سکسکه های نوزاد کلیدی برای رشد مغز

سکسکه نوزاد

یک مطالعه جدید تحت رهبری UCL نشان داد ، هر بار که یک نوزاد تازه متولد شده سکسکه میکند ، موج بزرگی از سیگنالهای مغزی ایجاد میشود که می تواند به کودک کمک کند نحوه تنظیم تنفس خود را یاد بگیرد.این مطالعه که در مجله نوروفیزیولوژی بالینی منتشر شده است ، براساس اسکن های مغزی نوزادان تازه متولد شده میباشد.

نویسنده راهنما این پژوهش ، Kimberley Whitehead از علوم اعصاب ، فیزیولوژی و فارماکولوژی UCL ، گفت : "دلایل ایجاد سکسکه در ما کاملاً مشخص نیست ، اما ممکن است یک دلیل تکوینی وجود داشته باشد که جنین ها و نوزادان تازه متولد شده به میزان فراوانی سکسکه میکنند."

نوزادانی که زود متولد میشوند بویژه مستعد سکسکه هستند ، زیرا تقریباً 1٪ از وقت خود را صرف سکسکه می کنند - تقریباً 15 دقیقه در روز. سکسکه ها در رحم درست در هفته نهم بارداری شروع میشوند و این امر آنها را به یکی از نخستین الگوهای تعیین شده فعالیت تبدیل می کند.

مطالعه حاضر شامل 13 نوزاد تازه متولد شده در بخش نوزادان بود که دچار سکسکه شده بودند. هم نوزادان زودرس و هم نوزادان طبیعی از رنج هفته 30 تا 42 حاملگی در این مطالعه حضور داشتند ، بنابراین رشد آنها می توانست انعکاس دهنده آن چیزی باشد که در سه ماهه آخر بارداری رایج است.

فعالیت مغز با الکترودهای EEG ( الکتروانسفالوگرافی ) که روی پوست سر قرار گرفتند ضبط شد و همزمان حسگر های حرکتی روی تنه نوزادان قرار گرفته بودند و در زمان سکسکه آن را ثبت میکردند.

همین محققان پیش از این اظهار داشتند که لگد زدن نوزاد در رحم ممکن است نقشه های ذهنی بدن وی را ایجاد کند و گفتند که یافته های جدید آنها ممکن است همین روند را در مورد درون بدن منعکس کند.

محققان دریافتند که انقباضات عضله دیافراگم ناشی از سکسکه باعث ایجاد واکنش واضحی در قشر مغز می شود - دو موج بزرگ مغز که با موج سوم ادامه میابند. از آنجا که موج مغزی سوم شبیه به موج ناشی از صدا است ، ممکن است مغز کودک تازه متولد شده بتواند صدای "سک" سکسکه را با احساس انقباض عضله دیافراگم پیوند دهد. محققان می گویند که پردازش ورودی های چند حسی پس از تولد برای توسعه ارتباطات مغز مهم است.

نویسنده ارشد این مطالعه ، دکتر Lorenzo Fabrizi  از علوم اعصاب ، فیزیولوژی و فارماکولوژی UCL ، گفت : " فعالیت ناشی از سکسکه ممکن است به مغز کودک کمک کند تا یاد بگیرد چگونه عضلات تنفسی خود را بررسی کند تا در نهایت تنفس به صورت ارادی با حرکت دیافراگم به سمت بالا و پایین کنترل شود."

وی ادامه داد : " وقتی ما به دنیا می آییم ، مدارهایی که حس های  بدن را پردازش می کنند به طور کامل توسعه نیافته اند ، بنابراین ایجاد چنین شبکه هایی یک نقطه عطف مهم برای رشد نوزادان است."

Kimberley Whitehead  گفت : "یافته های ما باعث شده تا ما متعجب شویم که سکسکه در بزرگسالان ، که به نظر می رسد عمدتا یک مزاحم است ، در واقع از یک انعکاس در زمان نوزادی که عملکرد مهمی داشته به جا مانده است."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}