کامل باعث کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی شده است. ممکن است شیر کامل با عوامل دیگری که خطر اضافه وزن یا چاقی را کاهش می دهند مرتبط باشد."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}