اثر قرص ضد بارداری بر مغز زنان

قرص ضد بارداری

یک مطالعه جدید نشان داد ، زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف میکنند ، ناحیه کلیدی مغزشان کوچک تر میشود.محققان در یک مطالعه جدید بر روی مغز یافتند ، زنانی که قرص های ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند ، در مقایسه با زنانی که این قرصها را مصرف نمی کنند ، هیپوتالاموس کوچک تری دارند.این مطالعه اخیرا در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه داده شده است.

هیپوتالاموس که در ساقه مغز و بالای غده هیپوفیز قرار دارد ، هورمون هایی تولید می کند و به تنظیم عملکردهای اساسی بدن از جمله درجه حرارت بدن ، خلق و خو ، اشتها ، میل جنسی ، چرخه خواب و ضربان قلب کمک می کند.

به گفته محققان ، اثرات ساختاری هورمونهای جنسی از جمله قرص های ضد بارداری خوراکی روی هیپوتالاموس انسان تا به حال گزارش نشده است. این ممکن است به این دلیل باشد که روشهای اعتبارسنجی برای تجزیه و تحلیل کمی آزمایشات MRI هیپوتالاموس در دسترس نیستند.

دکتر Michael L. Lipton ، استاد رادیولوژی در مرکز تحقیقات رزونانس مغناطیسی Gruss  در دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین و مدیر پزشکی خدمات MRI در مرکز پزشکی Montefiore در شهر نیویورک ، گفت : " کمبود تحقیقات در مورد تأثیر داروهای ضد بارداری خوراکی روی این بخش کوچک اما اساسی مغز انسان زنده ، وجود دارد." "ما روشهای معتبری برای ارزیابی حجم هیپوتالاموس ایجاد کردیم و برای اولین بار تأیید کردیم که مصرف قرص ضدبارداری خوراکی فعلی با حجم کمتر هیپوتالاموس مرتبط میباشد."

قرص های ضدبارداری خوراکی از محبوب ترین قرص های کنترل تولد هستند و همچنین برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله قاعدگی نامنظم ، گرفتگی ها ، آکنه ( جوش ) ، اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می شوند. بر اساس گزارش سال 2018 از مرکز ملی آمار سلامت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، از سال 2015 تا 2017 تقریبا 47 میلیون زن در سنین 15-49 سال در ایالات متحده آمریكا گزارش داده اند كه از داروهای ضد بارداری استفاده می كنند. از این تعداد ، 6/12 درصد از قرص استفاده می کردند.

دکتر Lipton و همکارانش در مطالعه خود ، گروهی از 50 زن سالم را انتخاب کردند که 21 زن داروهای ضد بارداری خوراکی مصرف می کردند. تمام 50 زن تحت MRI مغز قرار گرفتند و از روشي معتبر براي اندازه گيري حجم هيپوتالاموس استفاده شد.

دکتر Lipton گفت : "ما تفاوت چشمگیری در اندازه ساختارهای مغز بین زنانی که داروهای ضد بارداری خوراکی مصرف می کردند و زنانی که این قرص ها را مصرف نمیکردند ، پیدا کردیم." "این مطالعه مقدماتی نشاندهنده یک ارتباط قوی میباشد و محرک تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات داروهای ضد بارداری خوراکی بر روی ساختار مغز و تأثیر احتمالی آنها بر عملکرد مغز میباشد."

دیگر یافته های این تحقیق ، که دکتر Lipton  آن را "مقدماتی" توصیف کرده بود ، این بود که حجم کمتر هیپوتالاموس با عصبانیت بیشتر نیز همراه بود و همبستگی قوی با علائم افسردگی نشان داد. گرچه ، این مطالعه هیچ ارتباط معنی داری بین حجم هیپوتالاموس و عملکرد شناختی پیدا نکرد.

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}