تاثیر رقص بر روی مغز

رقص

رقص فرمی از اجرای هنر میباشد که در آن بدن به روشی آهنگین معمولا برای نشان دادن احساس یا ایده ، حرکت میکند. رقصیدن باعث فواید زیادی برای سلامتی از جمله تقویت عملکرد و قدرت مغز میشود.رقصیدن باعث فواید فیزیکی متنوعی میشود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

رقصیدن چه مزایایی برای مغز دارد ؟

  • رقصیدن علائم افسردگی را کاهش میدهد

رقصیدن باعث فواید فیزیکی متنوعی میشود اما اکنون محققان نتایج نوید دهنده ای ارائه داده اند که نشان میدهند رقص برای ذهن نیز مفید است ، شواهدی وجود دارند که نشان میدهند رقصیدن برای سلامت ذهنی مفید است.

افسردگی یک بیماری ذهنی ناتوان کننده است که با احساس ناراحتی ، اختلال در مدیریت احساس و از دست دادن علاقه طبیعی به فعالیت های لذت بخش ، ظاهر میشود. افسردگی بیش از 350 میلیون فرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار میدهد. امروزه ، رایج ترین و موثرترین روش درمان افسردگی دارودرمانی همراه با مشاوره و روان درمانی میباشد.

در این مطالعه ، دانشمندان بررسی کردند که آیا رقصیدن درمان خوبی برای افسردگی میباشد یا خیر. رقص بر حرکت بدن و بیان احساس تمرکز دارد که به بهبودی علائم افسردگی کمک میکند. بعلاوه ، همانطور که اندازه گیری های روان سنجی نشان داده اند ، رقص به کاهش میزان افسردگی نیز کمک میکند.

  • رقص به فرآیندهای حرکتی ، احساسی و ذهنی مغز کمک میکند

درمان رقص/ حرکت ( DMT ) که روان درمانی حرکتی نیز نامیده میشود ، یک استفاده روان درمانی از حرکت بدن برای حفظ و بهبود توانایی های ذهنی ، حرکتی و احساسی بدن میباشد.

DMT براساس این مفهوم است که حرکت یک زبان است ، حرکت میتواند ارتباط برقرار کند و نشاندهنده احساس باشد ، حرکت میتواند ابزار بررسی و حالت اولیه درمان باشد و ذهن ، بدن و روح به هم مرتبط اند. بعلاوه ، درمانگران حرکت/رقص میتوانند به حرکات یک فرد نگاه کنند تا وی را ارزیابی کرده و با وی ارتباط برقرار کنند ، بنابراین ، این امر باعث میشود درمان مشکلات ذهنی را شروع کنند.

مشخص شده که DMT اثر مثبتی بر رشد رفتاری کودکان نیز دارد. رقص میتواند حین تولید حرکت بدن از معنویت ، ذکاوت ، خلاقیت و جستجوگری استفاده کند که این نوعی هنر است. رقص درمانی میتواند خالق یک محیط خوب برای رشد شناختی باشد.

  • رقص حافظه را تقویت میکند

رقص عملکرد مغز را بهبود میبخشد و حافظه را تقویت میکند. مطالعات زیادی نشان داده اند که رقص با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. در یک مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین انجام شده است مشخص شده که رقص با 76 درصد کاهش خطر زوال عقل در میان اعضای مورد مطالعه مرتبط بوده است.

مطالعه دیگری که بر  Frontiers in Aging Neuroscienceمنتشر شد نشان داد که رقص سلامت مغزی را بهبود میدهد. رقص یکی از دومین های شناختی را که مربوط به تجسم فضایی است بهبود میبخشد.

این مطالعه بعلاوه نشان داد که حفظ زندگی فعال تا سنین بالا میتواند توانایی های حرکتی ، شناختی و ادراکی را حفظ کند.

  • رقص فاکتورهای رشد عصبی را تحریک میکند

رقصیدن دارای اثرات مثبت زیادی روی مغز میباشد. عاملی که در رقصیدن وجود دارد و باعث ممانعت از پیری میشود مربوط به توانایی رقص در تحریک فاکتورهای رشد عصبی است. فاکتورهای رشد عصبی پروتئین هایی هستند که برای حفظ سلامت نورون های حسی ضروری میباشند.

در مطالعه ای که در مجله  Neuroscience & Biobehavioral Reviewsمنتشر شد ، محققان به این نتیجه رسیدند که رقص میتواند ارتباط بین دو نیمکره مغز را تقویت کند و تمرین رقص طولانی مدت اثرات مثبتی بر فعالیت مغز دارد. تمام این موارد به نوروپلاستیسیتی مغز ، توانایی مغز برای ایجاد ارتباطات نورونی جدید برای تغییر و تطابق ، مربوط اند.

تلفیق فعالیت فیزیکی و غنی سازی حسی حین رقص میتواند نوروپلاستیسیتی را بهبود دهد. بنابراین ، رقص میتواند به عنوان یک درمان برای بسیاری از بیماری های عصبی مثل سکته مغزی ، بیماری پارکینسون و فلج مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}