افزایش چربی خون باعث آسیب به اندام ها می شود

چربی خون

در یک مطالعه جدید ، محققان مکانیسم هایی را شناسایی کردند که در آنها افزایش چربی خون میتواند منجر به التهاب و با گذر زمان نتایج شدیدتری مانند آسیب به اندام ها شود.التهاب ، هم در نتیجه بسیاری از بیماری ها ایجاد شده و هم یک عامل خطر برای ایجاد آنها محصوب میشود. این بیماری ها شامل چاقی ، دیابت و مشکلات قلبی عروقی میباشند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

یکی از مهمترین دلایل التهاب ، عفونت است. هنگامی که بدن احساس میکند میکروارگانیسم های خارجی خطرناک ، مانند باکتری ها ، وارد آن شده اند ، یک پاسخ ایمنی ایجاد میکند. التهاب یک بخش کلیدی از این پاسخ میباشد.

این نوع رویدادها طبیعی است و معمولاً به حفظ سلامت کمک می کند. اما گاهی اوقات ، التهاب به دلایل دیگری غیر از عفونت رخ می دهد و ممکن است به طور غیر طبیعی ادامه یابد و منجر به انواع مختلفی از   آسیب ها شود.

در یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله ایمونولوژی  Nature منتشر شده است ، دکتر Timo Speer و همکارانش - از دانشگاه Saarland در Saarbrücken ، آلمان - بر روی عاملی که به گفته آنها باعث التهاب ناسالم می شود تمرکز کرده اند : سطح بالای تری گلیسیرید ، که یک شاخص اندازه گیری چربی خون میباشد.

این مطالعه از مکانیسم هایی که چربی خون بالا از طریق آنها می تواند منجر به التهاب شود ، پرده برداری کرد که این امر به نوبه خود می تواند بر سایر فرآیندهای بیولوژیکی تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به آسیب به اندام ها و رگ های خونی شود.

افزایش چربی خون با افزایش خطر مرگ همراه است

محققان مطالعه خود را ابتدا در شرایط آزمایشگاهی و سپس در مدل های موشی ، قبل از مطالعه مکانیسم های مربوطه در افراد شرکت کننده ، انجام دادند. آنها تحقیقات خود را بر روی یک مجموعه التهابی کلیدی ، متمرکز کردند : خانواده گیرنده گره مانند حاوی دومین پیرین 3 (NLRP3).

این مجموعه یک مجموعه پروتئینی است که در فعالسازی پاسخ ایمنی بدن نقشی اساسی ایفا میکند. دکتر Speer و تیم وی میخواستند دریابند چه اشتباهی میتواند NLRP3 را به حرکت درآورد.

تلاشهای اولیه آنها نشان داد كه سطح بالا و غیرطبیعی چربی - به ویژه سطح بالای تری گلیسیرید - مسئول التهاب مضر میباشد.

چطور؟ محققان دریافتند که آپولیپوپروتئینC3 ، پروتئینی که کبد ترشح می کند و در لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسیرید نیز وجود دارد - NLRP3 را فعال می کند و از این طریق التهاب را ایجاد میکند.

محققان مشاهده کردند که در مدل های موشی ، غلظت بالای آپولیپوپروتئین C3 منجر به آسیب به اعضای بدن می شود.

محققان با بررسی شرکت کنندگان که برخی دارای بیماری مزمن کلیوی بودند و برخی سابقه سکته قلبی را داشتند ، دریافتند که آپولیپوپروتئین C3 با غلظت بیشتر ممکن است در آسیب کلیوی و همچنین مشکلات عروقی نقش داشته باشد.سطح بالای آپولیپوپروتئین C3 با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از تمام دلایل نیز همراه بود.

دکتر اسپیر توضیح می دهد : " کار ما شامل مطالعه گروه ویژه ای از لیپیدها ، تری گلیسیریدها میباشد. ما توانسته ایم نشان دهیم که وقتی این چربی های طبیعی در غلظت های بالا وجود دارند ، می توانند سلولهای دفاعی ما را به گونه ای که بدن به عفونت باکتریایی واکنش نشان میدهد ، تغییر دهند".

وی افزود :  " این امر منجر به التهاب می شود که اگر مزمن شود ، می تواند به کلیه ها آسیب رسانده یا باعث آترواسکلروز ، باریک شدن شریان ها به علت تجمع رسوبات در دیواره داخلی شریان ها ، شود. آترواسکلروز یکی از دلایل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی میباشد".

محققان معتقدند این یافته ها نشان می دهد که با هدف قرار دادن آپولیپوپروتئین C3 اضافه ، متخصصان ممکن است در نهایت بتوانند با التهاب ناسالم مبارزه کنند.

آنها می گویند ، همچنین این امر مهم است که بر رژیم های غذایی که می توانند بر میزان چربی های خون تأثیر بگذارند ، توجه کنیم. دکتر اسپیر می گوید : "به عبارت دیگر ، اکنون می توانیم بگوییم که انتخاب یک رژیم غذایی کم چرب می تواند طول عمر بیماران پرخطر ، مانند مبتلایان به دیابت یا افراد با فشار خون بسیار بالا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد."

این امر به این دلیل است که سطح تری گلیسیرید خون در افرادی که رژیم های غذایی پر چرب دارند ، افزایش می یابد.

وی افزود : "در نتیجه تغییرات بیوشیمیایی ، تری گلیسیریدها خواص سمی ایجاد میکنند که سیستم ایمنی ذاتی بدن را فعال می کند. این امر یک سری فرآیندهای خود تخریبی را آغاز میکند ،  از جمله مواردی که در آنها دیواره شریانها مورد حمله قرار میگیرند ، رگ های خونی انسداد می یابند و جریان خون کاهش می یابد".

با این وجود ، دکتر اسپیر و همکارانش " امیدوار هستند که [نتایج] مطالعه آنها در ایجاد راهکارهای جدید درمان و پیشگیری از این بیماری های تهدید کننده زندگی ، مفید باشند".

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}